Gå til innhold

Apropos hvilke sannheter man sier til barn og ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min fetter og hans kone hadde nettopp fått barn når vi var i familieselskap. Vi var mange til bords når en 6 år gammel nevø spør den nybakte mor: "Hvordan kom egentlig den babyen ut av magen din".

Hun ble kjempebrydd og lot som om hun var opptatt med noe annet.

Det hele ble litt kleint fordi ingen brøt inn og sa noe som helst. Men tenkte på det etterpå at jeg vet ikke hva jeg ville sagt selv.

Hvordan ville du taklet det om du var henne? Jeg synes kanskje moren til gutten kunne sagt noe men hun var også muse stille.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker å tro jeg hadde sagt "tissen", men det var jo ikke jeg som satt i det selskapet med den tissen som babyen kom ut fra for ikke lenge siden.. Da jeg jobbet i bhg, var det en jente på 4 som lurte på hvordan babyer blir til. Jeg satte i og forklare på Trond viggos vis. De så bare dumt på meg. Jenta sa "jeg mener, hvordan blir di til, sånn store som oss?". Ja, ja, de kunne jo lært henne til å spørre bedre spørsmål, da :P

Skrevet

syns det er litt rart med en 6 åring som ikke vet det jeg da...

Hadde nok sagt at babyer kommer ut gjennom tissen til mamma

Skrevet

"på samme måte som du kom inn i magen til mammaen din"

"spiste babyfrø"

"det er en hemmelighet mellom meg og pappaen til babyen"

Skrevet

Det er mye mindre flaut for oss keisersnittdamer:-) Doktoren tok en saks, klippet babyen ut av magen og sydde igjen. Jeg synes det er rart at en 6 åring ikke vet hvor babyen kommer ut, det er foreldrenes, evnt lærerenes oppgave å forklare dette.

Skrevet

og selvfølgelig. "Det må din mamma og pappa svare på, jeg vil ikke prate om blomster og bier i dette selskapet"

Skrevet

Guttene mine var 4 og 6 år da lillesøster ble født så vi har vært gjennom de spørsmålene der ja ;)

Eldste lurte jo på hvorfor babyen plutselig var inne i magen, jeg sa at det var små frø i damene som kan vokse til en baby. Han svarte så fint: Blir det bare flere og flere og flere babyer da?

Vel, hva skal en svare, kan jo ikke begynne preke prevensjon til en 6-åring heller, hehe.

Så var det selvfølgelig spørsmålet om hvordan babyen kommer seg ut, da ble de fortalt om "babyhullet". Jeg forklarte at mellom tissen og rompa hos damene så er det et hull som babyene kan komme ut gjennom. Ble akseptert det ;)

Skrevet

Tror nok og jeg hadde svart tissen men så er ikke våre familieselskap så veldig formelle, he he.

Skrevet

Jeg ville ha svart at det er en slik ting som mammaer eller pappaer skal forklare.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at denne seksåringen vet utmerket godt hvordan babyen kommer ut, så jeg stusset også over at han spurte.

HI

Skrevet

Men hva ER det som er så flaut med hvor babyen kom ut egentlig?

Kan skjønne at at det kan by på litt ubehageligheter dersom man blir spurt i et selskap hvordan babyen kom INN dit. Det er jo gjerne en oppgave foreldrene selv ønsker å ta, men kanskje uten resten av familien som publikum.

Men hvor babyen kommer ut kan jeg ikke skjønne at er noe flaut å snakke om. Babyen kommer ut av fødselskanalen, dvs ut av det mange kaller tissen. Det er litt rart for et barn å forestille seg, kanskje syns de det er ekkelt også, men flaut? Neppe..

Skrevet

Høres ut som han klarte det han prøvde på da, gjøre henne flau. Luringen! :)

Skrevet

Jeg har vel faktisk svart på spørsmålet, og når det ikke er mine egne barn som spør er svaret ganske greit - det skal du spørre mamma eller pappa om, for DET er en lang historie.

Skrevet

Jeg sa til 3-åringen min at babyen jeg har inne i magen en dag skal komme ut, gjennom rumpa. Da svarte hun "neheiii!" og grein på nesen. haha! Skal forklare litt mere omstendlig når hun blir bare litt større. Synes overhodet ikke sånt er flaut.

Skrevet

Babyer kommer jo ikke ut av tissen,da.. Mine har ikke spurt så mye enda, men kommer ikke til å fortelle dem at de har kommet ut av tissen min. Blir kleint, og ikke er det sant heller. Jeg tror mer på å forklare saken som den er, en forenklet versjon, først som sist.

Det jeg syns er litt verre å forklare, er døden.Hva som skjer, hvorfor vi dør, når dør vi osv. Syns det er vanskelig å komme med en enkel og naturlig forklaring på det.. Alle dør jo, det er greit å forklare, men når de stiller spm om hvorfor den og den døde, hvorfor hun/han døde som barn, er det vanskelig å finne en forklaring som er god nok og ikke r skremmende. Hvis jeg feks forteller barna mine at personen døde fordi han/hun var syk, kan det føre til at barnet tror han skal dø hver gang han blir syk..

Hva sier dere til barna om døden? Min eldste er 5 og veldig opptatt av døden og alt rundt.

Skrevet

Rumpa,faktisk.. hehehehe! DEN var ny!

Skrevet

Syns det med babyhullet var genialt jeg:) fin måte å forklare det på:9 den skal jeg bruke om jeg kommer i en situasjon der jeg må fortelle, med mindre det er så upasselig at jeg heller sier at det må de spør mamma eller pappa om:)

Skrevet

Jeg forklarte nettopp fireåringen min at damer har et babyrom inne i magen, og at det går en tunnell fra rommet og ut mellom bena. Han syntes det var helt greit. For meg blir det helt tullete å si at babyer kommer ut av rumpa, det er jo rett og slett ikke sant.

Skrevet

Jentungen til naboen til foreldrene mine spurte meg om det når hun var fire år. Jeg ble litt paff, jeg trodde fireåringer var sånn passe opplyst om akkurat det - men så var jo ikke søsteren hennes på 10 år helt sikker på hvordan babyen kom seg INN heller, og det er langt verre.

Jeg forklarte henne om babyhullet som er mellom tissehullet og bæsjehullet, og så enkelt var det. Jeg er helt imot å fortelle usannheter som "rumpa" og "tissen", barna fortjener å få vite sannheten. Og man kan jo forklare det på en barnevennlig måte :)

Skrevet

Dette har vi tatt i faser, handler jo litt om barnets modenhet. I utgangspunktet var nemlig døden noe som inntraff når man er ca. hundre år - hundre år fordi vi kjenner noen som var ca. hundre år da han døde. Det er egentlig greit å forklare, kroppen har nemlig virket i hundre år den, delene er slitte og kroppen er gammel. Gud er en god kar her, man kan nemlig få komme til Gud når man dør - eller kanskje man blir født på ny, som en ny baby eller blomst! Men ingen vet helt sikkert hva som skjer når man dør. Det er trist og det er veldig spennende også.

Så ble barnet litt eldre, og døden fikk en ny dimensjon. Unge mennesker kan også dø, og leger kan ikke alltid reparere skader i kroppen. Dersom Johan døde av kreft så var det jo kreft han døde av, kreft kan forklares ganske forenklet, og selvfølgelig er det verdt å nevne at veldig mange IKKE dør selv om de får kreft. Så "han ble syk og døde" synes jeg er en dårlig forklaring.

Gudfar Geir døde i en ulykke. Det hele var fælt og vi gråt mye, men det skapte rom for mange forklaringer og funderinger. Veldig ufarlig egentlig.

Skrevet

Jeg husker jeg fikk det spørsmålet av eldste datra mi. Hun var vel 3 1/2 år. Rett før hun skulle bli storesøster. Jeg spurte henne hva ho trodde. Og jeg fikk da høre fra henne at legen tok babyen ut av magen. Legen kuttet opp magen min. Jeg tenkte bare phu... riktig for jeg skulle ta ks med minstemann ;)

Tok vel ca 2 år før ho så på tv hvordan babyer kom ut på annen måte. Og jeg måtte le litt av reaksjonen hennes.

Skrevet

Mamma sa det til meg og da jeg var liten.. Gikk og trodde at vi kvinner hadde ett hull som var "rumpa" lenge husker jeg.. Tror jeg kommer til og formulere meg litt bedre for min egen datter!

Skrevet

Min mor fortalte meg, da jeg spurte, at det åpnet seg et hull mellom bena som babyen kom ut av. Det husker jeg at jeg syntes var kjempesmart! Jeg var redd for at babyene måtte presses ut gjennom navlen! Så jeg var kjempelettet :)

Skrevet

hehehe.. jeg hadde bare sagt vagina. Det er jo det det heter. Eller....... eldste her ble tatt med hasteKS, og vet godt at han kom ut fra arret på magen min :)

Mine barn vet alt om mensen, vagina, penis, klitoris og alt sammen. Jeg har hele tiden vært tydelig og ærlig der. Hva er mer rart med det, enn å lage mer "komfortable" navn for de voksne?

Skrevet

Skjønner egentlig ikke hva som er så vanskelig med dette jeg, er jo bare til å plassere ungen foran Jordmødrene på TV..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...