Gå til innhold

Fravær av neseben på UL i uke 12

Dizzie_mortil3

Anbefalte innlegg

Var på duotest forrige uke, var da 12+6.

Legen klarte ikke å identifisere nesebenet på UL, men kunne ikke si om det skyldtes at fosteret faktisk manglet neseben eller om det var skjult og vanskelig å se fordi fosteret lå med ryggen til hele tiden.

Pga fravær av neseben fikk vi en risiko for t21 på 1:430, risikoen for de andre trisomiene ca 1:1000 og 1:3000.

Nakkefolden var på 2,1 (innenfor normalen) og jeg er pr d.d. 37 år gml.

Har fått avtale om ny UL om en uke (da er jeg knappe 15 uker) for å se om nesebenet kan identifiseres.

Har skjønt at fravær av neseben er ganske sjeldent hos kromosomfriske barn.

Noen som har opplevd det samme og fått friskt barn?

Fortsetter under...

Jeg har ikke opplevet dette, men jeg håper virkelig det går bra for dere.

0,5 prosent av friske fostere har fravær av neseben ved ul-sjekk. Se denne studien: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=1192811

Og masse lykke til! Kom gjerne med en oppdatering.

Hei! Vet ikke om blodprøvesvarene dine er med i sannsynlighetsberegningen? Risikoen du nevner er jo svært lav. Hos oss fant de heller ikke neseben, men jeg fikk langt høyere risiko enn deg etter blodprøvesvar - 1:12 på trisomi 18, 1:15 på trisomi 13 og 1:25 på Down syndrom. (www.trisomi18.com / www.evykristine.com)

Hei igjen og takk for svar...:)

Nei, blodprøvene var ikke med i den beregningen, med blodprøvene var risikoen langt lavere.

Men igår var jeg på ny sjekk med UL, og siden fosteret nå lå med ryggen ned var det mye lettere å undersøke, og det var ingen tvil om at nesebenet var tilstede. :)

Jeg er veldig lettet, for da ble avgjørelsen om fostervannsprøve eller ikke mye mye lettere. Ser ingen grunn til å gjennomgå flere undersøkelser og skal offentliggjøre svangerskapet denne uken...endelig! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...