Gå til innhold

Huff, da kom dagen jeg har gruet meg for!

Anbefalte innlegg

Ingen vil vel ha et barn som slår? og det er ikke noe vanlig trass-alder syndrom spør du meg.. noen slår andre ikke, men det er altså ikke så "vanlig" som noen skal ha det til i tidligere innlegg her..

Vanskelig å irrettesette en 2,5åring, men time-out, 4ganger for den samme adferden? ville heller stusset på det, og tatt opp med personalet hva de tror de vil oppnå med det når han tydeligvis ikke responderer på det.. Det er sikkert en årsak til at han slår, selvom det ikke nødvendigvis er noe annet enn at han har en dårlig dag..

Nei slapp av, og ta det med ro, se ann hvordan han oppfører seg de neste ukene, og hvis det gjentar seg bør du jo kanskje stille deg selv spørsmålet hva det kan være som utløser dette..

Fortsetter under...

Det all forskning på dette området viser, er at dersom man tar fokuset bort fra den som slår og over på den som har blitt slått, trøster, viser hva som er riktig adferd, så er det 100 ganger mer effektivt enn å gi konsekvenser og straff til den som slår. Det man egentlig lærer barn ved å gi dem time-out i en sånn situasjon, er at du skal ikke slå for da får du ikke være med å leke. Vil du heller ikke at han skal lære at man skal ikke slå for da får de andre vondt?

Jeg er småbanrspedagog og da jeg var student skrev jeg fou-oppgaven min omkring dette. Hadde da en del barneintervjuer og husker veldig godt ei jente fra en barnehage som brukte time-out (dette er over 25 år siden). Da jeg spurt denne 5 åringen om hva som var lov og ikke lov med å gjøre mot hverandre fikk jeg klar beksjed om at det ikke var lurt å dytte noen på sklia. Når jeg spurte henne om hvorfor så svarte hun at jo, det var ikke lurt for da måtte de sitte på trappa.... Det ble i alle fall en øyeåpner for meg. Selv om time-out på det beste fjerner uønsket adferd, så skaper den ikke ønsket, empati for andre.

Det er da ikke sagt at barnet ble nappet rett opp etter at han hadde slått for deretter å bli satt utenfor leken. Han ble snakket til, forklart på en rolig måte at slåing ikke var bra, han ble vist barnet som ble slått som gråt og vei lei seg, han fikk beskjed om å unnskylde, fikk forklart at barnet som ble slått fikk vondt. Han gjentok handlingen etter dette. Da fikk han samme forklaring igjen, fikk beskjed at om det gjentar seg blir han tatt vekk fra de andre barna. Han gjentok igjen, og ble satt i time out siden han ikke fulgte beskjed.

Barnet som ble slått ble trøstet av en av personalet mens sønnen min ble snakket til og korrigert. Sønnen min så at hun ble trøstet. Det er det behagelige med få barn på et lite område, personalet kan "tag teame" i slike situasjoner.

Grunnen til at min sønn ble tatt vekk fra leken så mye som 4 ganger, var at han ikke ga seg på tross av forklaringer og beskjeder. Alt annet var gjort, men han fortsatte jo å slå. Derfor ble han tatt ut flere ganger siden han tydeligvis ikke ville rette seg etter det at slåing ikke er akseptabelt.

Bekymringen min er mest at han slo så mye :/ Hadde det vært et slag, så greit, det skjer, men han slo samme barnet flere ganger iløpet av dagen :( Skjønner ikke hva som har skjedd med den lille gutten min, han har da aldri gjort noe slikt før! Det er DET som bekymrer meg. Time out eller ikke er ikke diskusjonen ene og alene her, jeg vil høre fra andre som har opplevd en slik helomvending!

HI

Hi, kan du ikke be om et møte med bhg.?? Så kan dere, som kjenner gutten din og vet alt som situasjonen, finne utav en løsning som passer deg, gutten din og barnehagen??

Skjønner godt du blir litt bekymret, når det plutselig blir helomvending. Og som du sier, så er han sta av seg, så det er meget mulig time-out vil virke, etterhvert.

Snakk med barnehagen, HI. De er de som kan hjelpe deg best i denne situasjonen. Ikke anonymforumet på bim/dib. :)

Uansett, massse lykke til! GI barnet ditt masse kjærlighet og vær konsekvent med grensene. Da sklir han på plass til slutt, selv om han kan "overtrasse" nå. Nei, jeg er ikke pedagog, men har da litt fornuft intakt ;)

For å fortelle min historie: Mine barn har slått, biti, sparka, lugga, klypi, kloa og sikkert mye mer. De er 3 og 4. Barn lærer av hverandre og prøver seg, det er ikke ensbetydende med at ungene fortsetter med dette inn i voksen alder. Ro deg ned kjære deg! Du skal nok oppleve værre.....

Takk :) Ja, jeg skal ta en prat med de i BHG. Jeg kan ikke for alt i livet forstå hva som har skjedd i går for at han skulle slått så mye :/ Han var helt som vanlig da jeg leverte ham, blid, fornøyd og avslappet. Det har ikke skjedd noe spesiellt hjemme, med unntak av at han har vært litt syk iløpet av fabruar og vært en del hjemme.

Men kan han ha blitt slik fordi han har vært så mye hjemme iløpet av måneden som har gått? Kan ikke helt se for meg at rolig-tid i sofaen med ydlingsfilm og kos kan resultere i at gutten begynner å slå? Han hadde ingen problemer med å dra i BHG igjen etter sykdom, han var ikke survete eller masete om å få være hjemme når vi kom til BHG, men han sa at han helst ville sitte sofa med mamma FØR vi dro da...

Hmmm, håper jeg ikke får samme beskjed i dag :/ Mamma'n min skal hente ham siden jeg og mannen skal på møte med selger og megler (har akkurat kjøpt hus), så det er jo ikke meg eller mannen min som møter opp etter BHG i dag :/ Har sagt at de skal si ifra hvis dette gjentar seg, og ihvertfall hvis det utvikler seg. Må få tatt dette i begynnelsen, for det er jo ikke vanlig for ham i det hele tatt..

HI

Annonse

Jøss, du høres så dramatisk ut.

"hva har skjedd med gutten mi?" osv.

Herregud, du skulle ha sett mine 2 tette, 14 mnd mellom de, og de slåss masse.

Det var vel en konflikt med denne andre gutten da, noe din lille opplevde som blodig urettferdig, noe han ville ha, noe den andre gutten sa, en ertende albue i siden er nok.

Når man er 2,5 så er det ikke så lett å utrykke med ord at man er skuffet, sint, irritert, da bruker man kroppen sin, gir beskjed påd en måten man kan.

Det bedrer seg når språk og kommunikasjonsevne blir bedre.

At han gjorde det mange ganger, tja...han tester vel grenser da, sjekker om de voksne er konsekvente, om han får straff eller tilsnakk hver gang... det er jo vanlig det. Et viktig og normalt ledd i utviklingen. Det er jo sånn dem lærer hvordan verden fungerer.

Ser ikke noe unormalt med denne situasjonen.

Det er vel ikke sagt at dette kommer til å skje hver dag.

Slapp av litt du.

Jeg har ikke lest alle svarene men må nesten få oppklart noe her...

Det at så små barn slår, sparker eller biter har ingenting med å være slem å gjøre. For det første må man se på hva skjedde FØR han slo!! OG for det andre så er slag, spark og biting ol ofte ett utrykk for frystrasjon over å ikke klare å gjøre seg forstått eller lignende... Derfor er det viktig å se på hva som skjedde før... ble han ikke forstått, eller fikk han ikke være med på leken... eller lignende...

Barn som er så små vet ikke at slag, spark og biting er vondt for andre... og derfor hjelper ikke time-out mot det... (tror det ikke er forsvarlig før man er 4 år...) Men personalet må jo snakke med han for å forklare at det er vondt for den andre, og så må de prøve å finne ut av hva som utløste slaget... Som sagt ovenfor så slår de IKKE for at de vil den andre vondt... INGEN så små barn ER slemme i den forstand...

Jeg er kritisk mot time-out på småtroll, for de har ikke forståelsen som de litt større har. Blir bare verre for de antagelig ikke vil sitte i time-out og blir sinte på personalet for at de må sitte uten egentlig å se sammenhengen... (og spesielt siden de ikke forstår at de har gjort noe galt ved at de slo ol. da dette er utløst av frustrasjon...) da blir gjerne vondt verre....

hilsen førskolepedagog og 4 barnsmor.

han ble snakket til, mange ganger, har svart på det tidligere. Han ble fjernet fra leken fordi han ikke sluttet og slå, det var ikke før etter at han hadde slått flere ganger at han ble tatt ut av leken.

Men i dag har han ikke slått en eneste gang. Han har vært snill med de andre og lekt fint uten noe krangling. Så det hjalp visst med den korreksjonen han fikk i BHG.

Håper det ikke gjentar seg, ihvertfall ikke slike anfall som i går. Jeg vet at jeg må regne med at han kan slå en gang eller to siden han først har begynt, men ikke at han slår gjentatt hele dagen lang.

HI

Det er så normalt som det kan få blitt!

Et så lite barn lever i nuet, det tenker ikke alltid på at det er blitt irettesatt to-tre ganger før. Det opplever noe og handler.

Det viktige er at både du og barnehagen er konsekvente på hva konsekvensene av handlingen blir. De i barnehagen kan prøve å finne ut hvorfor han slår og utfra det hjelpe han videre. Finnes mange grunner for å slå, noen klarer ikke gjøre seg forstått med språk, noen klarer ikke styre sinnet sitt bort osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...