Gå til innhold

Sykepleiere, se hit:)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykepleiestudent og skal jobbe i hjemmesykepleien i sommer. Noe jeg har tenkt mye på, er dersom jeg finner en pasient død, eller uten puls eller tegn til liv, i hjemmet sitt.

Hvordan vurderer dere situasjonen? starter dere gjenopplivning? jeg synes vi har fått alt for lite undervisning om dette på skolen.

 

Sånn jeg vurderer det selv er at jeg finner det etisk riktig å ikke starte gjenopplivning dersom det taler for at personen har vært død en stund(at pasienten ikke er varm lenger, og stivhet i kroppen, farge på hud osv.) ringer dere amk og samråder med dem?

I mange tilfeller vil en eldre pasient etter gjenopplivning få et liv med fysiske og psykiske skader og en livskvalitet lik null.

 

takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om pasienten har vært død en stund så er det ikke noe å skulle gjennopplive.

Du sa at du var sykepleiestudent? Hmm......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg er sykepleiestudent, og jeg vet om flere sykepleiere som har startet gjenopplivning etter de har funnet pasienten død..så du trenger ikke å ta den tonen!

Jeg har selv funnet en pasient død i hjemmet sitt. Jeg ringte lege slik at han kunne konstatere dødsfallet, så gikk jeg å informerte familien som var nærmeste nabo.

 

 

hi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler veldig sterkt på at dere har opplivet pasienter der dødsstivheten allerede har inntruffet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er IKKE for å slenge drit, men stusser litt over det du skriver her:

 

"Sånn jeg vurderer det selv er at jeg finner det etisk riktig å ikke starte gjenopplivning dersom det taler for at personen har vært død en stund(at pasienten ikke er varm lenger, og stivhet i kroppen, farge på hud osv.) ringer dere amk og samråder med dem? "

 

Først, hvis en person har ligget så lenge at dødsstivheten har satt inn, personen har flekker og er kald så er det jo ikke noe å gjenopplive! Har du truffet noen som har begynt HLR på ett lik?

 

Men, skjønner veldig godt at man føler seg usikker på disse tingene. Hva jeg tenker er at hjemmesykepleien har rettningslinjer for hva man skal gjøre i disse situasjonenen. Det kommer jo også an på hva slags pasient det er du finner. Er det gamle herr Olsen med hjertesvikt du finner eller om det er en i utgangspunktet "frisk" pasient du oppdager

 

Selv jobber jeg på Riksen og på min avdeling starter vi HLR uansett med mindre det står spesifisert annerledes i journalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kommer hjem til en bruker hvor vedkommende bærer preg av å ha ligget en stund ser jeg ikke hensikten med å starte hjerte-lungeredning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig hadde jeg ALDRI startet HLR på noen som har vært død en stund.

Kanskje jeg forklarte litt rart, men det jeg mente var om hvordan dere vurderte det når dere fant pasienten rett etter dødsfallet, som enda er varm. Det er eldre, syke pasienter det er snakk om her.

 

På et sykehjem jeg jobbet en gang fikk en eldre dame hjertestans. Sykepleier på vakt tilkallet ambulanse og hoppet opp i sengen hennes for å starte HLR. Den eldre damen var syk og var sengeliggende, hun døde.

Jeg husker at det var mye snakk om denne episoden i ettertid.

 

jeg kan også fortelle noe en sykepleiestudent spurte om innad i klassen. Hun skulle i praksis på sykehjem. Så spurte hun hva hun skulle gjøre dersom hun så at en pasient med HLR- (at det ikke skal startes hlr ved hjertestans) satt noe fast i halsen, om hun da skulle hjelpe pasienten, eller om hun bare skulle la henne dø. Jeg forstår ikke at sånne studenter får lov å fortsette..

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tvil, er det bare å ringe 113 for å få instruksjoner, de tar over situasjonen.

 

Er du ikke i tvil, ringer du familie og lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var litt bedre oppklaring, du spurte først om når personen var kald, stiv osv... Da er jo personen død.

 

Jeg syns at du skal snakke med studieveilederen din om dette, siden det opptar deg endel og du er usikker. Og få en avklaring fra hjemmesykepleien, de har nok sikkert rutiner rundt dette!

 

En ting du kan tenke på er at du skriver i hovedinnlegget ditt:

"I mange tilfeller vil en eldre pasient etter gjenopplivning få et liv med fysiske og psykiske skader og en livskvalitet lik null."

Dette er kun ment som en liten tankevekker til deg, utsagn som dette baserer du på hva? Egen oppfatning? Forskning? Hva er ditt faglige grunnlag for å komme med dette utsagnet?

 

Men jeg syns det er bra at du belyser temaet, kritisk tenkning er gull!

Jeg har mange etiske dilemmaer på jobben min og syns desverre ikke avdelingen er flink nok til å la oss sykepleiere få lufte disse.

 

( kan jo avslutte med at jeg syns ofte at legene kun tenker på å redde liv, men tenker for lite på hva slags liv de blir reddet til)

10:27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og fant et menneske død for et par år siden. Denne personen hadde falt om på gulvet, var fortsatt litt varm, men hadde helt klart forlatt denne verden. Ringte 113, de lurte på om jeg skulle starte gjenoppliving, noe jeg valgte å ikke gjøre da både jeg og en sykepleier som kom rett etter meg var helt klare på at det ville være nytteløst. Tror bare man må vurdere hver situasjon. Dette var et gammelt og sykt menneske, synes det hadde vært makabert mot personen å starte hlr. Det skal VELDIG mye til for at man skal klare å få igang hjertet ved hjelp av HLR. Da skal man helst ha stått der mens personen faller om og starte med en gang, og t.o.m da er det lite sannsynlig at man klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...