Gå til innhold

Resus negativ, kan noen svare meg på dette?:)


Babygirl/boy

Anbefalte innlegg

Jeg er resus negativ og lurer på hvordan det smitter?

Tannkjøtte mitt blødde litt idag, så jeg måtte svelge det. trur jeg fikk litt sår dær, kommer det blodet ned til fostre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det du som har resus negativ??

 

Jeg er det, og eneste som skjer dersom babyen i magen er resus positiv er at du får en sprøyte i låret etter fødsel. Det er for at kroppen din ikke skal danne antistoffer mot evnt et nytt barn som er på vei senere som har resus positiv.

 

Det skal ikke ha noen betyding for babyen du har i magen nå:)

 

Håper dette ga deg svar på det du lurte på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig for babyen å få rhesus negativt blod i seg selv om babyen er RH+. Det som kan bli et problem er hvis du får RH+ blod i deg. Du vil da begynne å danne antistoffer for å "ødelegge" rhesus-faktoren (vi som er rhesus minus har ikke rhesus-faktoren, mens rhesus positive har det).

 

Dersom du danner antistoffer en gang vil du for alltid ha antistoffer i blodet ditt. Problemet med å bære på et rhesus positivt barn er at disse antistoffene er små nok til å gå igjennom morkaken og over i barnets blodbane. Antistoffene vil da begynne å "ødelegge" rhesus-faktoren og barnet vil kunne få blodmangel/anemi.

 

Sannsynligheten for at noe av blodet til barnet kommer i kontakt med mammaens er minimal, men hvis det allikevel skjer skjer det sannsynligvis under fødsel. Ved å få en sprøyte innen 72 timer etter fødsel minsker man sannsynligheten for at man danner antistoffer selv om man har kommet i kontakt med RH+-blod ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som dere beskriver overnfor er for førstegangsfødende, med tanke på at Rhesus negative får sprøyte etter fødsel.

er man gravid med nummer to skal man ta en blodprøve i uke 28-32 og en i uke 36 for å sjekke om man har dannet antistoffer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar disse blodprøvene som førstegangsfødende også;) Man kan nemlig ha fått antistoffer i blodet som følge av f.eks en tidligere SA eller andre årsaker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man begynner å danne antistoffer i løpet av et svangerskap er sannsynligheten liten for at det "opparbeides" nok antistoffer til at babyen tar skade av det. Dette vil derimot kunne bli et stort problem ved et eventuelt neste svangerskap, ettersom antistoff-verdiene da vil være høyere enn ved første svangerskap.

 

Jeg har to fødsler og en abort bak meg, men har enda ikke begynt å danne antistoffer. Blir spennende å se hva blodprøvene sier i dette svangerskapet:)

 

Og igjen... Du kan ikke "smitte deg selv" med antistoffer ved å svelge ditt eget blod. Det må Rh+ blod til for at du skal begynne å danne antistoffer (og dette blodet må i kontakt med ditt blod).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke farligere å blø i tannkjøttet enn å spise blodpudding. Det som kommer ned i magesekken blir jo fordøyd, bearbeidet av magesyre og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...