Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #1 Skrevet 5. mars 2011 har vært stemamma fra jeg var 19 år til 2 jenter som nå er 9 år. jeg er 24 år selv om har fått eget barn i år. Jeg taklet ikke så veldi bra å være stemor de 3 første årene egentlig..moren til barna er i kontakt med barnevernet og det har vært MYE stress med trusler osv....i tillegg lurte hun han(altså samboeren min-vi var ikke sammen da altså)med å få barn, var en one night stand og hun sa hun gikk på piller, noe hun innrømte at hun ikke gjorde allikevell(etter ting var skjedd), hun sa hun ville bare ha barn med han og trodde de skulle bli sammen pga hun ble gravid...:S Mannen min ble dypt deprimert og begynte å drikke...ikke bare bare å få tvillinger helt plutselig med noen man ikke kjenner...men ja han burde ha tenk litt han også:S Jeg tror jeg synes det var ekstra tungt å være stemor til dem siden det er slik en uvvanlig situasjon...moren ringer også hver dag og snakker om alt annet enn barna.(hun har fått 2 barn til med 2 forskjellige...) Men jeg sliter med dårlig samvittighet for de stakkars barna...jeg har ikke vært verdens beste stemor(har ikke vært SLEM altså), men kanskje de har følt seg litt ignorert/tilsidesatt i perioder hvor det har foregått mye:( jeg har vært slitt med depresjon jeg ogsså...uff:S Har gått mye bedre siden ifjor og nå synes jeg det er koselig å ha dem her, men sliter hver dag med dårlig samvittighet...tro om de har følt seg tilsidesatt osv....tenker og tenker....ikke lett gitt:( jeg er glad lille snuppa år har 2 så flotte storesøstre som bryr seg om henne!Koselig å se at de knytter bånd:)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #2 Skrevet 5. mars 2011 Hei. Ikke la deg selv ha dårlig samvittighet. Gjort er gjort, og nå kan du fokusere på den gode familien du har og ikke hvor vanskelig det var tidligere. Alle har perioder i livet sitt som er tunge, og desverre så blir barna en del av det. Bruk hver dag til å vise barna at du er glad i de, og at dere ønsker å ha de der. Du sier jo selv at du er glad babyen har to så flotte storesøstre, la de få vite at du syns det! Tviler på at to 9 åringer bære nag av det som er gjort så lenge de får vite hvordan du føler det i dag:)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #3 Skrevet 5. mars 2011 Sett strek over fortiden og gi dem alt du kan nå :-) 19 år og stemor til tvillinger er jo tøft i seg selv hvis man ikke skal ha en halvgal mor til barna som en heks i bakgrunnen i tillegg...!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #4 Skrevet 5. mars 2011 takk for svar ja har vært veldig vanskelig:S men nå setter jeg streeeek over alt. Jeg var ung og alle venna mine advarte meg, men blind av kjærlighet vet dere;) det som har tært litt på meg i tillegg er at mannen ville ikke ha flere barn pga moren til de barna han har, han er redd jeg skal dra fra han og han skal plutselig sitte med 4 barn...skjønner han jo, men det ordner seg vell. takk for at dere ikke "halshugde" meg jeg vil at de skal se på meg som en person de kan stole på og være trygg hos, ikke en som er lei seg og sint:(
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #5 Skrevet 5. mars 2011 Herlig å høre at du har innsett hvordan en stemamma ikke skal være. Så da er det jo bare å se framover da? kutt ut den dårlige samvittigheten din. Hva hjelper det? Bruk heller den energien til å være mer med stebarna, knytte sterkere bånd og forsikre om en bedre framtid Har selv en 8 åring i hus. Vet hvor viktig det kan være å bygge opp en tillit, hvor viktig det er å komme med positive tilbakemeldinger. Rett og slett bare være til stede. Du kan gjerne vise dem at du setter pris på dem. Ikke nøyaktig fortelle at du har dårlig samvittighet, for det er ikke sikkert de har følt det slik du tror. Men prate om at du synes det er kjekt at de er der og at de er flinke med lillesøsteren, og at du håper at dere kan ha det fint i lag i framtiden SÅ altså: dropp dårlig samvittigheten, KOS deg med ALLE barna dine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå