Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Hvordan er dynamikken mellom guttene? Mine gutter på 4 og 6år er gode venner, men det er alltid denne voldsomme leken. Og den ender som regel med gråt og krangling. De skal lekesloss absolutt hele tiden. Fra tidlig morgen til kvelden. I butikken, på besøk hos venner, ute på lekeplassen og hjemme. Samme hvor mange ganger jeg og mannen snakker med dem, og forklare at det ikke er lov, så er det inn det ene øret og 15 min senere ut det andre. Joda, å leke sammen er lov, men det er denne hoppe på hverandre, sparke, slå osv som ikke er lov. Jeg og mannen blir gal...hopping, løping, hyling...over hele huset. Og hele tiden. Det å sitte på gulvet å bygge noe/lage noe klarer ikke mine gutter - selv ikke når noen voksne blir med. Jeg og mannen er slitne. Guttene blir som de gullungene når vi skiller dem, men jeg og mannen vil jo se litt til hverandre vi også. Vi vil jo leve som en familie. Hvordan har dere andre det? Er det vanlig å ha det slik vi har det? Tips,råd.....ALT.....jeg er desperat.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 oj, det hørtes slitsomt ut.. Tror dere har det helt normalt hjemme.. ser stadig vekk barn som er slik, og de har vært søsken! det går an å være strenge, altså vise at dere blir lei og opprørt over at de ikke hører etter. Si at de ikke får leke sammen eller at begge ikke får være med på butikken før de kan gå rolig ved siden av vognen ol. Men prøv hver metode en periode slik at dere ser om det virker over tid, selv om det kanksje ikke virker med en gang.. Jeg er streng og konsekvent, og er det noe tull får det de samme konsekvensene hver gang.. ikke noen overraskelse, ikke noe blir tatt i fra dem om de ikke hører, annet enn at de ikke får være i "det gode selskap" om de ikke oppfører seg etter hva omgivelsene tillater.. vi har barn på fire og på fem år, og de leker veldig rolig sammen. men kan faktisk herje mye hver for seg i barnehagen eller hos venner av seg. De bygger med lego, tegner og har rollespill.. av og til løper de inne i huset og leker et eller annet, men ber vi de om å dempe seg hører de etter hvfall om vi blir litt streng. de er respektorienterte i en viss grad men tror kanskje de ikke liker voldelige leker egentlig... femårigen dytta fireåringen en gang og da var det rett på rommet, hvr vi så hadde en prat om hvor farlig det kunne ha blitt om fireåringen hadde stupt med panna i den kanten han var på vei i mot... ingen lekeslossing de i mellom annet enn det.. men vet det er mye i barnehagene deres.. kan være at de synes det er godt å slappe av hjemme, eller så har vi vært så strenge når det har vært noe tull at de ikke synes det er vits å få konsekvensene av slike handlinger...
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! Jeg føler at det blir konsekvenser, men kanskje jeg ikke er flink nok. Guttene har det jo gøy sammen - de ser ikke hva de gjør galt. Det er godt å høre at dette ikke er vanlig - og at det finnes søsken som leker "fint" sammen. Da har jeg iallefall noe å jobbe mot. Føler jeg er såååå streng, men kanskje jeg faktisk bare må bli strengere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå