Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #1 Skrevet 6. mars 2011 For over 4 mnd siden ble jeg mamma til ei herlig lita jente. Hun var en engel sine første to uker, men siden den gang har det vært et sant h***. Jeg fant denne artikkelen for en stund siden (High Need Baby : http://www.askdrsears.com/html/5/T050400.asp) og har lest alt som er tilknyttet denne artikkelen og mer til. Og tro meg; min lille er ingen lettvekter i denne kategorien. Men, det verste er ikke at min lille er så uhyre krevende. Nei, det er pappaen som er det største problemet mitt. Jeg er jo hjemme i mammaperm, så jeg har vesla hele døgnet oppå meg om hun sover eller er våken. Og jeg ammer henne. Pappaen må opp på jobb 0530 tre dager i uka, de andre to dagene har han mer fleksitid så er ikke alltid han behøver å dra av sted på jobb heller. Han får full lønn disse dagene selv om han ikke er på jobb. Han har alltid fri i helgene. Men tror dere jeg får noe avlastning på natta eller i morgentimene om han er hjemme? NOPE! Han er morgengretten og gruffen, men det har han alltid vært! Det er ikke oppstått etter at datteren kom til verden. Han sover lett, og blir fort forstyrret; men det er heller ikke noe nytt! Så å be han stå opp ved 0730tiden med jenta si: det ender bare med at han snur ryggen til og legger puta over hodet ”ja jeg skal stå opp”. Noen minutter går, ungen blir uroligere mens hun spreller inntil meg. Ja, skal du stå opp? ”Jada!!!”. 3 timer går: han har fortsatt ikke stått opp. Jeg ammer 3-4 ganger i løpet av natta, og har henne liggende tett inntil siden hun blir helt vill uten kroppskontakt. Kan ikke jeg få lov til å få slappe av et par timer noen morgener??? Det siste som skjer før vesla vil opp om morgenen er å ta puppen, og det neste måltidet er grøt- så han kan fint fikse noen timer slik at jeg kan få sove ut. Men neida, han sitter å ser på TV mens han oppdaterer inne på Facebook til kl 02 på natta hvis han ikke skal opp 0530. Og surver når jeg ber om hjelp/avlastning på morgenen og kommer med usaklige svar som ”skal legge meg kl 21 heretter”. Jepp, har hørt den i 4 mnd. Det skjer jo ikke. Jeg får ikke gjort mye husarbeid mens han er PÅ jobb. Rekker jeg å ordne en klesvask, ta oppvasken eller tatt en dusj, så har det vært en fin rolig dag med vesla. Så når han sier at ”jeg behøver ikke dra på jobb i mårra, så skal ordne litt her hjemme”- så hadde jeg da håpet at det betydde noe annet enn at han skulle sove til 11, sitte ved PC/TV i 6 timer og kun bære ungen mens mora fullfører for eksempel oppvasken som ble påstartet mens ungen sov. Jeg gidder ikke mer. Det nytter ikke. Lar jeg ungen ligge igjen i senga vår slik at jeg kan sove et par timer sammen med eldstejenta ender det bare med at minsta blir hysterisk før pappaen gjør noen trekk som viser at han skal stå opp. Og da er han grinete, kjefter på ho, og sutrer inne på FB etterpå om at vesla ville opp mens pappaen ønsket å sove. Som om han har trøkket med henne 24/7!! Og hadde han GIDDET å legge seg i ”normal” tid – så hadde han da fått 8 ½ time i senga. Hva gjør jeg? Jeg er desperat etter å få hvile jeg også! Men de gangene han tar vesla, så må ting gjøres i huset (oppvask, klesvask, ut med søppel, vaske/støvsuge)- og jeg orker ikke å ha 50 hybelkaniner virrende rundt og en inntørket oppvask stående i 3 døgn! Og jeg mener: det ser nesten ut som om at det er ”ekstreme samlere” som bor her. Etter at jeg har utnyttet mine ”20 minutters babypause, mor kan hvile” på å rydde så synes det nesten ikke… Han får snart beskjed om å pelle seg vekk herfra! Har mer enn nok med de to jentene og huset, om jeg ikke skal måtte ha den sutrekoppen her også.
Edelweis Skrevet 6. mars 2011 #2 Skrevet 6. mars 2011 herregud, om det er slik det fungerer hjemme hos dere så fungerer det ikke. makan til mannfolk. han har da et ansvar for å ta seg av dattra si han også, å likeså ta seg av mamman så hun ikke sliter seg ut å ikke fungerer for barna sine. dette må du ta opp med han.. få han til skjærpe seg eller pelle seg vekk! typisk mannfolk å sluntre unna ansvaret sitt. gjør han ikke noe husarbeid når han kommer hjem fra jobb da? har du noen familie som kan komme å avlaste deg litt? besteforeldre eller gode venner som vil hjelpe? jeg skulle gjerne gitt deg litt avlastning om du bodde i nærheten av meg
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2011 #3 Skrevet 6. mars 2011 Tar ungen flaske? For i såfall så er det en løsning som kan gi han et spark i baken. Når han kommer hjem fra jobb, så gir du han ungen, en flaske melk, og sier at:" Nå går jeg å legger meg før jeg segner om av søvnmangel. Jeg forventer at huset skal være ryddet, klær vasket, og middag klar på bordet når jeg står opp om to timer." Om du så ikke får sove fordi du hører babyen skrike, så ikke gå ut av soverommet, lås rommet om nødvendig. Jeg tror nemlig at mannen din kun trenger å få vite hvor tungt det egentlig er for deg om dagene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå