Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 Hørte jeg ei mor si til ei dame som er barnevernspedogog i dag. Er det flere som er av den oppfatning? Jeg studerer barnevern på 3. året, og jeg har mange flotte, oppegående, kunnskapsrike, reflekterte og modne "ungdommer" i klassen som ikke har barn. Jeg er mor selv og tar gjerne imot råd og erfaringer fra dem:-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #2 Skrevet 4. mars 2011 Man kan si "du kan ikke like mye om barn som en erfaren mamma kan" men man kan da ikke si "du kan INGENTING om barn"? Det er en stor forskjell der!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #3 Skrevet 4. mars 2011 Er man utdannet barnevernspedagog, så kan man en del om barn! (Studerer til å bli bv.ped selv;) MEN, som en bv.ped uten egne barn så vet man ingenting om å være mamma, så det hadde vært riktigere sagt i en sådan setting, hvis man først MÅ si noe sånt til noen.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #4 Skrevet 4. mars 2011 Jeg er faktisk ikke enig i at man kan si det en gang..... En barnevernspedagog med litt erfaring kan da kanskje ha like mye kunnskap som en mor? Eller? Jeg klarer ikke helt å bli enig med meg selv en gang. Jeg skal være enig i at man ofte har mest kunnskap om sitt eget barn, men de er kanskje mer kunnskapsrike når det gjelder metoder for oppdragelse ol. Altså, de KAN være men kunnskapsrike, og se ting med andre briller kanskje.....?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #5 Skrevet 4. mars 2011 Men vet man ingenting om å være mamma fordi om man ikke er det selv...?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #6 Skrevet 4. mars 2011 Hjelper lite med boklig lærdom om du ikke har praktisk erfaring.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #7 Skrevet 4. mars 2011 Det er ikke bare kunnskap en mamma kan. Men, kunnskap har en barnevernspedagog, så absolutt. 22:06
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #8 Skrevet 4. mars 2011 Det er slett ikke sånn at man kan mye om barn bare fordi man er mor!! Jeg har sett mange helt håpløse mødre, og det er tydelig at de kan lite eller ingenting om barn, og at det ikke har hjulpet dem noe særlig å bli mor. Det er klinklende klart at hvis man tar seg en utdannelse som barnevernspedagog, så vil man kunne MYE om barn, mer også enn de fleste mødre. (Jo, jeg er mor selv). Jeg kjenner *mitt barn*, og tror jeg kan litt om barn, men ikke først og fremst fordi jeg er mor, men fordi jeg anser meg som oppegående og leser og hører på folk som har peiling. Å si at man ikke har peiling på barn fordi man ikke har barn selv, blir som å si at man ikke kan undervise et språk fordi man ikke har det som morsmål. Jeg underviser i spansk grammatikk, og har sannsynligvis mer kunnskap om dette enn de fleste spansktalende som ikke har studert grammatikk.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #9 Skrevet 4. mars 2011 En mor trenger heller ikke kunne noenting om barn! Man kan noe om barnet/barna sine, men det gjør deg ikke utlært på andres barn! Selvfølgelig kan man noe om barn hvis man studerer det emnet, selv om man ikke har barn selv... ALLE kan NOE om barn!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #10 Skrevet 4. mars 2011 De som studerer barnevernspedagogikk får vel også praktisk erfaring med barn?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #11 Skrevet 4. mars 2011 De som studerer barnevernspedagogikk får vel også praktisk erfaring med barn?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #12 Skrevet 4. mars 2011 Man kan vel vite mye om å være mamma selv om man ikke er en selv!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #13 Skrevet 4. mars 2011 Det blir som min "svigermor" (svigerfar sin nye kjæreste) Hun er jordmor på snart 50 år og har ingen barn selv. Jeg er i starten av 20 årene og har 3.. Jeg føler meg mye mer kunskapsrik enn henne!!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #14 Skrevet 4. mars 2011 Man har selvfølgelig lettere for å sette seg inn i andre mødres situasjon, etter man har blitt mor selv. Noe som er en fordel hvis man jobber med barn. Men klart man kan kunne mye om barn uten å ha det selv, men det går mer på den følelsesmessige delen
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #15 Skrevet 4. mars 2011 For å si det sånn..... jeg TRODDE også jeg visste mye om å være mamma...... men etter at jeg ble det har jeg skjønt at jeg visste svært, svært lite.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #16 Skrevet 4. mars 2011 forskjell på å kunne mye om barn og det å kunne mye om det å ha barn. utdannelsen gir mer generell kunnskap mens det å være mor gir mer spesifikk kunnskap om akkurat det barnet...vil tro at sammen er vi sterke fremfor å sitte alene på hver vår tue og hevde at vi vet best alle sammen
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #17 Skrevet 4. mars 2011 Tror nok du skal være litt forsiktig med å føle deg så kunnskapsrik i forhold til henne. For det første har hun nok mye mer KUNNSKAP enn deg, basert på sykepleie- OG jordmorstudier, samt en hel karrieres erfaring, og for det andre kan hun både ha vært gravid og født før, uten at du vet det, selv om hun ikke har noen barn som lever idag.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #18 Skrevet 4. mars 2011 Hjelper også lite med praktisk erfaring når man ikke har hverken boklig lærdom eller intuitiv forståelse for barn.... Enig med hun over her i at det er mange håpløse mødre der ute som ikke ble gode mødre av å få et barn i hvert fall.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #19 Skrevet 5. mars 2011 Man kan utdanne seg og tilegne seg teoretisk kunnskap, og deretter jobbe mange år for å skaffe seg erfaring. Etterhvert kan man si at man kan mye om barn fra et institusjonelt og generaliserende ståsted. Man kan imidlertid ingenting om å være mor og kan heller ikke mye om hvert enkelt barn.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #20 Skrevet 5. mars 2011 Vil ikke si at de kan ingenting, men de kan jo ting kun i teorien og ikke i praksis. Synes det er merkelig at folk uten praktisk erfaring skal dømme noen om dem er egnet eller ikke. Mange historier om lattelige påstander fra barnløse bvpedagoger...så må nok si meg enig i at dem som ikke har barn lever kun med de romantserte forestillingene som for det meste ikke har forankring i virkeligheten.
Pengetreet Skrevet 5. mars 2011 #21 Skrevet 5. mars 2011 Teori vs praksis Begge deler gir verdifull innsikt, bare på ulike måter. Det optimale må vel være en kombinasjon. De som kun har den teoretiske biten kan mangle forståelsen for de utfordringer det er å sette teoriene ut i praksis. Barn er i tillegg svært ulike med hver sine individuelle personligheter, og det som fungerer på den ene fungerer ikke nødvendigvis på den andre. På den annen side kan bare praktisk erfaring med ett eller to barn gi deg rik innsikt i akkurat dine barn, men det har begrenset overføringsverdi til andre barn.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #22 Skrevet 5. mars 2011 Dusteutsagn av en stresset mor? Vil heller si det sånn at man vet ikke mye om å være mamma før man har vært det selv, lite om å være barnevernspedagog før man har vært det selv, lite om å være lærer før man har vært det selv, lite om å være kronisk syk før man har vært det selv, lite om hva det vil si å miste et barn før man har opplevd det selv, lite om hvordan det føles når mannen går fra deg etc etc... Egenerfaring kan gjøre en litt mer ydmyk (noen blir selvfølgelig enda mer påståelige... sånn som den ovenfor nevnte mammaen) til at livet er ulikt for alle. Barn er ulike og ulike i ulike settinger. Denne barnevernspedagogen ser sider av barnet til denne mammaen som hun muligens ikke ser selv og omvendt. Noen ganger vil barneverspedagogen ha rett andre ganger mammen... men vite helt sikkert hva som er riktig eller best det kan man jo aldri :-)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #23 Skrevet 5. mars 2011 Å være mor er IKKE en kvalifikasjon. Det er nok av dustete mødre som ikke forstår noen ting om barns beste. Barnevernspedagog er en kvalifikasjon og det de vet om barn er faglig fundert.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #24 Skrevet 5. mars 2011 Så en kreftsykepleier kan ingenting om kreft fordi hun ikke har hatt det selv? Seriøst. Det er mest selvgode og dummeste utsagnet på lenge!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå