Gå til innhold

Samlivsbrudd og huslån.. Vanskelig... :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For 1 drøy mnd siden ble det slutt mellom meg og x'en. Han dro da til sine foreldre mens jeg ble værende igjen i huset fordi småen går i barnehagen her.

 

Vi er blitt enige om å selge huset, siden jeg ikke har råd til å bo her alene og han er overhodet ikke interessert i å bo på denne siden av Oslo.

 

Så har krangelen om huslånet dukket opp.... Vi eier huset 50/50, og han mener at siden jeg bor her skal jeg betale alt. Det har jeg ikke råd til, iallefall ikke med 3 mndr behandlingstid på søknadene mine hos nav.

 

Slik er situasjonen nå: jeg betaler hele huslånet mens han ikke betaler noe. Flytter jeg ut, må jeg betale halve huslånet og da har jeg ikke råd til å betale husleie noe annet sted.

 

Hvordan ville dere løst dette? Jeg syns jo at siden eierbrøken er 50/50 så skal vi betale halvparten hver inntil huset er solgt. Hadde han bodd her og jeg flyttet hjem til mine foreldre så hadde jeg jo betalt halvparten av huslånet fram til huset blir solgt. Er ikke det bare rett og rimelig? Synes det her er litt urettferdig, at han ikke betaler noe når han har flyttet ut, mens hvis jeg flytter ut må jeg betale halvparten.

 

ÆSJ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva i alle dager?? Det er klart dere skal dele huslånet 50/50! Huset skal jo selges, og du må jo bo der pga barnet som går i barnehagen. Jeg regner med at huslånet står i hans navn også? Så lenge det gjør det så kan du hilse han å si at han bare har med å bla opp penger for halvparten av huslånet!

 

Snakk om usmakelig type. Bor sikkert gratis hos sine foreldre også tenker jeg. Det er faktisk ikke så enkelt som at han bare kan stikke av fra alle utgifter og problemer selv om dere ikke er sammen lenger. Vær glad du snart er kvitt han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Det er ikke vanskelig i det hele tatt...

 

du skal ikke betale hans del !!!!

 

Så lenge dere begge eier huset så skal dere begge betale.

 

Du må ikke finne på å betale hans del.... om du betaler hans del så lag en kontrakt om at du skal ha tilbake det du betaler for han når huset selges... SKRIFTELIG !!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prate med banken og bare betale renter på huset frem til det blir solgt. Det er ofte med dagens rente ca halvparten. (kommer an på str på lån osv). Du skal hvertfall ikke betale avdrag uten at han betaler halvparten av dette siden han jo også tjener på det når huset er solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal han også betale.

En jeg jobbet med ordnet det slik med banken at han betalte sin halvdel så fikk dama betale sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle var det ungene og jeg som flyttet ut mens x'en ble boende i huset. Det var da aldri snakk om at jeg skulle betale halvparten av huslånet, selv om halve lånet stod på meg. Heldigvis, for det hadde jeg syntes var urettferdig!!

 

Saken stiller seg gjerne annerledes når ungene fremdeles bor der, men...

Om han betaler husleie der han bor nå bør jo du da i teorien betale halvparten av hans husleie, siden han ikke får bo i sitt eget hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med banken du, og forklar situasjonen! Dersom du allerede har betalt noen husleier alene så skal du få det på papiret, og få det tilbakebetalt når huset er solgt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flyttet fra eksen betalte han alt som gjaldt huset. Han leide min del av huset i 3 år fordi han nektet å selge og ikke hadde råd til å kjøpe meg ut.

 

I banken så er han 50% ansvarlig for at lånet betales. Flytt hjem til foreldrene dine, så betaler dere 50% hver av et hus ingen av dere bruker.

 

Hvis ikke er det fler valg:

-leie ut

-spør om banken kan fryse trekk av lån etter at dere har signert kontrakt med megler.

-Be om et år avdragsfritt.

-Be om sosialhjelp til søknadene er behandlet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20:59

 

Selvfølgelig skal han betale sin del av huslånet! Det er da vitterlig han som har valgt å flytte ut fra huset.

 

Det at han mener at hun må betale sin halvdel av huslånet dersom hun flytter ut av huset, mens han mener at han ikke skal betale noe når han flytter ut sier jo litt om topplokket til denne mannen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her...

 

Det er ikke sånn at han ikke får bo her, jeg tilbød meg å flytte ut , men han vil faktisk ikke bo i huset. Nå har venninna mi leid ut leiligheten jeg kunne lånt, så jeg har ikke den muligheten lenger.

 

Han betaler ikke husleie eller mat eller andre ting hos foreldrene sine.

 

Jeg kan heller ikke flytte hjem til foreldrene mine, av ulike årsaker.

 

Så han setter meg i en vanskelig situasjon her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at dere ber banken om å få slippe å betale avdrag frem til huset er solgt og at du betaler bare rentene i "husleie". At du betaler det meste så lenge du bor der synes jeg er naturlig, men da bør du også kreve bidrag med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om avdragsfrihet i banken slik at det kun er renter som påløper.

 

Begge er ansvarlig for hele boliglånet, men om hans del ikke blir betalt ikke la det gå i mislighold det vil slå tilbake på deg også.

 

Jeg er ikke så skråsikker på hvem som må betale hva. Jeg kjenner til en skilsmisse nylig der han som ble boende i boligen måtte betale husleie til eks`en inntil han kjøpte henne ut. I tillegg til renter. Sjekk med en advokat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har loven på din side, uansett hva andre måtte si om hva du burde gjøre og ikke. Så lenge lånet ikke er skrevet over på deg alene, så er han pliktig til å betale sin del av lånet. Ta kontakt med banken, de vil nok si det samme.

 

For jeg regner med han skal ha halvparten av gevinsten på salget av huset?? Skal du betale ned på lånet alene i flere mnd, så skal du jammen meg trekke det fra hans del av gevinsten når huset er solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...