Gå til innhold

Barnevakt og alkohol..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke "regler" har dere for slikt egentlig?

Jeg må si at jeg egentlig er en tolerant og nøktern person, men i går da min mor skulle sitte barnevakt reagerte jeg litt... Uten å klare å si noe.

Jeg så nemlig at hun hadde med seg tre halvlitere i sekken sin.

Ikke noe problem om hun vil kose seg litt når barna sover, det er tross alt hennes lørdagskveld også! Så skjønner det.

Og hun nevnte at min far også kanskje skulle stikke innom påvei hjem.

Dette hadde ikke blitt noe av, så hun var altså alene med barna, og med ølen.

Og minste er 9 mnd, og har stor sannsynlighet for å våkne, med tilhørende byssing og blanding av melkepulver osv...

Og i dag så jeg at hun hadde drukket alle tre.

Er det bare meg, eller er det LITT mye?

Det er ca det jeg tar med meg på fest, liksom! 3-4 øl!

Jeg syns det er litt rart å ta med så mye og å drikke tre halvlitere når man skal sitte barnevakt for små barn som trolig våkner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er oppegående voksne mennesker som jeg kjenner, og vet hvordan de ter seg med tanke på alkoholdrikking hadde det ikke gjort meg noe.

Men med yngre barnevakter eller bekjente som jeg visste ikke klarte å styre seg hadde jeg ikke godtatt det.

Skrevet

Jeg synes det er uansvarlig. Enten drikker man, eller så er man barnevakt.

Og jeg tenker ikke at alkoholen gjør henne spesielt påvirket (selv merker jeg ikke om jeg har drukket 2-3 øl), men jeg tenker HVIS det skulle skje noe og det skulle bli nødvendig å kjøre på legevakten f.eks.

Skrevet

Jeg hadde reagert på det OG sagt ifra. (Kjenner min mor såpass at jeg vet hun ikke ville gjort dette, men dersom det var aktuelt)

Når man sier ja til å være barnevakt, må man klare å ikke drikke alkohol den ene kvelden/dagen. Jeg har hvertfall en nulltoleranse for alkohol når jeg lar noen passe mitt barn.

Men nå er jeg av den kijpe typen som ikke koser meg med et glass vin hvis jeg er alene med barnet. (Kan godt gjøre det hvis kjæresten også er hjemme og er edru/evt lar han ta seg noen pils etter at barnet er lagt)

Skrevet

Jeg hadde ikke likt at barnevakten drakk alkohol, rart at hun i det hele tat vil det selv når hun har ansvar for andres barn.

Hun var sikkert ikke så påvirket, men alikevell........

Lurer på om folk hadde reagert mer om dette var søsteren på 18 som kom og skulle være barnevakt med alkohol enn moren?

Skrevet

Min mamma sitter også av og til barnevakt en lørdagskveld. Hun er en voksen og ansvarlig person. Jeg synes det er helt greit at hun tar seg 2-3 glass rødvin f.eks.

Hun er voksen, hun stopper i tide.

Skrevet

Det finnes taxi, så kjøring synes jeg ikke er noe problem. Så lenge hun ikke blir spesielt påvirket av alkoholen og fungerer mer eller mindre normalt ville jeg ikke tenkt over det, men 3 halvlitere var kanskje litt mye? Setter grensen for meg selv ved en eller to halvlitere øl/glass vin.. Etter det føler jeg at jeg begynner å merke det og det synes jeg ikke er greit! Men det er jo ganske individuelt hvor mye man tåler og om man i det hele tatt merker selv at man har gått over en grense (mange som ikke gjør det)... Min mor f.eks blir i veldig godt humør etter bare litt over ett glass vin, og jeg ville reagert om hun hadde drukket en halvflaske mens hun var barnevakt for oss! :s

Skrevet

Hmm.. Ja, takker for svar, litt delte meninger ser jeg, men det heller litt mot at det kanskje var litt rart?

Dette kommer nok også av at jeg lurer på om hun faktisk MÅ ha disse to-tre ølene for å ha det hyggelig, og at hun kanskje gjør det litt ofte?

Og det syns jeg er ubehagelig.

Hun er også en i utgangspunktet litt vimsete og treg person, som må få ting forklart med teskje.. Så jeg stusser litt på at hun tør å gjøre seg enda mere uklar i toppen!

Men altså, hun er jo snill og god, og bysser jo som bare det når baby våkner.

Men jeg har sett henne full på ferie o.l, og da vil hun aldri inrømme at hun er det! Hun er av typen som skjenker oppi tl andre slik at hun kan ta mer til seg selv også..

Skrevet

Jeg har ofte barnevakt som verken har lappen eller bil. Kjenner til og med foreldre som ikke har lappen eller bil. Det må være toppen av uansvarlighet, i din bok?

Skrevet

Ja, enig, 1-2 hadde jeg nok ikke reagert på, men 3?

Syns det var litt mer enn nødvendig.

Og det rare var at hun sa hun hadde med seg "et par halvlitere", mens hun i virkeligheten hadde med tre og drakk tre.

Skrevet

Jeg hadde reagert på 3 øl! 1 hadde vært ok, men ikke 3.

Skrevet

Men hvor gammelt er barnet ditt?

For meg er det nemlig en forskjell der, hadde ikke tenkt så mye om det kun var for eldste på 2 år, som sover hele natta.

MEN, når baby er 9 mnd og faktisk nesten alltid våkner en gang og vil ha melk, slik at barnevakt må til og blande osv, syns jeg det blir litt annerledes!

Skrevet

Jeg merker det ihvertfall om jeg har drukket tre øl!

Skrevet

Vi har heller ikke bil, så det er ikke noen sak uansett. Hadde blitt taxi om det var noe da.

Skrevet

Jeg tåler ekstremt lite, og er rimelig godt beruset etter tre øl. Så jeg hadde aldri godtatt det.

Skrevet

Det hadde jeg ikke likt i det hele tatt!

Mest fordi, om det skulle skje noe så skal jeg vite at barnevakten var ved sine fulle fem.

Syns det hadde vært vanskelig å si ifra om det tror jeg..

Hvis du nevner det for henne så er det nok best å si det når hun eller du spør om å være barnevakt ( ikke når du "fersker" henne liksom..)

Skrevet

Hver enkelt tåler ulik mengde alkohol, noen blir dritas på 3-4 øl, mens andre merker det knapt.

Skrevet

alle jeg kjenner til som sitter eller har noen til å sitte barnevakt har alkahol for budt...

noe jeg også kommer til å ha selv når jeg skal ha barnevakt...

skal man sitte vakt skal man vær 100% edru etter min mening...

men så har jeg et anstrengt forhold til alkahol i nerheten av barn (middager, barnevakter, samlinger) alkahol skal ikke vær i nærheten av barn etter min mening...

Skrevet

Jo, men alle er da litt påvirket etter tre halvlitere? Selv om de kanskje ikke merker det selv? Jeg merker det godt etter tre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...