Gå til innhold

Lille-Pernille, se hit litt. ;)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at du er blodgiver, men ikke vil/kan donere organene dine? Ikke negativt ment, springer kun ut av nysgjerrighet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir blod og plater og føler med det at jeg gjør min innsats.

 

Ære være de som orker å ta stilling til å donere bort sine pårørendes organer i en allerede vanskelig situasjon, men for meg og mine nærmeste er dette altså uaktuelt.

 

Jeg er ikke helt overbevist ift hvorvidt man kan føle smerter eller ha andre sanser inntakte etter at man er erklært såkalt hjenedød.

 

Det i kombinasjon med at donor får full anestesi og smertelindring - hvorfor det når man allikevel ikke kan føle noe? - gjør at jeg ikke tør!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anestesi er smertelindring, men gis også for å kunne kontrollere vitale funksjoner som blodtrykk, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lille pernille

 

Hvis du lurer på hvorfor organdonorene legges i full anestesi er dette bla for å stabilisere blodtrykket. Det er essensiellt med kontrollert blodtrykk for å kunne ha en vellykket høsting av organer.

Smertelindring fordi man skal alltid være på den sikre siden. Ikke fordi det er slik at pasienten har vondt.

Anestesi og smertelindring bidrar til å stabilisere pasienten ( men dette vet du sikkert, er ikke du sykepleier?)

 

Hvis du lurer på kriteriene for hjernedød diagnosen kan du lese på denne linken: http://www.glostruphospital.dk/menu/Afdelinger/Neurokirurgisk+Afdeling/Sygdom+og+behandling/Hjernedød+og+organdonation/Hjernedødsundersøgelse.htm

 

Den er desverre på dansk, men det er mer eller mindre det samme i Norge. Alle de skandinaviske landene er medlem av Scandiatransplant som er ett samarbeid for å sikre best mulig fordeling av organer over landegrensene.

 

Håper du revurderer standpunktet ditt :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og nettopp der sa du det anno 18:01

 

"Smertelindring fordi man skal alltid være på den sikre siden. Ikke fordi det er slik at pasienten har vondt."

 

Jeg påstår ikke at donoren har det vondt, min påstand er at de faktisk ikke vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...