Gå til innhold

Mister man også mensen når man seriliserer seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med nr 3, skal gjennom et ks og har luftet for fødselslegen ang. å sterelisere meg samtidig. Det er greit for legen.

Men jeg har glemt å spørre om man mister menstrasjon samtidig?

- ikke at jeg kommer til å savne den, altså....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det gjør man ikke, men den blir svakere.

Skrevet

Sterilisering har ingen som helst innvirkning på mensen.

Skrevet

Den blir verken svakere eller sterkere.

Skrevet

Jeg fikk vite av min gynekolog at hvis man steriliserer seg, så får man gjerne sterkere blødning ved menstruasjon.

Men har ikke merket så store forandringene selv.

Skrevet

Og hva slags lur forklaring hadde den godeste gynekologen på den påstanden?

Sterilisering påvirker ikke mensen overhode!

Skrevet

Det spurte jeg ikke om du, men det var nå det han sa ;)

Skrevet

Jeg skal også steriliseres under ks. Hva skal til for å miste mensen? man får jo ikke eggløsning så det er jo ikke nødvendig med renselse? Jeg vil gjerne bli kvitt mensen uten å måtte gå gjennom en voldsom overgangsalder i 30-åra... Noen som vet??

Skrevet

Du har akkurat like mye eggløsning som før om du blir sterilisert. Det er kun egglederne som lukkes slik at sædcellene ikke kommer fram til egget og egget ikke kommer ned til livmoren. Alt ellers fungerer altså akkurat som før.

Skrevet

Skal du bli kvitt mensen helt må du fjerne livmora.

Skrevet

Ikke for å være frekk, men jeg blir noen ganger litt sjokkert over hvor liten kunnskap noen har om sin egen anatomi...

Men for å forklare litt enkelt så har vi livmoren og fra den går egglederene opp til eggstokkene. I eggstokkene modnes det et egg hver måned som følger egglederen ned til livmoren og venter på å bli befruktet.

Når man blir sterilisert kutter man over eggelederen, så egget som modnes i eggstokken kommer ingen vei (og tas dermed opp i kroppen igjen som avfall).

Så selv om man er sterilisert har man både eggeløsning og mens som før, egget kommer seg bare ikke ned i livmoren lenger og kan dermed ikke møte noen sædceller.

Jeg ble selv sterilisert under keisersnitt og mensen min har blitt sterkere enn før, men det regner jeg med kommer av hormonforandringer i kroppen etter svangerskap og fødsel, ikke steriliseringen.

Om du skal slippe mens må du fjerne hele livmoren. Det gjøres ikke med mindre det er absolutt nødvendig pga sykdom. Det er en del bivirkninger på å fjerne hele sulamitten.

Skrevet

Nei, en mister ikke mensen. Den minker heller ikke.

Grunnen er at du fortsatt har hormonene fra eggstokkene, og egg der. De kommer bare aldri mer frem til livmoren, fordi veien er stengt ;) Livmoren vil fortsette å gjøre seg klar til et evt befruktet egg, og siden det ikke skjer, så får du mensen.

En må fjerne livmoren for å ikke få mensen mer. Det heter hysterektomi. Dette påvirker heller ikke hormonproduksjonen, da den sitter i eggstokkene.

Skrevet

Det er ikke helt sant at det eneste som fjerner/minker mensen er å fjerne hele livmoren. Man kan også brenne bort de slimhinnene inni livmoren som bygger seg opp og blir til mens hver måned. Men dette er noe man bare får gjort om man er plaget av voldsomme blødninger da.

Skrevet

Takk for info.

Helt greit å ha mensen, men jeg slipper hvertfall p-piller, spiral etc....bare å hoppe i halmen med mannen min;o) Hehe....

Tror det klarer seg med de 3 barna jeg snart har...

HI

Skrevet

Min mor har sterilisert seg, og ja hun fikk mye mere blod ved mensen nå enn før..

Skrevet

Jeg fikk mye mere bløding og masse menssmerter etter jeg steriliserte meg. Men det har vel litt med at jeg ikke tar p-piller nå.

(Brukte jo det i 13 år)

Skrevet

Der har du forklaringen på at en del kvinner opplever økt mens etter sterilisering. De slutter med p-piller og mensen øker for de aller fleste da.

Skrevet

Man kan forklare hvordan anatomien fungerer i det uendelige, men det kan ikke bortforklare at iallfall jeg etter å ha sterilisert meg bør til neste eggløsning, og gjerne noen dager over. Brun ekkel blanding av gammelt blod og utflod, og ganske mye også.

Hvorfor aner jeg ikke, men slik er det, og det var ikke slik før.

Skikkelig dritt, hadde jeg kunnet røske ut hele stasen hadde jeg gjort det.

Skrevet

Mensen forandrer seg når man blir eldre, uavhengig av sterilisering etc. Jeg har fått det som deg uten å være sterilisert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...