Gå til innhold

Lærer barna deres å lese eller skrive først?


Tokatter_USA

Anbefalte innlegg

Seksåringen går i Kindergarten, ca. tilsvarende 1. klasse i Norge, og de lærer å lese og skrive samtidig. Hun elsker å skrive og kan skrive lange ord og setninger, mens hun sliter med å lese selv enkle trebokstaversord.

Jeg tror ikke det bunner i noe problem, men jeg er fascinert og lurer på om det er vanlig.

 

Det meste av det hun skriver er ikke riktig stavet, og noen ganger må man virkelig legge godviljen til for å forstå hva hun mener, men jeg er imponert over hvor ufortrødent hun skriver i vei likevel.

Hun skriver på engelsk, men det har hendt at hun har prøvd seg på norsk. "Kum to sutin umi pla", skrev hun i et brev til en venninne. Kan noen gjette? (Bruk engelsk uttale!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter lærte å skrive og lese samtidig, men MYE saktere enn det de gjør i USA. Og ikke kunne hun hele alfabetet da hun var ferdig med 1. klasse heller! Skal si at jeg var på besøk til min familie i Texas da min jente var i 1. klasse (utpå våren) og hun fikk lov å være med på Kindergarten med sin kusine. Jeg var overrasket over hvor mye de kunne i Kindergarten med tanke på lesingen og skrivingen (kusinen kunne lese enkle bøker), og min kunne ikke hele alfabetet engang. Hun kunne ord laget av to bokstaver "to, og, hu, ku, lo, la" osv. Nå er min jente i 4. klasse og leser som bare det, men det tok lang tid før det løsnet.

 

Ellers skal jeg tippe at din datter skrev "Kom til syttende mai parade", med parade på engelsk. Vet ikke helt, men det er søt når de begynner å skrive og har masse feil. Jeg har spart på mye av det rare min datter skrev, og gjør det fortsatt med det hun prøver å skrive på engelsk (for da bruker hun norsk uttale) - veldig morsomt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er i britisk skolesystem saa de er yngre enn din datter, men 4 aaringen leser forholdsvis greit, men skriver kun ord. Sliter med aa skrive hele setninger.

Eldste som ble 6 for et par dager siden skriver og leser veldig bra naa, men leste nok foer han skrev han ogsaa.

 

Tipper hun har skrevet Come to .... play. Klarer ikke de to miderste ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de blir lært opp til begge deler samtidig, men skrivinga gikk mye fortere å få inn. Han kan skrive som bare det, men er ikke veldig god på lesing ennå. Han kan det, men husker ikke hva han leser.

 

Jeg tror hun har skrevet: kom til .... .... play?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta her knekte nok lesekoden aller først, har skrevet småord underveis likevel. Nå som hun er blitt god på lesinga kommer skrivinga veldig etter, og kan nå skrive setninger på ca tre ord. Rettskrivinga kommer etter hvert. Hun er syv år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrive - helt klart!

5-åringen overraska meg plutselig en dag med å skrive små historier, og klarer fint å skrive "Gratulerer" på bursdagskort. Lese derimot er vanskeligere. 2-3 bokstaver går greit, men blir det 4 eller flere gir hun opp med en gang.

 

Leste for en stund siden om han der som påstår at 2-3-åringer kan lære å lese, og han mente at skriving er en bedre måte å knekke koden på enn å lese.

 

Come to saturday (?), you and me play. Kanskje? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hørt at det er lettere for barn å lære å skrive enn å lese. Jeg tror det er teorien i Montessori.

 

Ikke verst, Shari-z: "Come to syttende mai play"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi var tidlig ute med interesse for bokstaver. Nå er hun 5 (fylte i januar), og skriver lange ord og setninger. De hekter seg i hverandre, mellomrom og tegnsetting har hun jo ikke lært seg, men skrive kan hun :)

 

Hun kan lese også, men ikke lange setninger nei. Ord på mer enn 5-6 bokstaver er vanskelig, og ofte blir hun lei av kortere også. Stresser ikke med det akkurat, hun er jo så lita enda...bare legger til rette, og leser med henne om hun vil, og svarer på alskens rare spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi begynte å lese før hun begynte på skolen, ikke mye men enkelte ord.

På skolen lærte de å lese og skrive samtidig. Før jul i førsteklasse hadde nesten alle knekt lese og skrivekoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår skrev lange setninger før hun kunne lese. Hun skrev også ordene riktig, men med lite mellomrom mellom dem, hehe:)

 

Hun skrev ordene riktig uten å måtte spørre hvordan de blir skrevet. Hun stavet seg fram til det. Hun har kunnet bokstavene siden hun var 4. Hun skrev vel ordentlig når hun var 5. Lesingen kom som et skudd i fjor vår, så hun både skrev og leste da hun startet på skolen i høst. Hun har skrevet en liten dagbok siden da, der hun skriver en liten snutt hver dag.

 

Vet ikke om dette er noen stor fordel, ettersom hun kjeder seg på skolen:( Hun føler at de skal lære om igjen det hun lærte på bhg og hjemme i fjor. Så vi ser dessverre allerede at litt av den gnisten hun hadde da hun startet på skolen i høst har forsvunnet.... Vi har tatt opp dette med skolen flere ganger allerede, men det ser ikke ut til å hjelpe.

 

Matte har hun imidlertid ikke vært så interessert i tidligere, men nå har det blitt en favoritt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...