Gå til innhold

Hvordan gi tilbakemelding på noe som er dårlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min kusine skriver dikt. Mange dikt. Og av og til setter hun musikk til. Jeg tror dette er en form for terapi for henne, hun er en litt innesluttet og deprimert i perioder. Da murer hun seg ofte inne og skriver.

 

Nå har hun satt musikk til et kjempelangt dikt på veldig enkel og til dels dårlig engelsk, dette har hun spilt inn på cd som hun har sendt meg. Nå venter hun selvfølgelig spent på en tilbakemelding på hva jeg synes.

Jeg vet at hvis jeg lyver og sier at dette var kjempebra så kommer jeg til å bli bombadert med flere - og det er en løgn jeg ikke kunne tenke meg å leve på.

 

Hva ville du sagt? Vi har ikke så mye kontakt men hun er jo familie så jeg ser henne hver gang det er familieting på gang. Jeg vil jo ikke såre henne heller, samtidig som jeg helst ikke vil lesses ned av nye dikt og melodier.

 

Uff, vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette et voksent mennske?

 

Det gleder nok henne å gi - og da skal man liksom være glad mottaker selv:)

Men jeg vet hva du mener, og jeg føler med deg.

 

Kan du ikke bare sende henne en mld og si "Tusen takk for cd`en" - og ikke utdype det noe mer.

Er jo hørflig å takke når man får noe.

 

Spør hun om du likte cd`en så kan du jo alltids si; " Jeg er ikke så glad i dikt jeg. Leser mest bøker. Men stå på."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette er form for terapi så er det vel ikke annet å gjøre enn så si noe fint. Det blir jo det samme som når venninner lager horrible hjemmelagde smykker, man kan jo ikke annet enn å smile pent og takke og muligens legge det nederst i en skuff. Noen må man bare være greie mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det står mellom å såre noen og å måtte ta imot noen dikt og melodier, så ser jeg ikke halt problemet. Hvor vanskelig kan det være å høre på en dårlig sang en gang iblant? Du skriver selv at du tror dette er en form for terapi for henne. Hvorfor kan du ikke ofre såpass for å la henne ha denne terapien?

 

Dersom det er helt umulig for deg, synes jeg du bør si at det sikkert er bra, men at du ikke er særlig glad i dikt, så du er ikke kvalifisert til å mene noe særlig om det. Hvis du MÅ kritisere, så si at engelsken kan bli bedre, men dropp kritikk av diktet/melodien. Det er tydeligvis viktig for henne, la henne beholde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tror dette er en form for terapi for henne skal du sette dine egne uvesentlige følelser til side og rose henne. Hva som om hun bombarderer deg med flere dikt? Det er jo bare å legge de i skuffen og kaste de etter en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er en ung jente? I så fall synes jeg du må prøve å finne noe positivt å si om saken. Hun har tydeligvis "issues" og da er hun nok i tillegg ekstra hårsår. Vær glad for at hun ønsker å innvie deg i hennes verden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du skal takke. Skryt av henne å si hun er flittig med å skrive dikt og at du er imponert over henne.

Det koster så lite å skryte av andre.

Du trenger jo egentlig ikke bruke så mye tid på det. For henne er det av stor verdi at du setter pris på det. Det synes jeg du skal prioritere.

Husk hun bruker det som en selvterapi som du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville jugd meg blå og tatt imot alt hun ga meg med et smil.

 

Men hvis dette hadde vært en person som satset på å leve av dette, og så på prosjektet som et arbeid, ville jeg vært ærlig og gitt konstruktiv kritikk på nøyaktig hva jeg mente kunne endres.

 

Når hun bruker det terapeutisk, er det mye følelser knyttet til det hun lager. Kreativitet er en medisin sterkere enn allverdens piller og samtaleterapi, så la henne holde på - skryt av henne for at hun har mot til å uttrykke seg.

 

Hvis du hadde sagt ærlig hva du mente om hennes mangel på talent, og hun hadde sluttet å lage ting, tror jeg du ville følt deg elendig.

 

Men du kan jo hinte om at hun kan skaffe seg staffeli, pensler og akrylmaling? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vrien den der. Kanskje det går an å si noe sånt som tusen takk for cd, det er kjempebra at hun får utløp for kreativiteten sin, og så følge opp med at den type poesi "jo ikke er helt min greie" (da antyder du at dette er noe du kan ha sagt før, og sparer deg kanskje for ytterligere henvendelser) men at du ikke har "greie på sånt" og understreke hvor kjempebra du synes det er at hun gjør dette for sin egen del....for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn noe positivt å si, som er sant. F eks. Jeg synes gitarspillingen din har utviklet seg. Rytmen var fengende. osv.

 

Men, du har også lov til å si at om hun vil ha tilbakemeldinger så er ikke dette "din type musikk", "noe du føler du kan noe om" osv. Om hun sender til deg bare for å være hyggelig, så kan du jo smile og si takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...