Gå til innhold

Jeg har veldig hard og vond mage pga amming, noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ammet mini i 8 mnd nå, og har slitt med delvis forstoppelse, hard mage, luftsmerter og veldig vonde hemorroider omtrent hele tiden.

Begynner å bli veldig lei nå, og lurer på om jeg skal slutte å amme, selv om jeg helst vil fortsette noen mnd til.

Noen som har noen utprøvde råd til meg? Blir veldig glad for alt av tips:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikk vann! Masse vann hele tiden, mer enn du tror du trenger.

Ha med en vannflaske hvor enn du går.

Spis grovt brød, ikke drikk så mye melk (bare Biola/Cultura/syrnet melk), og vær litt forsiktig med mye kaffe.

Tygg maten godt og prøv å ikke tenke så mye på dette med magen.

Jeg sleit skikkelig med magen etter de to siste svangerskapene, men det gikk seg til altså.

Etter hvert kom jeg inn i en vane med å gå på toalettet hver morgen, ikke noen problemer lenger. :)

Skrevet

Det beste er kostregulering, så spis gjerne

-grovt brød med linfrø

-kiwi

-svisker (bør bløtlegges først)

-yoghurt/biola el.l

Husk at du er nødt til å drikke MYE. Du som ammer, trenger helt sikkert 3 liter pr dag.

Unngå

-loff o.l.

-for mye sukker

En annen ting som er med på å regulere magen, er aktivitet. Anbefaler turgåing :)

Hvis du ikke kommer i mål med dette, kan du jo prøve Lactulose/Duphalac som er reseptfritt og ikke "vanedannende". Bare husk at Lactulose har en tendens til å føre til mer luftsmerter de første dagene...

Håper det ordner seg!

Skrevet

-drikk vann

- spis fiberrik (sånne kjeks som står med knekkebrødene

- styr unna blåbær, banan og andre "stoppende" matvarer.

Skrevet

Takk for svar! Jeg kan bli mye flinkere til å få i meg vann!

Synes det er vanskelig å ikke tenke på magen når log daglig sliter med luftsmerter og følelse av "full" mage, men skal gjøre et forsøk på det også:-)

Skrevet

Jeg er den første som svarte deg. :)

Jeg kunne ikke spise banan, det var det verste her.

Banan og søt melk, i tillegg til hveteboller/lyst brød osv. Da stoppet alt opp.

Skrevet

Tusen takk for svar dere. Da står fiberrik og annet på handlelista. Linfrø og grovt brød har jeg prøvd før, men hvis jeg satser på en kombinasjon av det dere har nevnt over så kanskje jeg merker forskjell...

Skrevet

Det er også lurt å holde seg i bevegelse. Litt mosjon hver dag.

Skrevet

Hvis du greier å få i deg 10 oppbløtede svisker pr dag, garanterer jeg at det blir slutt på forstoppelsen! Det er en tung smak, men...

Bare husk at det er veldig viktig å være konsekvent med maten inntil du får bukt med problemet. Hvis du skal satse på mye fiber, er det ennå viktigere at du drikker mye. Ellers vil knekkebrødenen el.l bli som sponplater i tarmen.

00:18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...