Gå til innhold

Spesialskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har barn på spesialskole? Eller som har valgt hjemmeskole med tilrettelegging? Vi har begynt å tenke på alternativene for vår sønn og setter stor pris på å høre andres erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med tanke på hva? er det slik at han trenger ektra oppfølging og derfor trenger en spesialskole for det?

Eller ligger han så langt foran at han trenger skole for begavede barn?

'

Eller er han av den typen som kanskje ville ha trives på steinerskolen?

Nå er det jo slik at den norske skole skal hjelpe alle barn på deres nivå. Så har du et barn som trenger mye hjelp kan det hende han har krav på hjelp. Og er han veldig smart kan du samarbeide med læreren om å gi han ekstra utfordringer.

Hjemmeskole kan jo fungere, men barn trenger like mye den sosiale kompetansen som den faglige..

Skrevet

Takk for svar. Sønnen vår har autistiske trekk og skal begynne på skole høsten 2012. PPT mener at han sannsynligvis vil ha best av å gå på spesialskole for autister.

Jeg tror også at han vil ha vansker med å ha utbytte av vanlig undervisning og er redd for at tilrettelegging på hjemmeskolen vil være veldig stigmatiserende da han vil måtte "fotfølges" mesteparten av tiden ... men jeg vet jo ikke så mye om hvordan spesialskolene fungerer heller da.

Skrevet

Jeg har en sønn som har generelle lærevansker og lett PU. Før han begynte på skolen gikk vi mange runder med oss selv, familie, PPT og barnehagen i forhold til hva som ville være best for han med tanke på skole. Vi var også på møter med hjemstedsskolen for å høre hva de kunne tilby og hvordan skolehverdagen ville bli.

Vi endte på å velge spesialskole, og har aldri angret på det. Hovedgrunnene til at vi valgte som vi gjorde var:

- på en spesialskole har de et fagmiljø hvor de sitter på mere kompetanse og erfaringer som kan komme elevene til gode. De har også mere spesialpedagoger ol knyttet til seg. I en "vanlig" skole blir det altfor ofte slik at det barnet som trenger det mest, blir sittende med en ufaglært assistent. Sønnen vår har gjennom hele skoletiden ( han går nå i 10.) hatt spesialpedagoger som kontaktlærere, fysioterapeuter i gym, musikkpedagog, osv. De har ufaglærte assistenter også, men det er i tillegg, ikke istedenfor.

- Skolen er mere enn fag og timer. Det er også veldig mye sosialt. Vi valgte for vår gutt at han skulle få gå på skole i et miljø hvor han ikke var "den eneste" som ikke var som de andre, hvor alle har sitt å stri med, hvor miljøet var mindre og mer oversiktlig og hvor han kunne være seg selv på godt og vondt uten å bli ertet, ledd av eller holdt utenfor.

Han har alltid trivdes på skolen og vi er ikke i tvil om at vårt valg var riktig for han. Mitt råd til deg blir å bruke lang tid på å vurdere alternativene. Dra på besøk til skolene, be om møter med dem, bruk ansvarsgruppa, og be om kontakt med foreldre til barn med spesielle behov som går på de ulike skolene som kan si noe om hvordan hverdagen er.

Lykke til! Valget dere tar er ikke endelig. Det er lov å ombestemme seg underveis om man ser at ting ikke fungerer.

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg er selv mest positiv til spesialskole, mens mannen min som selv er lærer er mest positiv til å få til en ordning med hjemmeskolen. Heldigivis trengre vi ikke søke før 1.desember så vi har fremdeles id på oss til å vurdere og prate med skolene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...