J-86 Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Er det ikke slik at vi som går på AAP (tdiligere rehabilitering på vei til å bli ufør) får engangsstønaden lengre? Hvis vi kun får foreldrepenger,vil jo det si vi får enda mindre enn det vi har nå! Det høres jo helt teit ut. Når jeg nå har bare litt over 9000 brutto i mnd. Så skal jeg da altså få enda mindre om jeg får barn?
Mia2011 Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Du får ikke engangsstønad nei men foreldrepenger og far får rett til permisjon, noe han ikke fikk tidligere, så det er jo en bonus dere må ta i betrakning Man fikk vel ikke både rehabilitering og engangsstønad tidligere?? Dere kan jo ikke få mindre? aap er jo grunnlaget for foreldrepengene, har ikke hært om noen som har fått mindre hvertfall...
Guttemamma75 Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 Nei, dere får ikke engangsstønaden lengre.. Men istedet opptjener dere rett til foreldrepenger og det er jo mye mer i kroner og øre.. Velger du 100% dekning (ingen grunn til å velge 80% om du skal viderere på aap etterpå) får du akkurat det samme utbetalt som du har nå så skjønner ikke helt hvordan du mener at du får mindre??
J-86 Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 7. mars 2011 Det er jo bra at far har rett på permisjon også nå Men synes det er dumt man ikke får engangsstønaden lengre. Min venninde fikk den itilegg til sin ufør da hun fikk barn for 2 år siden. Det kommer jo godt med til innkjøp når man ikke har så god råd. Heldigvis er samboer frisk og jobber og tjener godt. Håper jeg blir frisk og:) Men vil jo ikke vente med barn for lenge heller. Bare hørte at noen sa at man får 80% av det man får på AAP,dvs mindre penger. Det håper jeg ikke stemmer ja:)
Mia2011 Skrevet 7. mars 2011 #5 Skrevet 7. mars 2011 Du får 80% hvis du velger det eller 100% hvis du velger det, med aap lønner det seg å velge 100% hvis du har et vedtak som varer etter at permisjonstiden utgår.. i tillegg får du aap de ukene pappaen tar fedrekvoten (10uker) du må bare melde fra til nav om at du ønsker gjenoptagelse av aap den perioden.. Mange som ikke har så god råd, men som heller ikke mottar engangsstønad vet du Hvis din venninne er uføretrygdet så hadde hun fått det i dag også har jeg skjønt, men sånn er reglene..
perle* Skrevet 8. mars 2011 #6 Skrevet 8. mars 2011 Jeg fikk 2 valg av nav. Enten kan jeg fortsette på AAP og få engangsstønaden. Men da har ikke far rett på noe. Eller jeg kunne ta foreldrepengene. Og far får det han har krav på. Her velger vi AAP og engangsstønad. Virker som det er veldig forskjellig fra kommune til kommune.
Heklemamma Skrevet 9. mars 2011 #7 Skrevet 9. mars 2011 Ver i kontakt med NAV idag, og fikk beskjed om at det var mange muligheter for oss med AAP. Og at engangsstnad var en av dem. Det forutsetter at du går tilbake i tiltak rett etter fødsel. Fikk ikke noe direkte svar på dette, men fikk et nummer jeg kunne ringe i morra, til ei som viste litt mer. Håper på å få et skikkelig svar i morra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå