Gå til innhold

Sykepleiere, se hit:)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykepleiestudent og skal jobbe i hjemmesykepleien i sommer. Noe jeg har tenkt mye på, er dersom jeg finner en pasient død, eller uten puls eller tegn til liv, i hjemmet sitt.

Hvordan vurderer dere situasjonen? starter dere gjenopplivning? jeg synes vi har fått alt for lite undervisning om dette på skolen.

 

Sånn jeg vurderer det selv er at jeg finner det etisk riktig å ikke starte gjenopplivning dersom det taler for at personen har vært død en stund(at pasienten ikke er varm lenger, og stivhet i kroppen, farge på hud osv.) ringer dere amk og samråder med dem?

I mange tilfeller vil en eldre pasient etter gjenopplivning få et liv med fysiske og psykiske skader og en livskvalitet lik null.

 

takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om pasienten har vært død en stund så er det ikke noe å skulle gjennopplive.

Du sa at du var sykepleiestudent? Hmm......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg er sykepleiestudent, og jeg vet om flere sykepleiere som har startet gjenopplivning etter de har funnet pasienten død..så du trenger ikke å ta den tonen!

Jeg har selv funnet en pasient død i hjemmet sitt. Jeg ringte lege slik at han kunne konstatere dødsfallet, så gikk jeg å informerte familien som var nærmeste nabo.

 

 

hi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler veldig sterkt på at dere har opplivet pasienter der dødsstivheten allerede har inntruffet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er IKKE for å slenge drit, men stusser litt over det du skriver her:

 

"Sånn jeg vurderer det selv er at jeg finner det etisk riktig å ikke starte gjenopplivning dersom det taler for at personen har vært død en stund(at pasienten ikke er varm lenger, og stivhet i kroppen, farge på hud osv.) ringer dere amk og samråder med dem? "