Gå til innhold

Om en skriver "motifasjon", "invistering" og "alkoholdrikker"..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. hva kan grunnen til det være? Det kan jo ikke være dysleksi? Jeg har en diskusjon om dette med mannen min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller tennder og venninnder. Jesus. Eller intresangt.

Skrevet

Lese- og skrivevansker?

Vet ikke..

Skrevet

Kan jo slenge på sitvasjon og deprisjon.

Skrevet

Antakeligvis har de aldri sett ordet skrevet svart på hvitt, så de skriver med utgangspunkt i hvordan det høres ut/ hvordan de oppfatter ordet verbalt.

Skrevet

At man ikke skjønner at ikke alle ord skrives slik man uttaler dem. Selv om man kanskje sier "sitvasjon" så skrives det likevel "situasjon", at "håndkle" ikke skrives "honkle" selv om man kanskje utttaler det slik.

En blanding av latskap, dårlige skriveferdigheter og en idè om at dialekt er et skriftspråk.

Skrevet

Hm..Jeg kan også legge til at personen også skriver "dampende brokkoli" og "palestinablondt hår". For meg virker det nesten som om det dreier seg om manglende begrepsforståelse. Mannen min mener det kan skyldes lav iq.

HI.

Skrevet

"palestinablondt hår"

HAHAHA! Nydelig:-)

Skrevet

Palestina, i stedet for platina? :)

Men hva skal dampende brokkoli være?

Skrevet

Har også sett Poleti (politi)

Trodde ikke det gikk an å skrive det feil pga en tellemåte jeg hørte mye da jeg var liten.. polien, polito, politre osv.. og til slutt politi..

Det kan vel være både lav iq, latskap og dysleksi vil jeg si...

Skrevet

Jeg tror det skulle være "dampet" brokkoli.

Skrevet

Jeg vet om kun EN eneste person som sier palestinablondt hår, vi snakker om en blogger som stadig er omtalt her inne, ikke sant?

Skrevet

Det kan være det samme hvem som skriver slikt. Jeg lurer bare på om det befinner seg noen språkteoretikere her inne som kan si noe om hva som er grunnen til slik språkføring.

Hvis en sier f.eks. "palestinablondt hår" så kan en jo ikke vite hva Palestina egentlig er, mener jeg. Noen som kan forklare dette?

Skrevet

liten teori...

-mye brukt dialekt skriving (skyldig)

-mange skiver meget fort og sjekker ikke helt over hvordan de skriver (skyldig)

-mange dystlektikere (har ingen aning hvordan man skriver ordet sorry) som da ikke har fått hjelp før etter skolegang (uheldig og er en av de)

-manglende ordforråd og rettskriving

*ja vi er håpløse*

(PS: beklager hvis det er noen rare ord, skriver i mørket uten og ha sjanser til og se tastene helt:)

Skrevet

palestinablondt hår, var ikke det en av de unge mødrene som sa det? Hun som liker å gå med utringning ned til navlen når hun er høygravid, fordi hun er så fornøyd med å ha fått store pupper ?

Skrevet

Jo det kan være dysleksi som ligger i grunn. Men dysleksi alene vil nok ikke være årsaken. Det dreier seg vel mer om at personen har fått lite eller ingen ekstra hjelp under skolegangen, og dermed har dysleksien fått "fritt spillerom".

Denne personen burde ta kontakt med skolen igjen, og få hjelp til å lære seg rettskrivning og forståelse av ord på nytt.

Skrevet

Jeg ville ikke automatisk anta at en person som skriver på den måten har dysleksi. Heller at vedkommende kanskje ikke hviler på den øverste hyllen når det kommer til iq. Hvis vedkommende i tillegg har et dårlig språk, som bruker ord feil, og i helt feil sammenheng, ville jeg også glatt anta at vedkommende hverken har gått noe særlig mer enn 9 år på skolen, og heller sjelden har åpnet en bok.

Skrevet

I Norge har vi jo en tradisjon for å forenkle stavemåter slik at det ligger så nært opp mot talespråket som mulig. Dessuten har vi så mange sidestilte former av så mange ord at det er fort gjort å tro at alt er lov (i hvert fall når det har gått noen år siden man sist satt på skolebenken og fikk stilen full av røde streker).

Det er mye enklere med språk hvor det kun er en normert form av hvert ord ;)

Skrevet

Noen ganger tror jeg det er slurv, andre ganger at man bruker "store ord", fordi man synes det høres flott ut, uten at man har satt seg helt inn i betydning og stavemåte.

Jeg har en smart og flott svigerinne. Hun er veldig sikker på at hun alltid har rett, og stusser derfor ikke over hvorvidt de ordene hun bruker er korrekte. Hun sier ting som: Diagnostere ( diagnostisere), minisere (minimalisere), overvåken ( årvåken). Om man retter på henne og sier at det heter ikke sånn men sånn, så himler hun bare med øynene og fortsetter.

I hennes tilfelle tror jeg det er slurv. Det er i tillegg ofte sånn at når man først har lagret en skrivemåte eller uttale av et ord, så er det vanskelig å rette på det.

Skrevet

HI og dere andre som ikke skjønner at eksemplene på skrivefeil i denne tråden kan skyldes dysleksi eller andre lese og skrivevansker. Jeg ønsker å opplyse dere litt omhva Dysleksi er med følgende tekst fra Wikepedia:

Dysleksi (fra gresk δυσ- dys, uparet og λέξις lexis, ord, direkte oversatt «vansker med ord»), eller ordblindhet er en form for lese- og skrivevansker som er forbundet med en svikt i det fonologiske systemet. Tilstanden innebærer en svekkelse i hjernens evne til å omforme skrift som øynene oppfatter, til meningsfylt språk og motsatt omforme muntlig språk til skrift.[1] Disse vanskene kan også forekomme hos høyt begavete individer{www.dysleksiforbundet.no}. Et menneske med dysleksi kalles dyslektisk eller dyslektiker.

Verdens helseorganisasjon definerer ifølge diagnoselisten ICD-10 dysleksi som en sykdom som innebærer vansker med å lære å lese til tross for vanlig opplæring, normal intelligens og gode sosioøkonomiske forhold. Tilstanden avhenger av konstitusjonelle, kognitive hemninger.

Dysleksi er et av den vestlige verdens mest vanlige handikap. I Norge kan man regne med at flere hundre tusen mennesker i større eller mindre grad er rammet. Alvorlige dyslektiske forstyrrelser forekommer hos 2–5 % av befolkningen.[trenger referanse] Det betyr at det er dyslektiske elever i nesten alle skoleklasser. Ettersom definisjonen av dysleksi er noe flytende, får man forskjellige vurderinger av antall dyslektikere i ulike undersøkelser.

For de av dere som fant denne teksten for kompleks til å forstå innholdet skal jeg kort oppsummere at mange dyslektikere skriver ord slik som de høres (FONETISK) og at det IKKE er noen sammenheng mellom den skriftlige fremstillingsevnen og intelligens eller sosial tilhørighet.

Om jeg utfra deres inlegg her skal gjøre en vurdering av dere på samme nivå som dere har gjordt ovenfor dem som ikke skriver korrekt...

Da må min påstand være at dere ikke har kompetanse nok på dette område til å uttale dere... Som igjen avslører at dere sansynligvis har en lettere psykisk utviklingshemning (lav iq) manglende selvinnsikt og dårlig oppdragelse og mest sansynlig er svært dårlig sosialisert.

mvh Pedagogen

Skrevet

Selvsagt kan det være dysleksi. Jeg har selv dysleksi og kan fort skrive ting slik som i dine eksempler. Heldigivis har jeg retteprogram på data'n som luker ut mye.

Skrevet

"Da må min påstand være at dere ikke har kompetanse nok på dette område til å uttale dere... Som igjen avslører at dere sansynligvis har en lettere psykisk utviklingshemning (lav iq) manglende selvinnsikt og dårlig oppdragelse og mest sansynlig er svært dårlig sosialisert."

Det var voldsomt da...så om man ikke har kompetanse når det gjelder dysleksi så er man lett psykisk utviklingshemmet? Du fulgte ikke så godt med i spes.ped.timene du? ;-)

Mange sier jo at det KAN skyldes dysleksi, men at det også kan være andre årsaker. Jeg vet om folk som helt klart ikke har dysleksi og som kan finne på å skrive "intiativ", og det er bare slurv og sløvhet. At noe KAN skyldes dysleksi betyr ikke at det også KAN ha andre årsaker, men at de da er forbudt å nevne i redsel for å trå noen på tærne.

Skrevet

hehe. reinte ikke med at dere som følte dere truffet ville forstå paralellen mellom min påstand og deres uttalelser :)

Kompetanse på dysleksi har ingen sammenheng med upsykisk utviklingshemning, men manglende selvinnsikt og evne til å vurdere egen kompetanse er noe man ofte ser hos mennesker med lettere psykiske utviklingshemninger.

Samt det og ikke være i standt til å reflektere over problemstillingen på en adekvat måte før man konkkluderer....

mvh Pedagogen

Skrevet

Mange skrivefeil hos "pedagogen", ser jeg.

Kanskje like greit, all den tid du ikke skal lære ungene rettskriving!

Skrevet

hehe.

Kjekt når tiden man bruker på tull ikke er forgjeves! godt skrvefeilene ble lagt merke til! Og enda bedre at jeg bare veileder lærerne som skal lære ungene rettskriving :)

ped

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...