Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Var på helsekontroll med babyen i dag. Det var helsesøster og en dame som ble presentert som "student". Vi veide, målte og pratet litt. Helt vanlig kontroll og "studenten" bare hørte på. På slutten av timen spurte hs om babyen skal begynne å barnehage og jeg svarte at han skal det til høsten. Da begynte "studenten" å snakke om sosialisering, viktighet av barnehage osv. En helt grei samtale og så spør hun om jeg skal tilbake til jobb hvor jeg svarer at jeg har søkt på skole. Barnevernspedagog. Da sier hun at det burde jeg ta for det er så spennende og at hun er så glad for at hun endelig har fått seg jobb som det. HVA?? Da kommer det frem at hun slett ikke er noen student, men den nyansatte barnevernspedagogen i kommunen. Er ikke det sært?? Har snakket med flere som har vært på kontroll med denne "studenten" og ingen var blitt informert at hun jobbet i barnevernet. Ikke at jeg har noe å skjule og jeg er ikke engstelig for barnevernet, men er det ikke jævlig snålt opplegg? Jeg vet ikke helt hva jeg syns om slikt lureri?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 ikke snålt i det hele tatt. Hvis man har noe å skjule, så selvsagt skjuler man det godt hvis man VET at det er noen fra BV på kontrollene. Synes dette var et veldig fint opplegg jeg, da kan BV se hvordan ståa egentlig er, ikke en fasade som mor/far kan sette opp der og da. Hadde trengt en slik en i barselgruppa mi, for der var det mye rart ute og gikk :/
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 Det trenger ikke være lureri. Hun kan ta etterutdanning samtidig som hun har fast jobb. Kanskje ikke det lureste å presentere seg som student, men kan hende ordet student ble brukt som noe annen enn en høyskolestudent. Jeg sa litt på spøk at jeg var "student" da jeg startet som sykepleier etter endt studie. Ettersom jeg da hadde liten erfaring på praksisfeltet. Vanskelig å si noe om dette egentli, ettersom din forklaring er litt subjektiv, men dette trenger ikke være at de lurer dere. Kanskje du kan ringe og høre hva dette egentlig var før du eventuelt sier dette videre til venner og kjente? Jeg er enig i at hvis de er ute etter å lure folk så er det ikke greit.
Gjest ->>- Skrevet 7. mars 2011 #4 Skrevet 7. mars 2011 Vel, jo. Som du beskriver det høres det ut som et snålt opplegg. Jeg kan se behovet for å hospitere på helsestasjonen, som gjerne er en nær samarbeidspartner for barneverntjenesten. Jeg kan se fordelen av at man ikke presenteres som "barnevernet skal se litt på kontrollen i dag," for da blir folk gjerne uvanlig stressa. Ingen av delene rettferdiggjør å presentere en barnevernansatt som observerende student.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #5 Skrevet 7. mars 2011 Jeg syns det var litt snålt, jeg da. Skjønner, og ser, den med å kunne observere uten å måtte "avsløre" seg og man opptrer sikkert mer naturlig om man ikke vet at tilskueren er ansatt i barnevernet. Jeg skjønner den, men likevel ble jeg litt satt ut og måtte spole litt tilbake på hva jeg egentlig hadde sagt, hehe! Og nei hun var ikke student i det hele tatt. Jeg er ikke redd eller bekymret. Bare reagerer litt på måten det ble gjort på. HI
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #6 Skrevet 7. mars 2011 Hun kunne, om de ikke ville si at hun var barnevernsped., presentert henne som en nyansatt i kommunen (som faktisk er sant) som vil se de ulike tilbudene. Feks. Ikke at det er så viktig, men å si at hun er student er snålt og sært! Jeg har ikke tenkt til å gjøre noe med det, altså, og er ikke ute etter å "ta" noen for dette. Skulle egentlig bare høre om det er vanlig å gjøre det slik og om det bare er meg som syns det er litt på kanten? HI
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #7 Skrevet 7. mars 2011 Hvordan hadde hun egentlig kledd seg ut som student? Ellers skjønner jeg ikke problemet? Hun kan da være nyansatt i kommunen samtidig som hun er student. Hvis hun var der u egenskap av student i praksis skulle hun selvsagt presentere seg som student.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #8 Skrevet 7. mars 2011 Hun er ikke student. Hun er ansatt og ville bare observere. Det er ikke det største problemet i verden. Sånn bortsett fra at jeg liker ikke helt å bli løyet for. HI
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #9 Skrevet 7. mars 2011 Hei Dette opplevde jeg på kontroll på 6 mnd for 2 mnd siden. Jeg hadde med eldste barnet mitt i tillegg så det ble litt hektisk, men jeg gikk ut derfra med en følelse av at det var jeg som ble bedømt. Jeg har absolutt ingenting å skjule, jeg er høyt utdannet selv med god jobb både jeg og far. Jeg snakket om det med min mann og forklarte følelsen jeg hadde og at det var ekkelt. Betyr dette at de har mottatt bekymringsmeldinger på oss? Har du opplev dette i Telemark?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #10 Skrevet 7. mars 2011 bare en liten digresjon her 19.27 Du skriver at du ikke har noe å skjule, og både du og far er høyt utdanna og har gode jobber. Det har da virkelig ingenting å si for deres evner som foreldre!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #11 Skrevet 7. mars 2011 Selvfølgelig kan hun være student selv om hun jobber som barnevernspedagog i kommunen. Ser ikke problemet jeg....
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #12 Skrevet 7. mars 2011 Var ikke i Telemark og det var, puh!, ikke bare meg som hadde damen tilstede på kontrollen. Så jeg føler meg ikke utsatt, redd eller engstelig, men det var likevel litt ekkelt og snålt. Sa de til deg at observanten var bra barnevernet? Hadde de sagt det til meg så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å la henne få være med på kontrollen. "Problemet" mitt er ikke at hun jobbet i barnevernet, men at de ikke kunne si det og heller sa at hun var en student. Noe som ikke var sant. Det er den jeg reagerer på. HI
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #13 Skrevet 7. mars 2011 HI sier at det kom frem at hun slettes ikke var student. Om du leser innlegget skikkelig ser du jo at hun har fått bekreftet dette.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #14 Skrevet 7. mars 2011 Fordi hun er ikke student. Hun er ferdigstudert og studerer ikke nå. Hun var der kun som ansatt. Som sagt: Det er ikke det største problemet i verden. Jeg er bare ikke så stor fan av å bli løyet til. HI
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #15 Skrevet 7. mars 2011 Hørtes merkelig ut. Hadde blitt utrolig provosert om barnevernet hadde lurt seg på på et møte med helsesøster. Barnevernet pleier da ikke gå "undercover" de? Jeg jobber i barnehage og dersom vi skal kontakte barnevernet MÅ vi gjøre det i sammarbeid med foreldrene (åpenlyst), selv om det hadde vært "lettere" dersom vi hadde gjort det anonymt. Merkelig da at barnevernet kan snike seg rundt på denne måten. Jeg hadde absolutt gitt beskjed til helsestasjonen at jeg reagerte på opplegget rundt denne barnevernspedagogen, og forlangt å få vite hvorfor hun var tilstede på samtalen.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #16 Skrevet 7. mars 2011 Barneværnet sender snarlig brev om det er kommet bekymringsmelding på dere. Det er sikkert bare for å mer kunnskap om spedbarn og nybakte foreldre inn i barneværnstjenesten! De har ikke lov å observere dere for så å bruke det i mot dere om dere hadde vært meldt inn.. : ) Har mange bekjente som jobber i barneværnstjenesten og de jobber ikke i det skjulte for å ta noen... er forøvrig Veldig enig i at du skuffer meg heller med sannheten enn å glede meg med en løgn.. særlig når hun endte opp med å avsløre seg : )
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #17 Skrevet 7. mars 2011 Hun var nok bare der for å se og jeg kommer ikke til å gå videre eller lage noe styr om det. Bare reagerte litt på måten det ble gjort på, men ser av svarene at jeg kanskje overreagerer litt her;) Det var altså en vanlig og fin time. Damen virket helt ok, ble bare litt paff av hele opplegget.... HI
Gjest ->>- Skrevet 7. mars 2011 #18 Skrevet 7. mars 2011 Forutsatt at du har rett i at hun ikke er student av noe relevant, vil jeg egentlig mene det er langt over kanten.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #19 Skrevet 7. mars 2011 Det er nok ikke lovlig. Helsesøster yter helsetjenester, hun er et helsepersonell, og undersøkelse på helsestasjonen er en medisisk konsultasjon, med et helsepersonell. Man skal selv bestemme hvem man ønsker å gå til med sine egne, eller sine barns helsemessige probelmstillinger, og man skal vite hvem man forholder seg til. Helsesøter har taushetsplikt i forhold til barnevernet, akkurat som barnevernet har taushetsprlikt i forhold til helsestasjonen. Men finner helsepersonell grunn til bekymring for et barns ve og vel, kan helsestasjonen melde fra i en bekymringsmelding til barnevernet. Denne blir gjort skriftelig, signert og det er sannsynligvis vanlig praksis at helsesøter underretter foreldrene om at hun kommer til å melde i fra, og forklare hvorfor. Helt uakseptabel praksis. Det å lure seg inn på helseundersøkelser.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #20 Skrevet 7. mars 2011 Dette reagerte jeg på også!' Det at du er høyt utdanna og har god jobb betyr ikke noe annet enn at du er høyt utdanna og har god jobb. Det betyr ikke at du er en smartere person eller en bedre forelder enn en person uten utdanning med en "dårlig" jobb. Makan å folk tillegger seg selv mange gode egenskaper kun fordi de har studert!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #21 Skrevet 7. mars 2011 Dette er langt over streken syns jeg. Og det er vel også langt fra lovlig, er det ikke? Sjekk ut om det er lovlig, og dersom det ikke er det legger du inn en politiannmeldelse, ulovlig overvåkning, ført bak lyset, eller noe i den duren.. Jeg ser poenget i at dersom man har noe å skjule, så skjuler man det bedre dersom man vet at man blir overvåket. Men det er mye som hadde vært lurt, som som ikke e rlovlig.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #22 Skrevet 7. mars 2011 Da jeg studerte for å bli bv.ped og var i praksis var jeg samtidig nyansatt i kommunen. Jeg hadde i praksis på helsestasjon, men kunne likegjerne ha vært det. Kanskje dette er tilfelle? Hvordan kan du være sikker på at hun ikke også var student? Når det er sagt har jeg aldri hørt om denne metoden... Men jeg jobber ikke lenger på bv.kontor, men på institusjon, så jeg er ikke lenger kjent med praksisen der på bv. kontorene.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #23 Skrevet 7. mars 2011 Det er ulovlig med slikt "lureri" i Norge. Hun tar sikkert etterutdanning eller kurs eller noe. Trur ikke noe på at det var jakt etter dårlige foreldre et gram.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #24 Skrevet 7. mars 2011 Jeg reagerer ikke på det du forteller der. Hun kan da fint være både barnevernspedagog og student (f.eks videreutdanning) eller som hospitant. Sa hun etterpå at hun ikke var student? Eller kanskje helsesøster mente å si "hospitant" men sa "student". Jobber selv i en annen del av hesevesenet og det kryr av studenter og hospitanter, så jeg har ikke oversikten til enhver tid om ikke det spesifikt er jeg som er studentens/hospitantens kontakt. Uansett, om så det var en barnevernsansatt som var der for å observere, hva var så galt i det? Her inne på DiB ropes det stadig over at en skal ringe barnevernet og når det da ser ut som om barnevernet hospiterer på helsestasjon, så er det også galt. Hjelpe meg, noen blir aldri fornøyd eller er en smule hysterisk. Forøvrig var det en hospitant på helsestasjonen da jeg var der med mini ifjor. Jeg spurte ikke om hvorfor hun skulle hospitere eller noe, om det var en barnevernsansatt fra kommunen eller om det var en dame på 28 som vurderte å studere til sykepleie eller helsesøster spilte ingen rolle for meg, det var helt ok.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #25 Skrevet 7. mars 2011 Var dette i Arna?Ble presentert for en "student" jeg og, som tok hele kontrollen av barnet mitt (alt som hs vanligvis gjør).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå