Gå til innhold

Hva har dere i sparepenger/buffer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det sies jo at man bør ha 2*netto i brutto/sparepenger i "bakhånd" om noe skulle skje, altså noe utforutsigbart.

 

Hva har dere i spare/bufferpenger?

Har dere evt sparekonto og Bsu?

Setter dere av feriepengene eller faste beløp hver mnd?

 

Hvor mange er dere i familien og hvor gamle er dere? :)

 

Bare nyskjerrig.

Kjempemorsomt om du vil henge deg på å svare, anonymt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min samboer har en stor buffer på ca 150 000, så han har vært kjempe flink.

Selv er det ikke så lenge siden jeg startet å spare så min er på 30 000 til nå.

Vi setter av 10% av lønninga hver mnd, og jeg har bsu i tillegg som jeg blir trekkt 500 i mnd og der er det ca 7000 på nå :)

 

Jeg er snart 29 år, og samboer er snart 35 år. Og vi har snart 3 barn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

vi har ca 250 000,- i buffer på konto. Vi har felles økonomi, så dette er sammen. Vi har ikke BSu, da vi allerede har kjøpt drømmehuset:)

Vi setter ikke av penger hver mnd, men øker jevnt og trutt, da vi ikke bruker opp lønningene. Vi lever godt, og kjøper det vi har lyst på.

 

Vi er tre i familien, snart fire;)

Jeg er 36 år, og samboer er 41..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har aldri tidligere hørt om at man bør ha 2xnetto i brutto/sparepenger i bakhånd... tenker du mnd lønn her, eller??

 

Uansett, vi har alltid rene penger på sparekonto i banken, i tilfelle rottefelle.

 

Vi har hus, båt, biler, motorsykkel osv, og alltid mellom 50 og 100.000 på "feriekontoen" som vi kaller den ene sparekontoen. Dette er penger til ferie og fritid og "luksus-ting" vi unner oss. Ellers er aldri lønnskonto tom hos i slutten av mnd, så det trekkes jevnt og trutt 1000 fra hvers konto til ren sparekonto hver måned. Av og til overfører vi en god slump av disse pengene til huslånet... Vi ligger uansett under 60% på lånet, så det er litt hipp som happ... I tillegg sparer vi fast på datteren vårs konto. Hun skal etterhvert får bsu-konto (når hun får skattbar inntekt selvfølgelig). Samme gjelder for lillebror når han kommer til verden.

 

Til sammen tjener vi vel 800-850 i året... Ikke allverdens, men vi kjøpte begge to 1 bolig tidlig, jeg var 21 og mannen min 23, så vi har hatt en del lett-tjente penger pga verdistigning i eiendomsmarkedet, og derav lite gjeld samlet. Har nå et hus til ca 6 mill med stor eiendom.

 

Vi er 35 og 36 år gamle, har ei datter på 4,5 og snart en lillebror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800-850 i året ikke all verdens? Hjelpes.. Vi ligger langt under tross at mannen jobber fullt og jeg 80%. Så da synes jeg vi er flinke! Har god buffer, med over 110 000 på BSU, godt over 100 000 iallefall i fonn, over 50 000 på høyrente + et par andre kontoer. Og tross dette, og at vi har betalt ned masse på lån og har verdier i hus, så sliter vi veldig med å få råd til eneboligen vi drømmer om. Hjelp!!! Blir nødt til å få en ny jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...