Gå til innhold

Hvor gamle er barn når de kan telle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle er barn når de kan telle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min blir 3 om noen mnd å han teller til 10

Skrevet

det er kjempe forskjellig...

min eldste kunne telle til 12 når hun var 18 mnd. eller det riktige å si er at hun kunne si tallrekken... men hun kunne ikke telle 5 fingre og si at det var mengden 5.... Men tror hun var ganske tidlig ute for jeg fikk spørsmål fra bhg om hva vi gjorde med henne hjemme siden hun kunne så mye. hehe.. pratet jo helt ordentlig når hun var 18 mnd..

Min yngste kan telle til 10 og han er snart 3 år... han er nok helt innen normalen...

Skrevet

Det komme jo an på hva du mener med telle. De kan sikkert lære seg å si tallrekken ganske tidlig.

Å peke på ting og telle samtidig krever litt mer, da må de bli litt eldre.

For å kunne telle opp en mengde og etterpå svare på hvor mange x det er der, må de bli enda eldre.

Skrevet

Normalt er barn 3-4 år før de kan telle som i faktisk telle og ikke bare ramse opp tall i noenlunde riktig rekkefølge. Og de fleste er over 4,5-5 år før de får skikkelig forståelse for mengde for alle mengder over 5, såkalt kardinaltallsforståelse.

En 1 åring kan lære seg å ramse opp tall i rett rekkefølge dersom barnet er glad i herme lyder. En del 2 åringer og de fleste 3 åringer kan telle opp til 4-5 uten å miste oversikt, men må altså være over 3-4 for å telle lenger. Om barnet ditt har utviklet kardinaltallsforståelse kan du teste ved å la det telle en mengde på over 5. F.eks 8 lekebiler. Når barnet er ferdig med å telle, så spør du: "Hvor mange biler var det?", et barn med kardinaltallsforståelse (altså forstår mengde på mengder over 5) vil da svare "8", mens et barn som ikke har utviklet kardinaltallsforståelse vil begynne å telle på nytt igjen for hver gang du spør.

Skrevet

min som blir 3 til sommeren kan telle rekke opp til 25, men kan bare mengde til 5, etter det er det bare maaaange :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...