håperpåvinterbarn Skrevet 6. mars 2011 #1 Skrevet 6. mars 2011 Hei, Denne tråden er for oss som har lagt på oss en del i svangerskapet. Er derfor ikke så veldig interessert i å høre fra dere som har gått opp lite/ingenting, dere kan svare på andre vekttråder Jeg er nå i uke 24 og har lagt på meg 9,4 kilo. Jeg ser at normal vektoppgang skal være mellom 11-16 kilo for min vektgruppe. Jeg er 172 og startvekt var 63 kilo (bmi 21). Jeg er på på 72,4 kilo (bmi 24). Jeg er litt bekymret for vektoppgang da jeg har stor appetitt. Det jeg skal forsøke på nå er å gå over på et mer sunt kosthold. Fra før trener jeg to ganger i uken (pluss evt turer i helgene), og tenker å øke dette med en treningsøkt. Jeg trener vannairobik da jeg har hatt litt trøbbel med ryggen i det siste. Er det flere enn meg som skal forsøke å ha litt sunn fokus på kosthold og vekt fremover? (ikke hysteriske slankere eller noen i den kategorien). Hadde vært artig å høre fra dere. Hvordan går det med kosthold? Trener dere? hvor mye trener dere? hva trener dere? dere kan godt være anonyme hvis det er greiere
Endelig nr 2 på vei Skrevet 6. mars 2011 #2 Skrevet 6. mars 2011 Det var godt å se at det ikke bare er jeg som har lagt på meg en del! Jeg har i motsetning til deg ikke særlig lyst på mat, men har klart å tvinge i meg litt for å holde kvalmen i sjakk... Trøsten min er at jeg var gjennom dette for 12 år siden. Da la jeg på meg masse frem til uke 25 og så stabiliserte vekten seg av en eller annen grunn. Jeg la på meg 10 kilo frem til uke 25 den gangen - og hadde til slutt en oppgang i vekt på 13 kilo.... På grunn av vondt bekken og rygg har jeg sluttet med treningen, men prøver å holde meg i så mye aktivitet som jeg klarer. Pass på at du får i deg sunne matvarer med godt med næringsstoffer og energi. Betyr det noen ekstra kilo tenker jeg at det får være en god motivasjon for å trene litt ekstra og ta med nurket på flere og lengre trilleturer når vi er ferdige med dette. Det å være gravid er ikke bare en dans på roser, men det er viktig å kunne nyte det litt for det er ikke noe vi går gjennom hvert år!
lille frø, mor til to Skrevet 6. mars 2011 #3 Skrevet 6. mars 2011 Jeg la på meg 26kg sist. Fra 57-83kg. Hurra! Nå skulle noen tro at jeg fråtset i meg masse usunn mat og ikke trente, men det stemmer ikke. Jeg spiser rundt 4000kcal om dagen (Idrettsutøver) I svangerskapet fikk jeg bekkenløsning og trente dermed hard styrketrening 5 ganger i uken, svømming 2 ganger i uken. da svømte jeg 3200m. På slutten av svangerskapet tok jeg 70kg i benken og trente med 16kg i bicepscurl i hver arm. Så jeg var ikke bare feit for å si det sånn. Under fødselen gikk jeg ned 10kg, så da var det bare 13kg igjen og gjett at de forsvant da løpeskoene endelig kom på. Det som var positivt med stor vektoppgang var at vesla fikk mye og sunn næring, hun er i dag meget tidlig utviklet. Det tenker jeg kanskje skyldes at hun fikk sunne "groforhold" i svangerskapet. Hun begynte bla å gå stødig da hun var 8 mnd.
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 6. mars 2011 #4 Skrevet 6. mars 2011 Hei Sommerfugl11 og dere andre:) Jeg har så langt gått opp 10 kg og jeg er i uke 20. Jeg har slitt med hyperremesis siden begynnelsen av desember og det eneste som har hållt kvalmen någolunda i sjakk har vart mat. Det har ikke vart speciellt usunt mat, men mye og ofte. Jeg må fortsatt spise ofte, tross att kvalmen nesten er borte, men det ere akkurat det som holder den borte.. Det er tydlig for meg att min kropp går inn i "lagremodus" når den er gravid - alt skal lagres, dråpene må fylles opp. som at kroppen tror at "nå orker hun ikke samle mat på mange måneder, så her må lagres" I mitt førrige svangerskap for 5 år siden gikk jeg fra 65 kg til 90 kg. Klart att det tok litt tid å gå ned altsammen, men det var ikke veldig vanskelig. Men da var jeg i veldig god form før jeg blev gravid - trente styrketrening(hardt) og kondisjon ca 5 ggr pr uke. Og det er ikke fallet nå. Jeg var gravid to ganger i fjor, men aborterte begge gangerne, det tok veldig på kreftene og det lille overskuddet jeg trenger for å trene forsvant i alt det både fysisk og psykisk vonde. Derfor er jeg noe mer bekymret for vektoppgangen denne gangen, men, jeg har absolutt tro på at jeg kan gå ned alt etterpå. Fortsett gjerne å fortell hvordan det går med dere allesammen, jeg skal prøve å komme igang med noen form for "trening" og håper bekkenet klarer det. God søndag videre!
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 6. mars 2011 #5 Skrevet 6. mars 2011 Jeg har gått opp 20 kg i begge forrige svangerskap, og var på vei i samme retning da jeg tok tak nå og meldte meg på Grete Roede kurs for fire-fem uker siden. Har nå kuttet nesten helt ut godteri og kaker, og spiser mye og sunt. Poenget på kurset er å spise så mye mat man trenger, men ikke mer. Pluss variert kost med mye grønnsaker, frukt, pluss en egen "rasjon" for melk hver dag og mye vann. Tror uansett dette er veldig bra for babyen! Jeg får dessverre ikke trent noe særlig pga vonde kynnere, men har prøvd meg med litt turer og styrketrening. Etter at jeg har begynt på kurset, har jeg gått opp ganske lite, er nå 24 uker og har gått opp 6-7 kg.
L.I.L.Y Skrevet 6. mars 2011 #6 Skrevet 6. mars 2011 Heia! Må le litt, ikke fordi dette er morsomt, men fordi jeg er glad jeg ikke er den eneste som har lagt på meg. ; ) Jeg er i uke 18 og tror jeg ligger på 70 kg, dvs 7-8 kilo opp i løpet av relativt kort tid. Har godt med mage, og stor appetitt. Spiser stort sett sunt, mye fisk og lite raffinert sukker. Trener nok ikke så mye som jeg burde, har vært vedlig dårlig med kvalme, men passer på at det blir gåturer hver dag. Det er ikke anbefalt å starte med storstilt trening om man ikke har gjort dette før man ble gravid, så jeg driver med type "lett" trening.
Jordbæret <3 Skrevet 6. mars 2011 #7 Skrevet 6. mars 2011 D har jo litt å si hvor høye man er og utgangsvekta, mange av dem som har lagt på seg veldig lite, hadde noe å ta av i utgangspunktet. Jeg er 174 cm og veide 62 kg i utgangspunktet. Nå er jeg 21 uker på vei og har lagt på meg 11(!) kg :-) Jeg er ikke så bekymret for at jeg ikke skal klare å gå ned, det trener jeg fort bort. Det jeg er mest bekymret for, er at de siste mnd skal bli veldig tunge helsemessig da mye fett øker presset på de indre organene. De andre svangerskapene har vekta variert veldig, 27 kg opp med første, 14 kg opp med andre, 8 kg opp med tredje, og nå ligger jeg altså an til et sted mellom 15 og 20 kg. Nei vi skal ikke bekymre oss så veldig, det viktigste er at man er sånn noenlunde frisk og at man klarer å fungere normalt selv om man er gravid. Lykke til videre jenter!
MissO Skrevet 6. mars 2011 #8 Skrevet 6. mars 2011 Tror ikke du skal bekymre deg nevneverdig. Jeg er ca like høy som deg og hadde samme startvekt, har lagt på meg 8 kg. Ligger ca samme som sist graviditet og da stagnerte vekta mi etterhvert. La på meg 14 kg tilsammen. 10 kg forsvant på sykehuset og de resterende 4 etter 14 dager. Spis sunt, kos deg meg litt snacks innimellom (ikke hver dag;)). Vær i aktivitet, om du ikke trener på studio er en gåtur, husvask o.l fine aktiviteter som er mer enn nok. Om et år kommer du til å tenke hvorfor brukte jeg så mye energi på den vekta... Jeg føler meg god og trinn selv, men skal prøve å kose meg mer denne gangen. Lykke til;)
Minifrøken Skrevet 7. mars 2011 #9 Skrevet 7. mars 2011 Hei! Denne tråden føler jeg at jeg hører hjemme i! Er klar over at dette med vektoppgang under graviditet er veldig individuelt, men samtidig så føles det godt å vite at man er flere i samme båt, føles innimellom som at "alle" har vekta under kontroll og ligger på + 1-2 kg i uke 24 Jeg er ganske lita da, 152 cm høy og hadde en startvekt på ca 52 kg. Noen kg høyere enn hva jeg egentlig skulle ønske ift. høyden min, men samtidig så husker jeg knapt at jeg har vært under 50 kg så jeg tviler på at jeg noen gang klarer å komme meg dit... Jeg startet på omtrent samme utgangspunkt sist graviditet, og gikk ganske fort opp 5-7 kg, men så lå jeg på stedet hvil lenge (veide 61 kg i uke 31), før jeg gikk mye opp på slutten pga vann (veide 70 kg den dagen gutten vår ble født), så det ble 18 kg pluss totalt. Et par dager etter fødsel var jeg nede på ca 57 kg igjen, så det forsvant fort da Nå er jeg i uke 22 og veier ca 58 kg, så det ser ut som at vektoppgangen blir noe lignende denne gangen også, har altså lagt på meg 6 kg så langt. Jeg har hatt mer fokus på vekta denne gangen da jeg har forholdsvis friskt i minnet hvor tungt jeg synes alt var på slutten sist, så jeg har bestemt meg for å prøve så godt jeg kan å begrense vektoppgangen i den grad jeg kan styre det selv ihvertfall Prøver å spise sunt, men det blir noen utskeielser innimellom da, men det føler jeg må være lov dersom jeg skal klare å leve med det over tid.. Jeg svømmer en times tid to ganger i uken, og går tur med hunden stort sett hver dag. Har lagt meg profil på vektklubben.no (Grete Roede) hvor jeg fører inn hva jeg spiser hver dag, synes det gjør det litt enklere å følge med at jeg ligger sånn noenlunde greit an. Mener å huske at vektoppgangen normalt sett er ganske stor i perioden uke 17-24, er visst vanlig å legge på seg ca. 0,5-1 kg pr uke da, noen som vet om dette stemmer?
Maibaby:) Skrevet 7. mars 2011 #10 Skrevet 7. mars 2011 hører nok til her jeg også.... er 24+4 og har lagt på meg 10 kg til nå... er 170 høy, og veide ca 64 kg før graviditeten.... har relativt stor gravidmage så tror faktisk det meste har havnet der... men må nok være litt flinkere med kostholdet fremover, har sklidd litt ut, og når man først har begynt på den spiralen så er det lett å fortsette, så NÅ tenkte jeg å begynne med sunnere kosthold og håper å roe vekten litt, men stresser ikke så mye, har vært svært sulten hele svangerskapet, og kun vært kvalm dersom det har gått over 3 timer siden mat, så er nok litt derfor også.... trening har jeg ikke vært så flink med, men er i en travel og aktiv jobb heldigvis!! prøver å gå på turer, men blir ikke så langt pga jeg får mye kynnere når jeg har gått en stund... gikk en time igår, og brukte da en time på å "roe" ned kynnerene etterpå, så det er litt dumt.... så er nok kostholdet jeg kan "tjene" mest på!! er forresten førstegangs men utrolig kjekt med en sånn tråd, har slutta å gå inn på de andre vekttrådene der folk klager over 2 kg i uke 20 liksom!! hehe....
18.juli/29juli Skrevet 7. mars 2011 #11 Skrevet 7. mars 2011 uke 20 og 6 kg opp. Er jo nesten litt stolt for sist var jeg nok 15 kg opp på den tiden, og det ble med 25 kg. Blir litt lettere nå når jeg enda ikke er så stor. Men alt suste bort, og veide tilslutt mindre enn utgangspunktet. Trener mye nå, og sist gang. Svømming, jogging, stryketrening og sykling. Sist måtte jeg gi meg tidlig med jogging, men jeg klarer enda å jogge med litt pauser:) Spiser 4 måltider om dagen og frukt osv. Selv om jeg trente mye sist og nå så suser kg på. Men da har jeg nok lager til amming, og det trengte jeg veldig sist. Fikk jo sixpac av trening og amming sist, og da var det ikke mye fett igjen. Spis og vær gla sir æ bare:) Tren eller gå tur evt:)
venter_på_bebisen Skrevet 7. mars 2011 #12 Skrevet 7. mars 2011 Uke 24 og +6 kg.. Føler meg hjemme i denne tråden, da jeg mener 6 kg er ganske mye ift min str i utg.pkt. Dette er min første graviditet, så jeg har lite å sammenligne med. Fint å lese om andre i samme situasjon og innse at det faktisk er helt normalt Har hittil forsøkt å spise sunt og variert, men med litt helgekos og godis innimellom. Nå er det slutt på brusen og godteriet, nå får vi oftere finne frem frukt og grønt m/dip feks.. Jeg prøver å gå meg en tur hver dag, men har vært litt kronglete med is og snø og kuldeperioder... Gleder meg skikkelig til vår og bare veier Blir spennende å se hvorhen dette ender, jeg er forberedt på å måtte jobbe litt med treningen etter fødselen.. Det viktigste er tross alt at den lille som vokser i magen min får det den trenger av næring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå