Gå til innhold

Ang. babymat: Lager eller kjøper dere middag/frukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor gjør dere det dere gjør:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Middag: lager vanligvis. kjøper innimellom- spises kanskje en gang i uken, både fordi det kan være lettvindt innimellom, og fordi det er kjekt å passe på at hun liker kjøpesmiddag- så den kan brukes når vi er på reise, besøk o.l. (førstemann likte det ikke, noe jeg skulle ønske han gjorde de gangene det hadde vært veldig praktisk..:)

Frukt. I starten fikk de kanskje 1/4 ferdiglaget pure. Ellers kokte jeg og frøs ned på glass. Så snart de kunne spise rå frukt fikk de det istedet, og kanskje ferdigpure max en gang i uken eller så.

ser i det hele tatt ikke grunn til å lage noe ferdiglaget om jeg greit kan gjøre det selv, blir vel dyrt å kjøpe alt ferdig også , for ikke å snakke om all embalasjen som måtte gå i søpla hver dag... Det er jo viktig at de små tidlig får smake på mye forskjellig, og jeg vil påstå at min mat trigger atskilig flere smaksløker enn kjøpesmaten, bruker ulike krydder og urter i babymaten, og frukt syns jeg det var lettvindt å koke, fryse, og å gi fersk frukt krever jo også bare ei teskje, så syns det er greit... Faller meg i det store og hele bare naturlig å lage det meste sjøl, selv om det jo er greit å kjøpe ferdiglaget innimellom...

Skrevet

Jeg har laget alt av middag, fruktmos o.l. selv. Mat og gode smaker er viktig for hele familien. De matglassene jeg har smakt på smaker tamt og det er egentlig mye samme smak på alle. Ser jeg på ingrediensene ser jeg også at de fleste av dem inneholder tomt fyllstoff i form av f.eks. kokt ris eller risstivelse. Ikke rart det er kjedelig og smakløst da. Sånt bruker ikke jeg i maten og derfor smaker også hjemmelaget mat mye mer og jeg tror barna også lettere lærer seg å kjenne de ulike smakene og bli glad i all slags mat.

I tillegg synes jeg også at barnemat, i likhet med voksenmat, rett og slett smaker best hjemmelaget. Jeg spiser ikke helfabrikata og gir det heller ikke til sønnen min.

Skrevet

Her har vi laget begge deler selv av den enkle grunn at mini ikke likte/tålte middagsglass. Fikk sjelden i han, og kom det et par skjeer inn så kom det mange ganger så mye ut (altså han kasta opp hele ettermiddagen etterpå). Syns ikke fruktglassene smakte det samme som fersk frukt, og jeg er veldig glad i frukt selv og har som regel en del liggende hjemme uansett. Da ble det både enklere og billigere. Brukte stavmikser til å mose med i starten (går jo kjempefort) og lagde store porsjoner og frøs ned. Gikk så over til mosing med gaffel, og så stadig større biter/klumper.

Skrevet

Vi kjøper stort sett middag på glass. Det er ganske enkelt fordi vi spiser sjeldent potet o.l. så det er ikke så mye av det vi spiser som egner seg for den lille. Vi spiser mye salat som dekker den grønnsaks delen av kostholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...