Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har i alle våre år sammen feiret jul annethvert år hos hans foreldre og annet vært år hos mine. I fjor fikk vi oss en valp, og feiret jul hos mine foreldre, de har hund selv og er vant til å ha hund i hus. Nyttårsaften feiret vi hos hans - ett rent hælvete, jeg satt på ett rom med valpen, eneste jeg hang sammen med de andre var til middagen, da var valpen i bur. Heldig for meg hadde jeg en eksamensoppgave jeg skrev på, så hadde noe skylde på. De er ikke hundevante og hunder skal helst ligge fint i gangen hele tiden, det krever ikke jeg av en 5 mnd gammel vettskremt valp.

I år kommer babyen, og julen skal egentlig feires hos hans foreldre, og hadde den virkelig skulle det hadde det jo gått fint, der hadde vi hatt eget soverom til oss, barn og hund, snuppa kunne lagt seg når hun var sliten og hunden kunne lagt seg i buret sitt når han synes det blir for mye stress og mas. Men neida, broren hans har kjøpt seg hus, og selvsagt er det forventet at alle skal feire jul hos han, noe jeg ikke finnes interessert i, ser for meg ett stress fra ende til annen, det er et stykke dit, men ikke overnattingsavstand, hunden kan ikke være med, ergo det er jo nesten bare å kjøre inn, være ett par timer og snu skal man komme hjem til han, få lagt snuppa osv.

Jeg har egentlig sagt til samboeren min også at det er uaktuellt, det er ikke for at jeg vil være hos mine foreldre heller, kan gjerne ha en skikkelig hjemmejul og lage vår egen tradisjon på det, ellers så kan han å snuppa dra til broren hans, så jeg blir hjemme alene, men det synes han er ett dårlig alternativ. Flere alternativ kommer jeg ikke på, for broren hans og familien vil ikke hjem til foreldrene hans.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan bli vel så koselig å bare være dere hjemme alene, dersom mannen din er ok med det. Hyggelig at den første julen til snuppa foregår i ro og fred uten masse kjøring og styr og masse folk. Jeg syntes det var lettere å "sette ned foten" for andres opplegg etter jeg fikk barn, de fleste har forståelse for at man ønsker å ta det litt roligere når man har små.

Skrevet

Nok et bevis på at å ha hund er mer tungvint enn å ha barn... Barna kan man jo ta med på besøk, men en hund? Jeg er i alle fall ikke så interessert i å ha hunder på besøk. Og hundefolk må alltid hjem og lufte hunden. Så da blir selvsagt livet deres styrt av det, like greit å ha hjemmejul da sikkert. Enklest for alle parter. ;-)

Skrevet

Vi hadde også sånn annenhverløsning før vi fikk vårt første barn, men når babyen kom så sa vi i fra at så lenge barnet er lite og avhengig av leggetider og rutiner så blir det hjemmejul på oss, men at familie var mer enn hjertlig velkomne til å være sammen med oss i vårt hus.

Det ble en kjempekoselig tradisjon. Er det søsken inne i bildet så innviter dem også, har de små barn så si til svigerforeldre at dere har forståelse for at de vil dele opp jula enten med annenhver jul/nyttår eller annen løsning.

De siste årene har vi hatt "store" barn og reist til besteforeldrene annen hver gang. Vi spiser julefrokost/lunsj hos dem vi feiere nyttår sammen med sånn at vi får vært litt sammen med begge sider på julaften og sånn at barna får åpna en gave eller 2 sammen med alle besteforeldrene.

Men fra i år blir det hjemmejul for vår del, der alle er velkomne om dem vil :)

• 5 uker senere...
Skrevet

for å snu dette til noe positivt så er det en perfekt mulighet til å lage deres tradisjon. :)

Skrevet

Er helt enig med damene over. Kos dere hjemme og la barnet få ro. Det har vi aldri angret på. De fleste har data og kan prate via Skype, så det er jo en mulighet.

Skrevet

Jeg ville satset på hjemmejul. Vi hadde også sånn annenhver før. Første året da Veslefrøkna var 3 mnd dro vi over fjellet til faren til sambo, men i år da hun var eldre og jeg gravid og relativt dårlig form så var vi hjemme. Hadde familie på besøk den 23. og mamman min kom innom en tur på julaften. Hva vi skal neste år aner jeg ikke, men da har vi jo en på 2,5 og en på 6 mnd, så kan egentlig tenke meg at vi fortsetter å være hjemme. Evt dra til svigerfar for han har stort hus og det er ikke så langt unna (1,5 time med bil).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...