Gå til innhold

Hvordan kan man vite hvor tungt man trener?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagens blonde, hehe...

Altså, jeg går på en medisin for tiden der jeg ikke "har lov til" å trene max fordi jeg da kan risikere at muskelmassen blir ødelagt (?). Legen sa at jeg kan gi 80-90%, men ikke 100%. Problemet er at jeg synes det er fryktelig vanskelig å vite når man er på f.eks 90%.

Er det noen kriterier å gå etter? Jeg spurte legen, og fikk til svar at så lenge jeg ikke får mer enn normalt mye gangsperr, eller verker veldig dagen etterpå, så skal det går bra. Den regelen har jeg fulgt til nå, men jeg tror kanskje jeg er en som ikke så lett får gangsperr? Føler i hvertfall at jeg presser meg selv ganske hardt innimellom, men hvordan vet jeg om det blir for hardt? Som i dag ble jeg skikkelig dårlig (kvalm), og måtte ta noen minutters pause. Har det vært for hardt da?

Når jeg trene styrke så tar jeg stort sett 12 x 2, og da er det slik at det er tungt på de første 12, men ikke uoverkommelig, og jeg skjelver litt og klarer nesten ikke de siste 4-5 på de siste 12. Er det å gi 80-90%? Eller tar jeg for hardt i?

Noen som trener mye som kan fortelle litt om hvordan dere måler hvor hardt dere trener?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst? Høres helt idiotisk ut at man kan ødelegge muskelmasse av å trene maks men man kan trene 80-90%. Det er sjeldent vi greier å presse oss til 100% forøvrig.

Jeg skjønner ikke (med min medisinske bakgrunn) at en medisin kan ødelegge muskelmassen når man trener 100% men ikke den muskelmassen man bruker og genererer ved 80/90% innsats. Vet medisinen forskjell på innsatsen? :-/

Ved kondisjonstrening så kan en pulsklokke være en god indikator på hvor du ligger. Da kan du legge deg på en litt lavere puls. På styrketrening er det vanskligere..

Skrevet

Er den beskjeden jeg har fått i hvertfall... Medisinen heter Isotretinoin og veldig sterk/hard mot kroppen, jeg må bl.a ta blodprøve på fastende mage hver måned før jeg får resept på neste dose for å sjekke lever, graviditet (at jeg ikke er det altså ;-))osv. Så nøyaktig hvordan det fungerer aner jeg ikke, men har da altså fått beskjed om å ikke yte maks når jeg trener, men legge meg på 80-90%.

Du har ingen tips til å finne ut hvor mye man presser seg på styrketrening altså? Men pulsklokke er sikkert lurt til kondisjonstreningen ja, takk for tips :-)

Skrevet

Hvis du såvidt klarer de siste rep. så nærmer du deg 100 %.

Hvis du kunne ha tatt flere rep. så er du under 100 %

Skrevet

Det er jo Roaccutane og en medisin mot alvorlig akne. Jeg har selv gått på den og trent som vanlig. Har aldri blitt fortalt av noen av mine hudleger at man skal redusere treningsnivået.

Skrevet

Ja, jeg klarer så vidt siste rep, eller klarer ikke aller siste (altså klarer kanskje bare 10-11 i stede for 12 på siste). Så da er det for hardt da? Æsj, er så gøy å endelig få litt muskler og presse seg selv litt, men da bør jeg nok øke saktere enn det jeg har gjort til nå. Var det jeg kanskje trodde, at det ble for hardt nå :-(

Skrevet

Svaret er pulsklokke. Du legger inn makspulsen din (teoretisk antar jeg, da du sikkert ikke har sjekket den fysisk) og så stiller du pulsklokken til å vise % av makspuls istedenfor soner. Da ser du hvor mye du gir på trening og kan holde deg til det legen din har sagt.

Makspulsen er forøvrig teoretisk beregnet hos de fleste, som ikke tar spesifike harde tester for å finne makspulsen - men det er godt nok.

Med litt erfaring fra å bruke pulsklokke finner du fort ut om makspulsen du har satt er for lav/høy. Man skal ikke stadig greie å gi 100% på trening, da er den satt for lavt.

Jeg greier meg ikke uten pulsklokke på trening, har erfart hvor fort man egentlig dabber av i intensitet under kondisjonstrening hvis man ikke passer på at man ligger i riktig sone (dvs den sonen man ønsker å ligge i). Veldig lett å tro at du gir alt, men hvis du ser på pulsklokka så ligger du bare i komfortable sone 3 istedenfor å komme deg opp i sone 4 hvis det er der du tror du er f.eks. Eller du kan bruke klokken til å bevisst trene i sone 2 når du skal ha en lavintensistetsøkt. Skjønner ikke hvordan folk greier seg uten :-)

Lykke til, håper du ble litt klokere på din vei mot å "bare" gi 80-90% på trening.

Skrevet

Jeg tror rett og slett du må spørre legen din litt mer om hva han mener.

Hvis det dreier seg om utholdenhetstrening kan det i teorien være at du ikke skal opp på mer enn 80-90% av maks puls. Å løpe med 90% av makspuls er beinhardt så jeg tviler egentlig på at det er det han mener. Det er også mulig han bare nmener ar du skal ta i litt mindre enn du pleier.

Om det dreier seg om styrketrening kan det være at han mener vektene ikke bør være tyngre enn 80-90% av hva du klarer i et løft eller hva du klarer å gjennomføre for eksempel 12 repetisjoner av.

Jeg vil egentlig tippe at han mener du kan trene så du tar i litt, men ikke så mye at du ikke klarer de siste repetisjonne ol. Spør ham konkret hva de 80-90% er av.

Skrevet

Takk for godt svar! :-) Ja, jeg har begynt å forstå at pulsklokke er tingen. Teoretisk kan jeg en en god del om trening etterhvert (måtte intensiv-kurses litt når jeg ble KRØ-lærer, hehe...), men er absolutt ikke utlært. Teoretisk kan jeg faktisk en del om puls og soner og hvordan man tester makspuls, men har aldri forsøkt det selv. Skal også innrømme at kondisjonstrening ikke er det jeg liker best. Heller tvert i mot, men prøver å komme meg over kneiken her slik at jeg skal begynne å like det. Trener mest styrke, og det er vel her jeg synes det er mest vanskelig å vite når man gir for mye. Tror også det er styrke legen tenkte på når han sa at jeg ikke skulle gi alt.

Skrevet

Var den beskjeden jeg fikk, og det som stod i infoskrivet jeg fikk. Ja, det er samme medisin, bare nytt navn :-)

Ble du helt bra forresten? Jeg er på 3'dje måneden nå, og er blitt veldig mye bedre nå, men ikke helt bra. Spent på om jeg blir helt bra til slutt.

Skrevet

Ja, jeg får gjøre det. Har oppfølgingtime om et par uker. Det er nok styrketreningen han mener, og slik både du og en over beskriver, så gir jeg nok for mye nå og bør roe ned litt. Utholdenhet er ikke helt min greie, men jeg forsøker å bli mer glad i det :P

Skrevet

Jeg har blitt veldig mye bedre men har faktisk tatt tre kurer over 10 år uten å bli helt bra. Har fortsatt i en alder av 33 år nien kviser til enhver tid.. :-(

Skrevet

Så utrolig kjipt da! Håper jeg er litt mer heldig enn deg. Jeg var/er nok ikke det verste tilfellet, men de kvisene jeg hadde/har er sykt vonde, og før kuren var det alltid minst 2-3 om gangen, gjerne opp i 5-7 rett før mensen. Nå er det ingen til vanlig, og kun 1 før sist mens!

Hadde du mye bivirkninger? Før jeg begynte synes jeg kuren så litt skremmende ut, masse bivirkninger osv. Men jeg har omtrent ikke noen jeg. Må bruke litt leppomade, og på dager med kuldegrader får jeg litt kuldeutslett på hendene, men thats it. Så enten er jeg usedvanlig heldig, eller så er bivirkningene litt blåst opp?

Skrevet

Du høres ut som du ikke er så plaget i utgangspunktet så kuren fungerer nok bedre på deg.

Jeg hadde faktisk ikke så mye bivirkninger jeg heller. Tørr på leppene og litt i nesa men ellers ingen problemer. Noen som sa at man måtte bruke glidemiddel ved sex men det trengte ikke jeg :-)

Lykke til med kuren og treningen. Jeg har trent vanlig igjennom alle kurene og har ingen ødelagt muskelmasse :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...