tvkrus Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 Lillemann har fått briller hadde de på for første gang i barnehagen idag ... fikk de på onsdag ... Hva kan jeg "kreve" de gjør ? Vaske de ? var fulle av snørr da jeg hentet han. Å fikk spørsmål om han kunne slipe å bruke de ute ...ehh jeg ble satt ut litt så jeg svarte bare han skal jo bruk de mest mulig ... og da begynte hu å ramse opp "uhell" som kan skje med brillene. Fikk ikke svart hu da jeg måtte stopp storesøstra som var med å henta. Hva gjør dere som har barn med briller ? Hva gjøres vis brillene skaddes i barnehagen ? Han er 2,5år . Er langsynt 3 og 3,75
Gjest Skrevet 4. mars 2011 #2 Skrevet 4. mars 2011 Jeg jobber i bhg og det har aldri vært noe problem at barna har briller. Vi vasker de selvfølgelig hvis de er møkkete, og har aldri bedt om at barna ikke skal ha brillene på ute.. Uhell kan skje selv for de barna uten briller, og det er er sikkert lettere for ungen å leke hvis han ser godt.. Du kan rett og slett si i fra at han skal ha på briller hele dagen, og at de evt kan ta de av hvis de skal ha aktiviteter/leker som ikke passer for briller.. (Aner ikke hva det kan være) Ved bading er det normalt å ta av brillene.. Du kan også legge sånn brillevask og en klut på plassen og gi de ansatte beskjed om at det ligger der hvis brillene trenger en vask. Har aldri opplevd at briller har blitt ødelagte i bhg, så jeg veit ikke hva som skjer.. Det letteste er vel å høre med styreren om det..
mai mammaen til to Skrevet 4. mars 2011 #3 Skrevet 4. mars 2011 jeg vil tro at om brillene blir ødelagt må dere få dem fikset eller kjøpe nye.. tviler på at barnehagen har ansvar for at brillene holder seg hele, akkurat som de ikke har ansvar for at det ikke kommer hull i regntøyet/dressene.... Kan tenke meg at grunnen til at de ikke ville ha dem på ute var at det kanskje regnet og at det ble ekkelt for ham å gå med brillene ute da????har selv brukt briller og det er noe dritt når det regner på dem.... jeg syns du kan kreve at han går med dem ute. han vil jo fungere bedre med brillene på...
Ranveig R Skrevet 4. mars 2011 #4 Skrevet 4. mars 2011 Du kan "kreve" * at bhg følger dine instrukser ang. kor mykje guten skal ha brillene på (skal han buke dei så mykje som mulig er det ikkje ok å ta dei av når han er ute) * at bhg legg inn ein rutine med å sjekke om brillene treng vask f.eks. etter måltid og etter utetid * om brillene blir skada i bhg gjeld vel same reglar for klede og eveentuelt leikar på leikedag osv, Det er vel muligens eigne reglr dersom eitt barn bevisst øydelegg andre sine eigendelar. Korleis taklar guten din å begynne med briller? Dersom han er motvillig til å bruke dei kan eg skjøne at det kan vere slitsomt for dei tilsette i bhg å heile tida passe på om han tar dei av seg/legg dei frå seg når dei er ute. Om det er slik er det kanskje greitt å berre bruke dei inne til han er meir vant med brillene. Guten vår er no 5 1/2 år og har brukt briller i barnehagen i snart to år, og vi har enno ikkje hatt nokon veldig skade på dei. Ja, dei blir ripete, men det bli dei heime og. Ja, dei blir skakke g skeive og naseputene dett av innimellom, men det er slikt ein må rekne med når ein har barn som brukar briller. Brillebutikken fiksar opp småting utan kostnad. Vi har sett ei flaske med brillevaskespray + ein brillevaskeklut i hylla i bhg, utan at eg trur dei er så veldig flittige med å bruke det. Det tok nokre veker før guten vår ville gå med brillene frivillig, men så var det og enorm forskjell for han, frå å vere brillelaus til å ha +6,75 og +7,5, så det var veldig slitsomt for han til å begynne med. No tar han dei aldri av seg (berre når han skal kle av eller på seg genser). Er vi i bassenget har han og briller på (men brukar då eit gamalt, ripete par).
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 4. mars 2011 #5 Skrevet 4. mars 2011 Vet om flere barn med briller i bhg alder jeg og det er da strengt tatt ikke noe problem å vaske brillene slik at barna ser gjennom de.....!!!!! Og for ikke å snakke om å ha de på ute, langsynt på over 3 er såpass mye at han ikke ser klart uten de når han er ute, hvis han ikke skal kunne ha de på =) Vet du, dette var kjempe teite unnskyldninger av bhg! Si at han SKAL ha på brillene og at bhg bør vaske de slik at han kan se (men du må også regne med en tilvenningsperiode til brillene..... ikke alle som godtar å bruke briller med en gang) Hilsen spes.ped i bhg
rosa og en blå Skrevet 4. mars 2011 #6 Skrevet 4. mars 2011 et tips. kjør caps, lue med caps. då kommer det ikke såå mye regn på glasset, og det skjermer for sola. du kan forvente at de ansatte følger dine instukser. legg tilgjengelig brillevask, eller be dem bruke vann. jeg har faktisk funnet et brilleglass som har ramle ut i sneen. leita i 20 min. so service er forventa av en barnehage
Hvalrosskreppa Skrevet 5. mars 2011 #7 Skrevet 5. mars 2011 Barnehagen har ansvar for guttungen din mens han er der. Da har han også ansvar for at han trives og får den fulle tilretteleggingen som det kreves for at han skal fungere optimalt. Det vil også da si at han bruker brillene ute som inne. Det finnes ingen unnskyldninger for å ta de av ute, så lenge guttungen syns det er helt fint. De uhellene som kan skje ute, kan også skje inne. De kan bli like ødelagte inne. Det som derimot kan skje ute om han ikke har på seg briller, er at han kan eks. snuble over en stein (som han ikke så) og slå seg verre. Er det noe ålreit da? Nei. Du må bare stå på ditt for gutten sin skyld. Det er selvfølgelig at brillene blir vasket om de er skitne. Om han går rundt med skitne briller hele dagen kunne han like gjerne gått uten, for å sette det litt på spissen. De har ikke noe erstatningsansvar om brillene blir ødelagt, men endel skader på briller går an å fikse om de ikke er for store. Er glassene knust i fillebiter, så går det ikke an å lime glasset liksom, men... Jeg har selv en gutt som blir tre år i mai, og han har to par briller i barnehagen. De han går med til vanlig som har fargeskiftende glass, og et solbrillepar han bruker ute sommer som vinter med noe gradering i fargen i glassene. De ansatte vasker og styrer og er kjempeflinke på å følge opp dette her. Vi får i tillegg oppfølging og tilrettelegging med en synspedagog, selv om vår gutt "kun" ligger på +4 i styrke. De er flinke til å følge opp og skal jeg være helt ærlig, så skulle det bare mangle. De fikk seg en tankevekker den dagen vi hadde møte der, hvorpå synspedagogen forklarte i detalj hvor lite han så og hva dårlig syn går ut på. Skulle det være noe mer du lurer på, så kan du heller sende meg en PM, så kan jeg heller forklare eller hjelpe mer:)
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 5. mars 2011 #8 Skrevet 5. mars 2011 Ja, du kan kreve at han skal bruke brillene hele tiden- uansett vær og føreforhold! Det er jo et poeng med at han har briller, og ute er det jo veldig ulendt terreng også.. De kan legge inn rutiner på når brillene vaskes- hvis de ikke skal vaske de er jo poenget med å bruke briller borte. Og at det regner på dem, eh- hallo? Det gjør det til alle som bruker briller det, men caps kan jo hjelpe på litt. Om brillene blir ødelagt i bhg, mener jeg at da skal vel skadeforsikringen gjelde, akkurat som om de hadde blitt ødelagt på en skole? Uhell kan jo skje, det er derfor det er forsikringsordninger..
Gjest irismor Skrevet 5. mars 2011 #9 Skrevet 5. mars 2011 Ta av brillene når han leker ute?? Ser han noe da da?? De får bare følge dine instrukser ang brillebruk. Caps er en god ide og når det regner så er det ikke dumt med en sydvest på hodet .-) Og gjør som ei over her anbefaler, legg pusseutstyr på plassen hans.
hamsterpia Skrevet 5. mars 2011 #10 Skrevet 5. mars 2011 Sønnen vår på 3,5 år har hatt briller i snart 2 år, og har brukt de i barnehagen hele tiden. Der er de kjempeflinke til å pusse de og til å følge opp barna. Han bruker også øyelapp mot sjeling 2 timer pr dag, og det har aldri vært noe problem å få til det der heller. Ja, brillene er skjeive innimellom og av og til knekker en av stengene, men da er det bare og svinge innom brillebutikken på tur og rette de opp eller bestille ny stang. Har aldri betalt noe som helst for reparasjoner der.
Lykkekløver Skrevet 5. mars 2011 #11 Skrevet 5. mars 2011 Dette tar du opp med ped.leder på avd. De skal selvsagt holde brillene rene så ungen kan se! Ta opp med han/henne at det er ansatte på avd. som ser briller som et problem og at dette er holdninger du ikke kan akseptere... Om brillene blir skadet i barnehagen så er det flere kommuner som har en billighetserstatning, i min kommune dekker de opp til 795 kr. Dette er noe som ped.leder kan finne ut for deg, evt at du spør styrer om det og samtidig lufte bekymringen din for barnet og holdningen du opplevde på avd. din...
tvkrus Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 5. mars 2011 Takk for svar Han godtar brillene veldig bra har brukt de nesten hele dag har kun tatt et par pauser på 15 - 30 min. Jeg får snake med de til mandag. Det var faktisk ped.leder som lurte på om han kunne slippe å ha på de ute.
Monajenten Skrevet 5. mars 2011 #13 Skrevet 5. mars 2011 Datteren min har +6 på det ene øyet og ser omtrent ingenting. Da hun fikk brillene sine, utbrøt hun: Mamma, jeg kan se helt til Afrika!!! Aldri i verden om jeg hadde godtatt at de skulle ta av brillene ute, de er jo mye ute i barnehagen, ihvertfall der hun gikk. Vi fikk også beskjed av øyelegen at hun skal helst bruke brillene hele tiden når hun er våken. Dette må bare barnehagen følge opp. Og ang. det å pusse brillene...det minner meg om engang de skulle ha fotografering i barnehagen. Jeg ble så vanvittig skuffet da vi fikk bildene for hun hadde store skitne merker og fingermerker på brillene på alle bildene. Syns det var skikkelig dårlig at de ikke kunne ha vasket dem før fotograferingen ihvertfall. Jeg beholdt bare ett av de bildene, et søskenbilde i sort hvitt, det var "greit" nok. De andre var grusomme kun pga. brillene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå