Gå til innhold

Hva har dere i sparepenger/buffer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det sies jo at man bør ha 2*netto i brutto/sparepenger i "bakhånd" om noe skulle skje, altså noe utforutsigbart.

 

Hva har dere i spare/bufferpenger?

Har dere evt sparekonto og Bsu?

Setter dere av feriepengene eller faste beløp hver mnd?

 

Hvor mange er dere i familien og hvor gamle er dere? :)

 

Bare nyskjerrig.

Kjempemorsomt om du vil henge deg på å svare, anonymt også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har egentlig ingenting, da lillegutten plustelig dukket opp mens jeg gikk på p-piller... Ikke helt planlagt, med andre ord :)

 

Var litt usikker på hvordan vi skulle håndtere utgiftene som kom, ikke bare babyutstyr, men også oppussing osv.. Men nå har vi refinansiert boliglånet og ser at med litt fokus på å tenke økomonisk kan vi klare å legge av noen tusen hver mnd slik at vi får en liten buffer.

 

Er bare meg og samboer'n min i en tre roms leilighet, men snart blir vi en til <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...vi er forresten 28 og 31 år, så kanskje greit at vi ble tvunget til å bli "voksne" ;)

 

Ble sammen for 1,5 år siden, og nå er jeg 25 uker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er 30 år og sambuaren min er 33 år. Nr 2 er no på vei. Vi har mellom 3 og 400 000 i eigenkapital og lån på 1.1 mill. Har nytt stort hus og bilar til ein verdi av 800 000 kr. Vi har begge kommunejobbar og årsløn på 360 000 og 400 000 kr. Vi har alltid vore flinke til å spara og prioritera utan å vere gjerrige for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 28 og venter mitt første barn,samboer er eldre og har 2 barn fra før. Han eier leiligheten vi bor i (vi planlegger og kjøpe sammen) så han betaler mere av utgiftene og jeg prøver og spare. Har vel 20000 på sparekonto og 40000 på bsu ca...

Prøver å spare litt hver mnd,men aldri en fast sum. Håper jeg skal få igjen på skatten i år og målet er og spare mest mulig av det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt i underkant v en bruttolønn på sparekonto akkurat nå. Men får liksom ikke spart skikkelig mye, for vi har forholdsvis nytt hus til ca 3,2 mill (lån på 2,7), 2 biler (en ny og en litt gammel), en gutt på 1,5 år som fikk mye nytt utstyr da han kom til verden (trenger heldigvis ikke kjøpe like mye til bebis som kommer i juni).

Pengesluket er det som skjer ute på vårparten. Slik har det vært hvert av de tre årene siden huset ble bygd. Vi skal lage til hage, hekk og en uteplass til nå denne våren. Det kommer nok til å spise opp store deler av sparekontoen. Ellers prøver vi å spare så vi slipper ta opp mye lån for å innrede siste badet i huset.

Inn hver mnd er totalt ca 50 000 kr, og det meste går ut igjen. Vi sparer begge med mikrospar (trekker 15 kr hver gang visakortet dras, og det er OFTE), ifjor utgjorde dette faktisk i overkant av 10 000 spenn bare for min del. Ellers sparer vi all barnetrygda, men det er til store innkjøp til guttungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mikrospar; nytt begrep for meg, men det hørtes jo helt genialt ut. Kan du fortelle litt mer om dette?? På forhånd takk :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har deltatt på denne tråden!

Det er supert og få gode forslag og se hva som er vanlig eller lurt og gjøre.

Lykke til videre alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 29 og mannen min er 32. Vi har en toåring fra før.

 

Vi har rekkehus til 2,8 mill og bil til 300 000 med lån på 2,2 mill. Videre har vi ca 80-90 000 på sparekonto og tilsammen ca 150 000 på BSU.

 

Vi tjener tilsammen litt under 1 mill i året, så vi har igrunn god råd. Det er ikke så mye sparing fast hver mnd. Vi har begge et ganske likt forbruksmønster. 3-4 ganger i året har vi derfor en opprydding rett før lønning på kontoene der vi tar alt untatt en "personlig buffer" på 5-6 000 over på vår felles sparekonto. Videre tar vi de "ekstra" pengene man får i forhold til vanlig lønn når det er feriepenger, etterbetaling av lønnsøkning og julelønning og setter de over på sparekontoen. Dette blir fort vekk 60 000 i løpet av et år for oss.

 

Vi har også en felles brukskonto der begge har kort og tilgang i nettbank der vi betaler inn fast beløp hver mnd. Dette brukes til alle felles regninger, mat, bil og alle andre felles utgifter.

 

Mitt beste sparetips er nok likevel å bare handle dagligvarer en gang i uka. Etter at vi begynte med det har vi sikkert bruke 2000 mindre på mat i uka! Se forøvrig www.dagligvareekspressen.no Fin måte å spare tid og penger på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som spurte om mikrospar:

Dette er en sparemåte flere av bankene begynte å tilby i 2009/2010. Før var det jo sånn at man ofte putta småpenger på sparegrisen,men hvor mange av oss litt yngre gjør det nå? Ikke så mange, for vi bruker jo kort.

 

Jeg bruker Nordea, og gikk inn på nettbanken der for å aktivere mikrospar. Det som skjer er at man kan velge en sum (5, 10 eller 15 kr) som trekkes pr gang man drar visakortet. Denne summen går rett inn på en annen konto. For min del har jeg valgt at det skal rett inn på høyrentekonto jeg opprettet nettopp til mikrospar (greit for da ser jeg hvor mye det blir pr år). Mannen min sparte en stund til guttungen, men endret det til egen konto etter et år, for det blir faktisk ganske mye penger av det etterhvert.

Man kan også velge at man runder beløpet man betaler oppover til nærmeste tier, femti eller hundrelapp, så hvis jeg feks betaler 93 kr med visakortet trekkes 100, og 7 av disse 100 da til sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...