Ranveig R Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 Lille (drøyt 3) har hatt høg feber og dårleg allmenntilstand sidan onsdag kveld. I dag tok vi ho med til legen og fekk konstatert lungebetennelse (ikkje så høg crp, men tydeleg betennelse i venstre lunge, ikkje så ille i høgre). Så no har ho begynt på medisin. Er det så nokon her som har erfaring med Ery-Max? Kor lang tid tar det før feberen går nedover og allmenntilstanden blir bedre? Er lungebetennelse sånt som "heng i" ei stund at ein blir slapp lenge, eller går det vips over med medisin?
2010 Mammaen Skrevet 4. mars 2011 #2 Skrevet 4. mars 2011 Kjenner ikke til den spesifikt, men antibiotika funker som regel i løpet av 1-2 døgn (noen ganger raskere). Tipper du vil ha en mye friskere 3-åring i morgen ettermiddag/kveld :-) Det tar selvsagt lengre tid før betennelsen er borte, men feber vil gå ned og allmenntilstand bedre raskt.
Gjest Edemuli Skrevet 4. mars 2011 #3 Skrevet 4. mars 2011 Man skal merke bedring ca to døgn etter man har begynt behandling med antibiotika, gjør man ikke det. Må lege kontaktes igjen, for da har man kanskje ikke fått riktig antibiotika. Ery-Max er mye brukt ved lungebetennese. Noen barn kommer seg veldig raskt, mens andre hangler lenge. Håper barnet ditt snart føler seg bedre.
Ranveig R Skrevet 4. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2011 Takk for svar! Ein blir fort litt usikker når det dukkar opp sjukdom som ein ikkje har erfaring med, godt å kunne "pick your brains" her inne ) Då satsar eg på at lille blir betydeleg bedre i løpet av helga. Held ho heime på mandag og så har ho uansett fri tirsdag og onsdag så ho bør ha grei tid på seg til å komme seg igjen då.
animal Skrevet 4. mars 2011 #5 Skrevet 4. mars 2011 EryMax brukes ved Mycoplasma-lungebetennelser eller såkalte stille lungebetennelser. Kan være vanskelig å få knekk på disse, og om det ikke er denne bakterien men en mye vanligere pneumokokk bakterie, vil ikke denne antibiotikaen ha noen effekt. Ser du ikke bedring i løpet av helga ville jeg tatt en ny tur, eventuelt må hun bytte antibiotika. Men samtidig kan denne typen lungebetennelse henge litt i er min erfaring. Sikkert lurt å holde henne hjemme noen dager ekstra ja. God bedring!
Ranveig R Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 5. mars 2011 Takk for svar. Har vore i kontakt med legevakten no fordi lille pustar så veldig raskt. Fekk beskjed om å la ho sove nesten sittande, med vindauget ope, følge med ho og ringe igjen om ho blir tett i pusten. Ekkkelt med lungebetennelse synest eg, håpar ho har fått riktig type antibiotika!
meg & to små vampyrer Skrevet 5. mars 2011 #7 Skrevet 5. mars 2011 Vår minste på 1,5 har lungebetennelse nå også. Men pga virus og får derfor ikke medisin. Må bare vente. Skikkelig ekkelt siden de ikke oppdaget det uten røntgen (har hatt lungebetennelse de oppdaget kun med røntgen tidligere også hun). Og så er hun så tett og slapp...
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 5. mars 2011 #8 Skrevet 5. mars 2011 Vår 3-åring hadde dobbeltsidig lungebetennelse med høy feber. Han fikk apocilin, og ble bedre av feberen nesten med en gang. Det er nok ikke atypisk lungebetennelse (stille lungeb.) når hun har høy feber og legen kunne høre det på lungene. Vi holdt gutten vår hjemme en uke selv om feberen var borte de siste dagene. Han trengte litt tid å komme seg på! God bedring!
Ranveig R Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 5. mars 2011 Takk for svar dåke to siste og! Har nett vore på legevakten fordi lille ikkje hadde tissa på 15 timar (kom noke få dråpar oransje urin rett før vi kjørte), og har fått frist ut dagen til å få i ho nok drikke til at ho tissar "ordentleg". Legevaktlegen stilte seg litt tvilande til diagnosen, då crp var fin (!) no + at han meinte Ery-Max var eit merkeleg valg dersom barnet ikkje har penicillinallergi. Pencillin er i følge nasjonale retningslinjer førstevalget mot lungebetennelse. Men han gjekk ut ifrå at legen vi var hos i går hadde ein grunn fo å gjere som ho gjorde. Legen i dag høyrde og ulyder på lungene, så det ER noko der i alle fall. Skal fortesette på antibiotika og har fått astmamedisin (ventoline) for å hjelpe på pusten, som tidvis er veldig hurtig (har talt opp til 70 pust i minuttet, det burde vere under 40 sa legen). No sover tøtta i alle fall (halvt sittande for å lette pusten), etter å ha fått i seg ein saftis og litt eplejus. Håpar inderleg ho blir bedre snart for dette er ekkelt!
2010 Mammaen Skrevet 5. mars 2011 #10 Skrevet 5. mars 2011 Stakkars liten! Håper hun blir veldig fort bedre nå! God bedring :-)
Ranveig R Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 5. mars 2011 Takk for det. No har ho sovna (igjen), med ein paracet innabords. Har klart å både drikke og tisse heldigvis! Men feberen blei høgare igjen i ettermiddag, var oppe i 39,7 før eg gav paracet. Likar ikkje det over 1 døgn etter påbegynt antibiotika. Men så er tydelegvis verken diagnosen eller medisinen sikre, så vi får vente og sjå. Ho bør uansett bli bedre i løpet av morgondagen!
2010 Mammaen Skrevet 5. mars 2011 #12 Skrevet 5. mars 2011 Huff så ubehagelig! Ja, hun bør bli bedre i løpet av morgendagen. Hvis ikke er det kanskje feil medisin og/eller diagnose? Hadde den andre legen noen andre teorier om hva det kan være?
Ranveig R Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #13 Skrevet 5. mars 2011 Njei, egentlig ikkje. Han høyrde som sagt fremmedlyd på venstre lunge, men hosten og slimet kunne passe bedre til diagnose bronkitt. Men då skulle det ikkje vore lyd på lungene. Men ho skal liksom bli bedre igjen no uansett; er det bakterielt skulle antibiotika tatt det (men crp tilseier at det ikkje var bakterielt), og er det virus burde det snu av seg sjølv no etter snart 4 døgn. Nei, eg blir ikkje klok på dette eg, men så er eg ikkje lege heller. Får vel snakke med legevakten i morgon om ho har like dårleg allmenntilstand eller eventuelt dra inn på kveldspoliklinikken på Haukeland (minuset er at dei opnar kl 18 og lille skal ideelt sett legge seg kl 19). Får satse på at det snur i løpet av natta uansett kva som feilar ho.
Ranveig R Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #15 Skrevet 6. mars 2011 Ho er bedre! Vi hadde ei fæl natt med pustefrekvens på 70/min (anstrengt) og 40,3 i feber. Snakka med legevakten og fekk velge om eg ville ta ho med inn (og då truleg bli sendt på barneklinikken) eller om vi ville ha ho heime, men kom fram til at stresset ved å bli vekka og tatt ut midt på natta neppe ville gjere noko godt for pusten. Vi kjørte på med paracet og astmamedisin og då roa pusten seg heldigvis etter eit par timar. I dag har ho vore i betydeleg bedre form, tempen har lagt rundt 38 og pustefrekvensen rundt 50. Ho har sove mykje og klaga på smerter ein del (sit på fanget og sutrar no - vondt i magen), men er heilt klart på rett veg ) Takk for at du tenkte på oss!
Idun<3tosmå<3 Skrevet 6. mars 2011 #16 Skrevet 6. mars 2011 Uff, hørtes ikke kjekt ut, men bra dere er på bedring. Ery-Max har jeg gått på en gang, aldri mere. Fikk knallvondt i magen av det. Også bør du passe på at det gis med mat, og i tillegg ta noe med probiotika for å unngå sopp og at all naturlig tarmflora tar kvelden. Denne antibiotikaen er bredspektret og funker på det meste, på bakterier både med og uten cellevegg. Og nesten alt annet som er i "veien". Bare et lite tips med det å få ned feberen. Kjøp ibux flytende å gi i tillegg. Det gjør de på sykehuset når de har høy feber. Man får da dobbel virkning. Paracet går utover leveren, og ibux nyrene, så alle tåler max dose av begge to.
Ranveig R Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #17 Skrevet 7. mars 2011 Takk for tips! Feberen er heilt vekke i dag, men magen blei såpass ille i går kveld at ho til slutt berre låg på fanget og skreik. Gav ho ein paracet og ho sovna etter ein halvtime, for så å våkne 6 timar seinare og hyle vidare pga magen. Snakka med legen i dag og ho bad oss sette Ery-Max'en "på pause" i dag for å sjå om det hjelper på magen, og så skal vi diskutere kva vi gjer vidare når vi skal tilbake og bli lytta på i morgon føremiddag. Magen har vore fin etter ca 12 i dag (forrige dose kl 18 i går). Det er for øvrig ein god plan å ta medisin saman med mat, men det funkar ikkje når barnet er så dårleg at det nektar å ete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå