Gå til innhold

Hannkatt eller hunnkatt? Hva er best?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hannkatt. Kastere den, så får du en kosekatt og slipper å bekymre deg for ørten akttunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hannkatt, slipper den hersens løpetida og masse uønskede nøster som er vanskelige å bli kvitt. ;) men ja, kastrer for en hyggeligere venn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannkatt. De blir mye roligere enn hukatter.

Fordelen er å kastrere hankatten, da blir han roligere, mer kosete, holder seg somregel hjemme og lukter ikke når han tisser.

Å kastering koster rundt 900 kr.

 

Hukatten blir lett gravid. Sterelisering koster rundt 1500 kr.

Skal du bruke p piller til katten koster det mer enn sterelisering vil gjøre.

Hukatten er ofte mer sær.

 

Hilsen en katteeier gjennom 20 år og samboer som er veterinær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20:55 her!

 

De fleste kattungene kommer til i mai. Så i juli ca er de fleste leveringsklare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så rart, for i vårt tilfelle, så ble den første hankatten vår en HELT annen etter vi kastrerte han:( Han VAR utrolig kosete og rolig, men etter kastreringen så ble han fraværende til oss mennesker, skal bare være når HAN tenker at det er greit, å da skal vi for guds skyld ikke ta på han.

 

Mens den andre hankatten vi har som er 11mnd nå, har vi IKKE kastrert, å han er verdens mest kosete og roligste katten jeg vet om. Det er den kastrerte katten som er ute å flyr hele sommeren, ikke han som fortsatt har baller.. Så vi er veldig i tvil på om vi skal kastrere han yngste av dem, da jeg er redd han også vil bli like sær:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannkatt for min del

Jeg er så spesiell at jeg rett og slett ikke kommer overens med hokatter. Vi har rett og slett ikke kjemi. Har vært sånn fra jeg var veldig liten.

 

Overfor hankatter har jeg kattetekke, og omtrent tiltrekker meg dem. Men hokatter, nei det blir kræsj med en gang.

 

Selv om de fleste katter nå har løpetid året rundt, er det uansett en høysesong nå på våren. Det fødes nok fortsatt litt flere katter i april, mai og juni. Og det tar ca 12 uker før de er leveringsklare, så på sensommeren skulle det være enkelt å finne seg en kattunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelpes, her koster sterelisering 900, og kastrering 3-400..

 

Jeg gikk for hankatt denne gangen, men det viser seg å være en kjette likevel :-S Hun skal stereliseres da...

 

Eller så ville jeg anbefale å få kattunge på vår, sommer eller tidlig høst, det er enklere med tanke på renslighet.

 

Men ha for all del en plan for hva du skal gjøre med katten når du skal på ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man steriliserer ikke hunkatter lenger, man kastrerer dem. Da fjernes eggstokker og livmor og man slipper løpetid. Ved sterilisering snøres bare egglederne igjen, og katten har fortsatt løpetid... Synes det er morsomt at en som skryter av å være samboern til en veterinær ikke vet såpass. Og hvis din samboer faktisk steriliserer hunkatter er han forferdelig gammeldags...

 

Anbefaler HI å kastrere katten, uavhengig av kjønn. Og ha helst katten som innekatt, da slipper du at den blir påkjørt, havner i slåsskamp eller blir utsatt for sadistiske jævelunger. Ha gjerne to stykker, så har de selskap i hverandre, og de aktiviserer hverandre. Det er faktisk mindre jobb med to, men selvfølgelig dyrere om man skal gjøre det skikkelig, at man forsikrer, vaksinerer, kastrerer og gir skikkelig mat.

 

Har selv fem innekatter, to av dem er hittekatter som har streifa rundt, selvfølgelig uten id-merking*grrr* Alle er hunkatter forresten. Og jeg tør ikke fortelle hvor mye jeg bruker på kattene mine hver måned....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg om at det beste for katten er å ha innekatter. Jeg katter som er ute litt på dagen, Han ene er 13 år, de 2 andre 2 år. Eldste er siameser, så en gatemix og en maine coon. Mange har særlig rasekatter inne hele tiden for at ingen skal stjele de. Men de har ett godt liv ved å kunne være ute og få utfolde seg istedet for å se alt innenfra og titte ut. Huskatten er mye ute, siameseren mest og mainecoonen er mest glad i å være inne. ja de kan bli stjålet, de kan bli påkjørt, men de har ett bedre liv ved å kunne være litt ute også. Jeg har høner, ender og hunder ute også. jeg bor ikke helt landelig, bor ved en trafikert vei. Hønene og endene går fritt. Jeg syntes dette er best for de fleste dyr.

Jeg har en kastrert hannkatt, han er vel mest kjærlen, så en ukastrert maincoon hunkatt hun er nestmest kjælen og huskatten som er kastrert hun katt er vel den minst kjælene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bygge kattegård, det skal vi gjøre, da kan de være ute i trygge omgivelser. Her kjører folk som svin rett utenfor huset, så det er ikke aktuelt å la dem gå løse.

 

Hva synes oppdretteren av MCO'en din om at hun får gå ute ukastrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går jo ikke ute når hun har løpetid. Dessuten har ikke oppdretter noe med det. jeg syntes oppdrettere av MCO tenker litt feil. Ofte vil de bare selge ukastrerte kattunger til etablerte oppdrettere. Det er mye bedre genmessig å ha flere katter som får ett kull en oppdrettere som parrer de samme kattene om og om igjen. Selvsagt skal bare de som er godkjente ift rase standard få parre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hannkatt er vel best for da slipper du å til stadighet finne nyfødte kattunger under sofaen e.l. det er utrolig slitsomt og vanskelig å få gitt dem bort. hannkatter er som regel mer kosete og vennlige... snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hadde hannkatt før. Han var tøff, kosete og kjempegod.

Til tider litt for tøff egentlig. Han var mye ute på tur og kunne være lenge borte av gangen.

Nå har vi hokatt og ho er litt mer rolig. Går ikke lenger vekk enn rundt hushjørnene. Veldig kosete og god.

 

Hvis jeg skulle velge på nytt ville jeg nok valgt hokatt. Fordi jeg liker at ho holder seg litt i nærheten.

Selvfølgelig litt dyrere og kastrere hokatt enn hannkatt. Men penger har ikke så mye og si når jeg gjelder en katt syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...