Gå til innhold

Dere som har større barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

når tenker dere å ta "blomster og bier praten" med barna deres?

(Hvis dere har tenkt det da)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehhm den tok vi når d kom søsken da.. Og de har skikkelig gjennomgang på skolen i 5 klasse med helsesøster, de har selvfølgelig fått svar om de har lurt på noe, og kommer til å nevne det igjen når mensen kommer :)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Den har jeg tatt når ungene har spurt om det. For vår del har det vært sånn ca i 4-5-årsalderen hvis jeg ikke husker feil.

Jeg er sterk tilhenger av å forklare sannheten, dog tilpasset barnas nivå. Men ikke overdynge dem med informasjon heller. Jeg har svart på det de har spurt om, ikke mer eller mindre.

En klassisk vits er jo denne, hvor mamma fullstendig misforstår og overdynger barnet sitt med informasjon det ikke er interessert i:

Lille Ole: Mamma, hvor kommer jeg fra?

Mamma rødmer og begynner stammende å forklare om samleie, graviditet og fødsler. Lille Ole hører på, stadig mer utålmodig. Til sist utbryter han: Det var pussig. For Fredrik, han nye gutten, han kommer fra Sandefjord!

Gjest Filifjonka
Skrevet

Ser nå at jeg kanskje misforsto: Mente du å prate med barna om hvordan babyer blir til, sånn type "hvordan kom jeg til verden", eller mente du heller å prate med barna om prevensjon for å unngå tenåringsgraviditeter?

Skrevet

Har svart på spørsmål etterhvert som de har kommet. Barn i dag er sannelig mye mer opplyste enn hva jeg var da jeg var liten, så selve blomsten og bien måtte bli forklart i barnehagen. Jeg er dønn ærlig når spørsmålene dukker opp.

Skrevet

Jeg tenke kanskje ikke på hvor barna kommer fra for det vet de mer eller mindre fra de er ganske små. Tenkte mer på litt mere seriøs prat om sex og følelser, prevensjon osv..

Skrevet

Jeg tror ikke de fleste har èn stor prat om dette èn gang, men mange mange ganger iløpet av årene.

Skrevet

Frøkna på 5 har visst hvordan barn blir til en god stund alt, for jeg svarer på alt de lurer på.

Lillebror blir snart 4, og han begynner kanskje å lure han også snart;)

Skrevet

Jeg tenke kanskje ikke på hvor barna kommer fra for det vet de mer eller mindre fra de er ganske små. Tenkte mer på litt mere seriøs prat om sex og følelser, prevensjon osv..

Skrevet

Den praten har kommet i porsjoner fra de var en 8-9 år. Trikset er å begynne å snakke med barna om sex før de er tenåringer og alt er dødsflaut. Så venner de seg til at dette er et tema det går an å snakke om på en helt alminnelig måte, men det fordrer jo at foreldrene klarer å snakke om dette på samme måte som man snakker om fotballag og værmeldinger.

Vi har nå tenåringer som spør om prevensjon ved frokostbordet og snakker om forelskelser ved middagsbordet uten at det er oss som bringer temaet på bane. Det er ganske fint, for da vet jeg at det er få ting i verden de ikke tør å ta opp med oss.

Skrevet

Samboer hadde denne samtalen med han største i går. Han er 12, han syntes det var ganske så flaut stakker:p

Jeg syns jo selv han er så liten enda, men fant ut at det var på tide da han har begynnt så smått å interessere seg for småjentene i klassen:)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...