Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 Jeg hørte av en venninne som utdanner seg til advokatfullmektig at hvis man skriver testament kan man kun testamentere bort 1/3 av formuen (resten går automatisk til barnet). Det gjelder kun hvis begge foreldrene dør i samme ulykke. Hvis en av oss dør vil ektefellen arve 1/4 av formuen og barnet 1/3....så da er det omtrent ingenting igjen til å testamentere bort. Er dette virkelig fakta? Kan man ikke bestemme hvem som får pengene om man dør? Ellers lurer jeg på hvis mannen min dør, da arver jo barnet mitt 2/3 av hans formue og jeg resten hvis det ikke er skrevet testament. Min manns formue er vel 50% av VÅR totale formue? Så jeg beholder da egentlig mine 50% pluss 1/3 av mannens formue? Stemmer det?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #2 Skrevet 4. mars 2011 Stemmer. Det er for å sikre livsarvingene.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #3 Skrevet 4. mars 2011 Dette stemmer. Og grunnen er at man ikke skal kunne gi bort arven til barna.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #4 Skrevet 4. mars 2011 Som de andre her sier så stemmer det. Livsarvinger går først og har sin rett
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #5 Skrevet 4. mars 2011 I mitt hodet er det logisk at ektefellen arver mesteparten....ikke barnet. Barnet vil jo arve alt når begge foreldrene er døde uansett. Hvorfor arver barnet så mye mer enn ektefellen?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #6 Skrevet 4. mars 2011 Fordi du i mellomtiden kan sløse bort farsarven og da får barnet ingenting! Så lenge ungen er under 18 får du sitte i uskiftet bo så du slipper å flytte ifra hus og heim.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #7 Skrevet 4. mars 2011 Ja, det stemmer. Mannen din har mulighet til å testamentere 1/3 til deg, hvis ikke får du vel som ektefelle 1/4 om jeg ikke blingser helt. Det dere har mulighet til er å begrense arven til sine barn til 1 million pr barn. Det hjelper jo sitter man med en formue på 5 millioner. Vi har valgt denne løsningen.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #8 Skrevet 4. mars 2011 Først skal arvelaters (avdødes) del av formuesfellesskapet beregnes, og ektefellens del holdes utenfor. Ektefellens arverett kommer før pliktdelsarven. Den er 4G ved livsarvinger (ellers 6G). Deretter er pliktdelsarven 2/3 evt alt til barna hvis det ikke foreligger testament. Man kan evt testamentere fri tredjedel til ektefellen ja. Tar med et eksempel. Ved arv kan et regnestykke bli slik: Felleseie mellom ektefellene. Verdi på hus etc feks 2 mill, gjeld 1,5 mill. Formuen er da 500 000. Av det er lengstlevendes del 250 000, og arven er tilsvarende. 4G= 280 000. Det vil si at ektefellen her arver alt, barna får ingenting. Der gjelden er liten vil selvsagt beregningne slå helt forskjellig ut. Pga stor gjeld her blir formuen veldig redusert, og ektefellen vil ofte ta en vesentlig del i arv. Derfor vil det ofte "lønne seg" for unge, nyetablerte å ikke ta uskifte, men skifte også overta alt eller mesteparten v arv.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #9 Skrevet 4. mars 2011 Hvis dere kun har felles barn (ingen særkullsbarn) kan ektefelle ha rett til å sitte i uskiftet bo til barna blir 18 år eller lengre.. Denne regelen sikrer at ektefellen ikke må risikere å måtte selge hus og flytte fordi barna skal ha penger på konto. :-) Dersom mannen din har særkullsbarn (barn med annen partner), har du ikke automatisk rett til å sitte i uskifte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå