LilleBjella Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 2åringen min har fått infeksjon i et operasjonsarr, og fikk lørdag resept på Apocillin-tabletter. Har pilleknuser som knuser til pulver. Blandet først i yoghurt, men det kom ut med en gang, forståelig nok. Fysj. Har siden tatt en raus skje med nugatti, varmet litt i mikro, og blandet inn tablettene. Det gikk ned på høykant første par gangene, nå tror jeg han begynner å bli lei. Skulle gjerne hatt et par alternativer. I forbindelse med operasjon måtte vi også ta tabletter, men penicillin-smaken er tydeligvis noe helt annet og vanskeligere å kamuflere. Syns det er rart at menn går på månen men at de faktisk ikke greier å lage penicillin med god smak (mikstur er jo enda verre). Tips?
It's all about me Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Vi bruker sjokolademelk til tabletter, men har ikke prøvd med penicilin da.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 Er du sikker på at du trenger å knuse tablettene for at 2åringen skal få de ned? Har en 2 åring selv, som får en tablett hver dag ifm en kronisk sykdom han har. Og den tabletten får han på en skje med youghurt, altså hel. Den går ned på høykant. Lar ham få mer youghurt og drikke etter at tabletten forsvinner med første skjea. Han har tatt tabletten slik siden han var rundt året. Aldri hatt noen problemer med det. Er verdt et forsøk iallefall, da slipper dere unna den ufyselige smaken det blir når du knuser tabletten.
Miramor Skrevet 7. mars 2011 #4 Skrevet 7. mars 2011 Knust antibiotika smaker jo helt j....... Kan du ikke få det flytende til han?
* 5 om dagen * Skrevet 7. mars 2011 #5 Skrevet 7. mars 2011 jeg husker jeg brukte sanasol til å blande med, og de merket ikke at det var tabl i den.. ellers er det jo syltetøy også da, som en kan prøve.
LilleBjella Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 7. mars 2011 Er han da klar over at det er tablett i den skjea? Apocillin-tablettene er forholdsvis små, går jo an å dele dem i to eventuelt. Men jeg har en gutt med "klumpe-vegring", han merker den minste lille antydning til blåbær i blåbæryoghurten for eksempel:) Men det er jo verdt et forsøk. Gutten min får medisin intravenøst tre ganger i uken, og det går "fint", men å få han til å svelge noe han ikke vil, nei det er verre gitt.
LilleBjella Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2011 Jeg, og flere jeg har snakket med, mener at flytende ikke er noe bra alternativ. Ikke for apocillin i hvert fall. Det smaker verre og er vanskeligere å kamuflere. Mye søtsmak i tillegg til bitterheten.
AngryBird Skrevet 7. mars 2011 #8 Skrevet 7. mars 2011 iskrem! men ikke knus pillene, bare del dem i svelbare biter.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 7. mars 2011 #9 Skrevet 7. mars 2011 Ja, han er klar over at det er en tablett der. Legger den i skjea eller i youghurt-begeret selv. Legger tabletten ved siden av ham, og om han ikke tar den med en gang minner jeg ham på det. Går ned på høykant. Siden jeg har 2 barn med kronisk sykdom som medfører at de må ta medisiner hver dag, satte vi standaren med en gang. Om de ikke tar den frivelig med en gang, MÅ vi tvinge. Det har gitt resultater slik at uansett hva de får av medisiner og selv om det smaker fanden sjøl tar de det stort sett alltid frivelig og uten å tulle. Og vi har ikke tvunget mye, bare vært bestemte på at medisiner ikke er noe valgfritt.
LilleBjella Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #10 Skrevet 7. mars 2011 Det er klart at er man avhengig av medisiner, så MÅ man bare. Sønnen min har blitt stukket utallige ganger det siste året for å få i seg medisin, og jeg er ikke uvant med tvang, snørr og tårer dessverre. Jeg skal prøve metoden med tablett i yoghurt i morgen. Kan jo være han overrasker meg.
AngryBird Skrevet 7. mars 2011 #11 Skrevet 7. mars 2011 Fikk forresten dette som tips fra lege. Knuste piller smaker langet mer enn piller i små biter. Funka for snuppa mi når vi ikke fikk tak i ibux som mixtur.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 7. mars 2011 #12 Skrevet 7. mars 2011 Ikke noe særlig med tvang, snørr og tårer. Det jeg trøster meg med er at ved å være konsekvent hver bidige gang, så blir det bedre. Og jeg ser jo at begge barna nå tar alt av medisiner frivelig. Minsten på 2år fullførte nettopp en 10dagers kur med apocillin mixtur, og det er moro når han svelger unna som det skulle vært saft. Og ikke minst, godt å slippe tvang. Lykke til i morgen, kan hende du er heldig!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 9. mars 2011 #13 Skrevet 9. mars 2011 Hvordan gikk det med tabletten i youghurt, LilleElla? Ellers har jeg et forslag til, 2åringen imponerte nemlig stort her i dag. Han ville ikke ha youghurt, og putte tabletten i munnen som storesøster og svelgte den med et glass vann! Må innrømme at jeg ikke hadde trodd han skulle klare det, men der tok jeg jammen feil.
LilleBjella Skrevet 13. mars 2011 Forfatter #16 Skrevet 13. mars 2011 Det gikk dårlig gitt:) Delte i fire og la i yoghurt. To av de svelget han, men da så jeg på ansiktet hans at det var noe "fryktelig galt":) De to andre kom ut med grøsninger. Prøvde også en halv en i en skje, men det var ikke aktuelt. Men vi knuste i en t-skje nugatti, og det gikk ned hele uka. Han protesterte et par ganger, men sannsynligvis bare for å være vanskelig, da vi er i en tid da vi skal gjøre nøyaktig motsatt av det mamma og pappa sier. Vil du ha sjokolade? Nei. Du får ikke tran. Jo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå