Gå til innhold

Har en sjef taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er i en liten privat bedrit som sjefen eier. Er det lovpålagt taushetsplikt for ledere med personal ansvar? Og er det noen som har link eller paragraf til denne loven.

Har leita meg blind:-S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, egentlig bare frivillig taushetsplikt. Jeg eier bedrift selv, og vet at jeg faktisk ikke har taushetsplikt. Men jeg har pålagt meg selv taushetsplikt. Jobbet innen helsesektoren før, så jeg kan en del om taushetsplikten.

Skrevet

Vet at det er lovpålagt med taushetsplikt vedr. peronalopplysninger, gjelder også sjefen. du finner det i arbeidsmiljøloven, husker ikke paragraf.

Skrevet

Det skulle jeg også likt og visst for jeg er i nøyaktig samme situasjon, og sjefen går og slenger dritt om meg til de andre, og om de andre til meg. Veldig ubehagelig.

Skrevet

Etter personopplysningsloven er det endel personlige opplysninger man ikke kan gjøre som man vil med.

Men, når det er sagt, jfr arbeidsmiljøloven er det arbeidsgivers ansvar å ha et forsvarlig arbridsmiljø. Jeg jobber med HR i en stor bedrift, og hadde en leder gått rundt og slengt om seg med ansattes personlige opplysninger - uansett om det var taushetsplikt - hadde vedkommende fått problemer. Det går utover arbeidsmiljøet til den enkelte, og sånn skal det ikke være.

Skrevet

Takk for svar:-)

Skrevet

Ja, det har han/ hun. Det kan utledes av arbeidsmiljøloven, samt den ulovfestede lojalitetsplikten som gjelder mellom ansatte og arbeidsgiver i arbeidslivet. Sistnevnte dreier seg om tillit, og graverende tillitsbrudd og mobbing kan være årsak til lovlige oppsigelser, som rettspraksis på området har vist. Spredning av sentitiv informasjon til andre ansatte vil vanligvis regnes som sverting/ mobbing, mens en diskre samtale om det samme med personalsjef eller andre involverte vil regnes som helt legitimt.

Skrevet

En leder er faktisk pålagt å sørge for et forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø og ha en konkret tiltaksplan vedrørende mobbing. Ledelse som selv står for ryktespredning/ deling av sentitiv info er alvorlig... Du kan jo kontakte arbeidstilsynet. De kan dette :)

Skrevet

Hva dere snakker om f eks i personalsamtaler er tushetsbelagt. Og konflikter på arb.plassen som f eks involverer fagforeningen.

Skrevet

At fagforeningen er involvert gjør ikke noe verken mer eller mindre taushetsbelagt ovenfor de andre som ikke er involvert. Det er saken selv som avgjør dette.

Skrevet

Regner med at man ikke kaller inn fagforeningen for å bestemme lunsjtidspunkt? Da dreier det seg selvsagt om personalsaker som lønn, forbigåelser osv: FORMELLE ting

Skrevet

forvaltningsloven paragraf 1 tror jeg det er !!

Skrevet

Les lengre opp for riktig svar. Forvaltningsloven gjelder dessuten KUN det offentlige.

Til opplysning vil en konflikt som IKKE involverer fagforeningen også være rammet av taushetsplikt ovenfor andre ansatte i bedriften. Du finner ikke dette nedskrevet i lov- MEN brudd på dette regnes VED LOV som mobbing/ trakassering av ansatte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...