Gå til innhold

Ta bf. til retten? Hvor mye kan en slik sak koste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som er, bf. eller familien hans har ikke hatt noe kontakt med sønnen min på snart 4 år.. Hverken jeg eller advokaten får noe svar fra han. Å jeg trenger nå en underskrift av han.

Han skal tydeligvis bare gjøre alt vanskelig for meg, for det virker jo ikke som han vil ha noe foreldreansvar. Så advokaten skrev et brev om at han kunne si det fra seg.

Det jeg ønsker mest av alt i verden er at han vil ha kontakt og evt. samvær med sønnen sin. Men det har jeg skjønt at det vil ikke skje.

Nå har advokaten min sagt at vi kan ta han til retten, å at han ser på det som en vinn vinn situasjon. For enten så møter han å vi kan hvertfall få han i tale, eller så møter han ikke å har vel på en måte sagt sitt. Å alt blir vel avgjort på det jeg har å legge frem.

Jeg tror ikke han møter. Han møtte heller ikke på fvk.

Men det som er er jo at han mest sannsynlig må betale dette. Å det har jeg forstått kan bli dyrt. Jeg ønsker virkelig ikke at han skal sitte med dette økonomisk. Men samtidig, han har fått flere sjanser til å svare! Jeg har også skrivd til han hva jeg har tenkt, så han visste at jeg ville ta det til retten om han ikke svarte denne gangen. Å da trodde jeg han ville svare..! Jeg vet han leser mld. mine, men han har ikke svart på 4 år!

Hva skal jeg gjøre, la det gå til retten? Er det så dyrt som over 50 000 kr.? Jeg burde jo egentlig ikke bry meg, så lite som han bryr seg.. Men jeg liker ikke denne situasjonen.. Men vi kan tydeligvis ikke samarbeide om noe. Hadde han hvertfall bare svart de to gangene hadde han sluppet alt dette. Han kunne bare skrevet under å betalt 8 kr. i porto!

Jeg ønsker bare saklige tilbakemeldiger. For det er ikke slik at jeg vil ta sønnen fra han.. Han har selv klart å gjøre situasjonen til slik den er nå. Å jeg er rådløs...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil koste ham ca. 100 000.

Har to vennepar som skal i retten nå snart og kostnadene der ligger, per person, på mellom 100 000 og 120 000

Skrevet

Mor med daglig omsorg ble stevnet for retten. Innledende kommunikasjon, råd og veiledning i forbindelse med mekling og forberedende rettsmøte ga advokatutgifter og saksomkostninger til begge parter. Far måtte ut med ca 30.000, mor måtte ut med ca 75.000 kr. Mor måtte ta en del av fars omkostninger, men ikke alt.

Skrevet

Hva er underskriften til? Det er vel stort sett bare flytting til utlandet og stebarnsadopsjon det er absolutt påkrevd for, og ingen av delene er vel så aktuelt om du helst vil at han skal ha kontakt med ungen?

Det vil i hvert fall være billigere å sende en advokat hjem til ham og forklare at kostbar rettssak er en mulighet, men kan avverges ved en signatur.

Skrevet

Om man tjener under 150 000 (litt usikker på eksakt beløp) kan man få fri rettshjelp.

Skrevet

Du får fri rettshjelp dersom du tjener under 240 000

Skrevet

Ja jeg vil at de skal ha kontakt. Men det skjer jo ikke, det har jo jeg også skjønt.

Det jeg trenger underskrift på har jeg ikke lyst til å legge ut om her. Men advokaten ser som sagt på dette som en vinn vinn situasjon. Men jeg visste ikke at det ville koste han så dyrt. Å jeg skulle helst sett at han skjønte hvor teit han er som ikke bare skriver under, evt. velger å si fra seg foreldreansvaret. Han oppfører seg jo ikke som en forelder, å vil tydeligvis ikke være det heller.

Men annet enn retten, hvordan få han til å skjønne det.. Jeg vil ha et svar, men jeg vil jo ikke sette han i gjeld (selv om det jo er han selv som gjør det da).

Skrevet

Ja jeg får fri rettshjelp.. Men jeg har egentlig ikke lyst til å sette bf. i stor så gjeld heller. Trodde ikke det ville koste han så dyrt. Selv om jeg har advart han så stikker det at jeg må gå til det skrittet for å få noen svar. Han har jo selv valgt det, men jeg syns det er vanskelig.. =/

Skrevet

Hva stresser du for? Skal du ha pass, så må du bare passe på å gjøre det i god til. Du får det, selv om barnefar ikke svarer.....

skal du melde ham inn i trossamfunn eller endre navnet? Det er alt det du trenger utenom passet, egentlig. Eller flytte utenlands.......

Skrevet

Klart det er en vinn vinn situasjon med rettssak! For advokaten...

Dra hjem til ham eller send advokaten.

Skrevet

Hvorfor kan ikke jeg bare spør om dette? Trenger jeg å opplyse noen om hva jeg trenger hans underskrift til?

Er det virkelig ingen som ser noen problem med en far som ikke gidder å være der for barnet sitt i det hele tatt? Hadde han hvertfall vært mulig å få tak i, så greit! Men han er jo ikke det heller. Å da vil jeg gjerne ha foreldreansvaret alene! Er det virkelig så vanskelig å forstå? Skal far beskyttes i hue og ræva uansett?

Jeg syns jeg har beskyttet han nok, å jeg vil gjerne beskytte han fra denne regningen også.

Vinn vinn for advokaten? Jo kanskje. Men blir det ikke en vinn vinn situasjon for meg også tror du? Enten så møter jo bf. å vi kan prate. Eller så møter han ikke å har vel mer enn nok vist hva han mener om saken eller?

Skrevet

Å nei, jeg kan ikke bare dra hjem til han. Jeg vet ikke hvor han bor lengere...

Skrevet

er vel det samme hva hun trenger det til. Hvorfor skal hun legge det ut her?

Uansett, hva skal en med foreldreansvar når en ikke er intr i kontakt med barnet.

Forresten trenger en underskrift for noe så lite som å åpne bankkonto i barnet sitt navn.

Skrevet

hehe ... jeg har selv to barn, hvor far ikke gidder noe som helst. Men jeg har aldri giddet dra ham til retten for dette. Han er dum, og det viser. Jeg har vært så lur at jeg har foreldreansvaret alene, og slipper dermed den idiotiske faren deres :)

Det skal MYE til for å ta fra en forelder foreldreansvaret. Mer enn at han ikke gidder ha samvær........ Han må være et dophue, og voldelig overfor barna for å egentlig miste det. Du vinner ikke, bare fordi han ikke gidder snakke med deg eller ha samvær......

Skrevet

Du har vært så lur at du har det alene?

Du er vel heller mindre lur som har klart få 2 barn med en mann du ikke vil gi foreldreansvar.

Ja, det skal mye til for å frata det men i en slik setting er det slettes ikke like umulig som du fremstiller det.

Skrevet

Vi fikk automatisk foreldreansvar fordi vi var samboere da barnet blie født. Å jeg hadde jo heller ikke trodd at situasjonen ville ende slik som dette da.

Men hvordan kan du si det? Jeg trodde også at det var dop og vold som måtte til. Men advokaten min sier noe annet. Tar han så feil? Han sier at når en far eller mor ikke viser noen interesse i barnet sitt, eller gidder å være behjelpelig med å skrive under der det trengs så stiller han ikke sterkt. Han saboterer jo.

Hvorfor skal han få lov til å ha noe ansvar når han for det første ikke kjenner sønnen sin, å tydelig ikke har noen interesse av å bli kjent med han igjen? Å hvorfor skal han få lov til å bare ikke svare?

Jeg bare lurer... Kan advokaten min informere meg så feil altså?

Skrevet

Du sier det jo egentlig selv; hvorfor skal du fortsette å beskytte ham? Gjør det du må for barnet ditt og la faren få leve med konsekvensene av sine egne valg.

Skrevet

Før det går så langt som til rettssak må dere møte til mekling på det lokale familievernkontoret, du sender en forespørsel dit, der er han "pålagt" å møte og det informere de om i brevet de sender til han. Den attesten dere får der skal legges ved når du tar ut stevning, altså setter igang med rettsforberedende. Dersom far vil kan han velge å ikke benytte seg av advokat, men representere seg selv, det koster han ingenting. Det skal mye til at retten dømmer far til å betale dine saksomkostninger, du har jo fri rettshjelp, men generelt sett er de ganske forsiktige med å dømme motparten i slike barnefordeligssaker.

MEN mitt poeng var at hvis han møter på meklings timen så kan det hende at dere kommer til en løsning/dialog, du tar jo opp det du ønsker svar på/underskrift til. Da slipper dere kanskje en lang og tung rettssak. Eller han velger å ikke møte, du møter og får attest med bekreftelse på at han ikke har møtt, positivt til din fordel overfor retten.. Hvis det går til retten så er det et obligatorisk rettsforberedende møte dere må igjennom, der vil fokuset være å komme til en løsning på "problemet", du og din advokat vil jo være godt forberedt så med mindre han du har barn med er kjempe vrang, vil dere forhåpentligvis komme til en enighet, i det minste midlertidig slik at du får denne underskriften.. du vil jo ikke si hva det er, greit nok, men da er det også vanskelig å komme med råd, det er jo ikke alt som lar seg løse mellom dere på den enkle måten. Kommer dere ikke til enighet der, vil altså rettssaken begynne, og du bør jo da være forberedt på det meste.. også at han snur helt om på flisa og vil ha både kontakt, samvær og kanskje også den daglige omsorgen! så ustabile finnes det jo folk som er ;) selvom de ikke viser interesse tidligere.. Da kan det bli en lang tung kamp for deg, men vær forberedt og sett deg inn i lover/regler og rettigheter..

Forresten hvis ikke din advokat har informert deg om det jeg nevnte øverst, men mekling, meklingsattest og rettsforberedende møte, så ville jeg vel anbefalt deg å finne deg en annen advokat ;)

Lykke til, hilsen ei som har vært igjennom en slik runde, på godt og vondt ;)

Skrevet

Syns du kan gå til retten jeg.

Og en annen ting;

Vær så snill og hør på advokaten din ang. forskjellige ting og faktorer.

Ikke hør på alle kaklehønene her inne.

Det er greit med litt meninger men ikke trekk advokaten i tvil bare fordi noen sier noe her...

Skrevet

Med de honorarene advokter har så er det klart man skal trekke det i tvil, hvis de ikke informerer deg om alle sider ved saken så er det mange fisker i havet for å si det sånn..

Skulle jeg brukt av min tid og evnt penger (fri-rettshjelp eller ikke) så er det klart jeg ville brukt den jeg mener er den beste for meg og til å representere min sak. Dersom han ikke gjør meg kjent med gangen i det så er han ikke den beste, man får ofte bare en mulighet i en slik sak, og det er tungt å måtte bytte advokat underveis fordi man ikke var litt mer kritisk til å begynne med..

Uansett HI håper du finner ut av det..

Skrevet

Bare sånn til orientering: advokater tjener ikke akkurat fett på fri rettshjelp...det er dessuten advokaetiske regler som alle advokater må forholde seg til. Advokater som overfakturerer kan innklages.

Det er altså ikke sånn at alle advokater er griske, slemme og ondskapsfulle mennesker. Faktisk de færreste. Mange har endog valgt å jobbe med barne- og familierett fordi de ønsker å hjelpe andre.

Uansett, med et par (u)hederlige unntak er advokatens råd generelt noe man bør følge. De med mye erfaring i slike saker vet hva de driver med.

Skrevet

Først til du som ikke er anonym oppi her, husker ikke nick sorry..

Nå ble jeg litt usikker, men jeg lurer på om jeg ikke skrev i HI av han ikke møtte på meklingen?

Uansett, han ble kalt inn til mekling, men han møtte ikke. Det visste jeg egentlig at han ikke ville gjøre.

Å jeg har mine tvil på at han vil møte opp på noe som helst. Han gir rett og slett faen. Å vi kan ikke tvinge han til å møte i retten heller, men da vil saken bli avgjort på det jeg har å si visst nok.

Han kan godt snu om, men å søke om fullt foreldreansvar vil han ikke gjøre. Å det vil han heller ikke få alene nettopp pga. måten han har vært på i 4 år. Det sier seg vel nesten selv? Men uansett, han må gjerne komme å si at han vil se og bli kjent med sønnen sin nå, ingenting hadde gjort med lykkeligere!

Men jeg er 99 % sikker på at han ikke vil ha noe med oss å gjøre. Men han skriver ikke under for å gjøre det vanskeligst mulig for meg. Han tror han straffer meg her. Men han straffer bare seg selv og mest av alt sønnen sin.

Men jeg er redd han ikke vet hvor dyrt dette kan bli for han..

Nei jeg trekker ikke advokten min i tvil, men jeg bare lurer på hvordan så mange her inne kan si noe så sikkert? Derfor spør jeg om de tror advoktan ville villedet meg noe så grenseløst..

Takk så mye for alle svarene!

Skrevet

Du skrev ikke at dere hadde vært på mekling nei ;) bare at han ikke møtte på fvk ;) men da har du jo allerede meklingsattesten i orden og da synes jeg, personlig, at du bør sette igang en runde med rettsforberedende, det pleier å virke på å få de fleste i tale ;)

De fleste foreldre som opptrer slik som din x er jo kun ute etter å straffe deg.. akkurat nå gjør han jo det, men det han dessverre ikke ser selv er at over tid så er det barnet det går utover..

Det jeg skrev med hva han kan gjøre, var bare for å gjøre deg oppmerksom på all dritten han kan "finne på" å dra frem.. de fleste har noen svinn på skogen, dog ufarlige og usaklige, men den skittkastingen på toppen av en rettssak er en påkjenning.. I know.. men du har helt sikkert ditt på det rene, det hadde jeg, men jammen var det ting som stakk dypt allikevel.. håper og tror du har tenkt deg godt om før du begir deg ut på dette, og at du har tillit til din egen advokat, det er det viktigste, uansett hva andre skriver og kommenterer her inne..

Lykke til ;)

Skrevet

Takk for svar!

Ja jeg mener jeg har mitt på det tørre. Jeg gikk fra han, men jeg har hele tiden vært samarbeidsvillig. Forsøkt å få til samvær som vi ble enige om på fvk. første gangen vi var på mekling. Men han brøt alle avtaler med det samme vi gikk ut av det kontoret for 4 år siden.

Etter det har jeg forsøkt alt for å få han til å ville ha samvær. Jeg har måtte møte opp på døra hans et par ganger, da jatter han med meg, å jeg er en veldig bløthjertet person. Så jeg har bare sagt at jeg skjønner det er vanskelig nå, men at jeg skal passe på sønnen vår, å at han kan ta kontakt når han er klar. Men med en gang jeg går ut av den døren har han vært borte for oss igjen. I mellomtiden har han flyttet, å jeg får ingen svar av noen av dem (familien hans). Kun tanten hans svarer meg, men bf. har ikke sagt noe til dem. De syns bare det er trasig hvordan han oppfører seg.

For et par år siden havnet sønnen min på sykehuset. Jeg prøvde da å kontakte bf. Skrev en mld. til han. Men heller ikke da var han intressert i å høre hva det var som hadde skjedd med barnet. Helt utrolig..

Ja han tror nok han straffer meg ved å være vanskelig. Men etter mye styr så får jeg det nok som jeg ønsker allikevel, så han straffer kun barnet og seg selv her.

Men uansett hvor tett han er, så har jeg jo ikke lyst til å gi han så store utgifter. Men samtidig, jeg har forsøkt alt mulig annet for å få han i tale. Så han har jo selv valget.

Håper, som du sier at dette vil få han til å snakke. Men jeg tror helt ærlig at han ikke møter her heller. Vet ikke hvor vanskelig det vil bli for meg å evt. få foreldreansvaret alene da (om han ikke møter)..

Men takk for at du tok deg tid til å svare!

Skrevet

Bare hyggelig ;) forresten husk at meklingsattesten ikke skal være eldre enn 6mnd når du sender papirene til tingretten ;) (tiden går fort når man holder på med sånt papir styr..)

Igjen, lykke til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...