Gå til innhold

4åring som tisser på seg i trass......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre....

Han tisser på seg i trass, nekter å gå på do, nekter å kle av og på seg.

helt umulig.... skal ha hjelp til alt, og sier han får vondt over alt om han må kle på/av seg selv....

noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

la han få et klistremerke hver gang han er flink på do.heng et ark på døra der han kan sette på selv. når han har samlet f.eks 10 klistremerker.kan han få en liten "premie"

Skrevet

Hvis du gir negativ respons på den atferden, slutt med det og gi positiv respons når han gjør noe positivt. Og da skal du ikke ha med hale. Begynn i det små "så fint at du satte skoene på plass", og kommenterer du ikke det negative. Og ikke si "så fint at du satte skoene på plass, det kan du begynne med hver gang".

Skrevet

Sjekk ut om det er noen fysisk grunn til det. Finnes det et eller annet som gjør at det er sant, det han sier?

Hvis du er helt sikker på at han gjør det i trass, vær sta tilbake. Sett på ham bleier og fortell kort at den som ikke vil gå på do må bruke bleier. Sånn som babyer og småbarn gjør.

Klistremerker og belønninger er vel og bra, men jeg er også tilhenger av at negativ atferd får konsekvenser.

Skrevet

det gjorde vi når han slutta med bleier for over 1 år siden.....

dette har begynt nå i det siste. aldri vært noe problem før....

Skrevet

Kanskje litt dramatisk men dette så jeg på supernanny og det virket etter to dager. La han gå med de tissevåte buksene en stund. Det er ekkelt.

Skrevet

ja jeg er gravid... men han gleder seg til å bli storebror og ikke noe negativt med babyen, sitter å koser med magen min og sier han er glad i babyen.... så har ingenting med at han vil bli baby igjen, for han vil være stor gutt å passe på babyen.....

Skrevet

Ja, men samtidig så kan det jo være at han innerst inne ikke vil være den store gutten som forventes at han skal være?

Skrevet

det kan godt være. men vi har aldri sagt eller gjort noe som tyder på at han må være den store......

han sier selv at han vil dytte vogn og hjelpe til å bytte bleier.

vil ikke tvinge han til å bli stor, men selvhjulpen som han alltid har vært...

aldri vært noe problem med å gå på do, kle av seg osv før.....

nå blir han skikkelig sint å mener vi skal hjelpe han med alt.....

Skrevet

Det er vanskelig det der, altså. Hvordan er han i barnehagen? Kan være at han tester grensene dine/deres veldig om dagen, og derfor søker negativ oppmerksomhet. Kanskje du skal begynne med konkurranser? Første mann til å ta på seg jakken osv, og gjøre noe morsomt ut av de allerede kjedelige situasjonene?? Men som sagt.. det er veldig vanskelig når det blir sånn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...