Gå til innhold

Huff, da kom dagen jeg har gruet meg for!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hentet min lille gutt i BHG og fikk beskjed om at han hadde slått :( Mange ganger tilogmed! De måtte sende ham i time-out 4 ganger iløpet av dagen fordi han ikke ville skjønne at det var slemt gjort. Han slo med hender og med leker :(

Jeg er litt trist, for han har adri slått før, han kan ha slengt ut armer og ben i frustrasjon mot meg, men aldri andre barn eller andre voksne utenom meg. I BHG har han aldri slått eller gjort noe fysisk mot noen. Han har kranglet så busta har føket over leker osv, men aldri aldri aldri slått. Før i dag!

Han ble jo irettesatt i BHG, og jeg snakket med ham med en gang jeg fikk høre det, men er redd for at han skal fortsette! Hva skal jeg gjøre med dette? Han er mitt første barn, og blir 3 år i juli.

Huff, jeg vil ikke ha et barn som slår!! Har snakket om det med å slå osv mange ganger, men alikevel skjedde det i dag, og det til gangs! Hva kan ha skjedd siden han plutselig snudde så voldsomt på flisa??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trassalderen som er kommet for fullt????

Skrevet

Kjære deg, det er helt normalt for ett barn på 2,5 år. Det som derimot ikke er normalt og lang fra riktig er time-out på ett så lite barn. Er selv småbanrspedagog og hadde jeg kommet over en barnehage som praktiskerte time-out på unger under 3 år, eller på barn i det store og hele når jeg tenker over det, så hadde jeg virkelig begynt å lure på om de var riktig nagla.

Skrevet

jeg er helt for at de bruker time out når barnet mitt slår gang på gang uten å vise et fnugg av forståelse for at dette er slemt. Han ble satt unna leken, og fikk sitte det og kjede seg, for at det skulle få en konsekvens. De låser ham da ikke inn på et rom alene, men han får ikke lov å være med i leken når han slår. Det er da rett og rimelig? Da skjønner han kanskje at det er dumt å slå, selvom han tydeligvis ikke har tatt innover seg at det er slemt å slå :/

HI

Skrevet

heregud, ike vil ha et barn som slår lykke til.

det man kan er jo å irettesettte dem + gå foran som et godt eksempel. det å ikke ønsket barnet fordi den har slått.. det er jo bare tragisk. dette burde du regne med at kunnee skje når du fant ut at du var gravid. drama ftw :P

Skrevet

giiiid!! spørst om du må adoptere bort den gutten der, han høres særs unormal ut.

Skrevet

nei alle dager! Forstå meg rett, jeg vil ikke at barnet mitt slår, men selvsagt vil jeg ha barnet mitt! Han er jo sønnen min, jeg tar ham med hud og hår jeg ^^ Men jeg vil ikke at han skal slå, og lurer på hvordan jeg kan stoppe dette før det utvikler seg!

Dere kan si at alle barn slår, men jeg vil aldri godta det fordet. At de prøver seg og slår i en gang eller to, det er jeg helt klar over, men det skal ikke bli noe vane.

Jeg ønsker råd for at dette ikke skal utvikle seg. Og nei, jeg er ikke dramatisk. Han har aldri slått et annet barn, og nå slår han "left, right and center" så de andre barna gråter. Må si jeg føler det er ganske heftig helomvending :/

HI

Skrevet

Hei

Du vil ikke ha et barn som utvikler seg unormalt, tro meg det er det du ikke vil ha.

Hvis dette er det du har gruet deg foreslår jeg at du åpner en vinflaske i kveld og takker for at du har vært så heldig og skåmet i livet.

barnet ditt er i trassalderen- normalt

Skrevet

herregud da folkens!!! jeg vil da heller ikke at mitt barn skal drive å slå, det er jo det HI sier!

og ja, det er normalt at de prøver seg, men at de ikke slutter etter flere irrettesettelser, det er ikke bra. guten min blir 3 om et par uker,han har vært et lam til nå.. men merker trasse kommer. ofte hvis han blir trøtt og sliten. ofte holder det heldigvis å¨prate med han, og få han over på noe annet. mens andre ganger må det faktisk en timeout til!! å det funker fiint.

Skrevet

Hei

det er såklart ikke no morsomt å få beskjed i bhg om at din sønn slår. det skjønner jeg.

Men det er heldigvis helt normalt, og en del av utviklingen, og reaksjonsmønsteret på små barn som ikke har utviklet språk, og heller ikke ande måter å løse konflikter på.

Ville ikke sett på dette som et problem i det hele tatt :)

Man vil såklart ikke at han skal slå, og at han får beskjed om at han ikke skal er en selvfølge...

Vet du hvor lenge han blir satt i timeout?

Det er nemlig ikke lange stunden han skal ha sittet der før han ikke lenger skjønner hvorfor han ikke får være med i leken... Og det er igrunnen værre enn at han slår.

Dette er noe de fleste må gjennom en kort periode.. og i barnehagen jeg har mine i setter de da mer ressurs inn på den enkelte i disse periodene. Så situasjonen ikke får utvikle seg, men stoppet ved "fødsel".

Det går helt sikkert fort over, :)

Skrevet

Bestill plass til ham asap på Bastøys badboy-camp i sommer.

Alle vet at en 2,5-åring som slår kommer til å ende opp som voldsmann når han blir stor.

Uff og uff hi, hvor var det det gikk feil?

Skrevet

Time-out på en på 2,5? Herregud

Skrevet

Time out er da ikke farlig, det er akkurat det samme som alle mødre gjør. "Nå får du ikke være med å leke hvis du bare skal ødelegge" Da lærer barnet at det skal følge beskjed og regler for leken. Han satt ikke lenge, bare lenge nok til at han kjedet seg og merket at det ikke var noe moro å ikke gjøre som han får beskjed om.

Hvordan skulle de gjort det anderledes når de forklarte ham flere ganger at det å slå ikke var snilt, at de andre barna ble lei seg, at de fikk vondt osv, og han fortsatte? Det MÅ jo komme en konsekvens, ellers vil han jo bare fortsette!

HI

Skrevet

han er 2.5.... timeout 4 ganger i løpet av en dag hadde jeg aldri funnet meg i..

Jeg har 3 egne barn, har jobbet i bhg. jobber nå i barnevern, og har fosterbarn.... så har litt erfaring på området... Jeg er meget enig med pedagogen over her. Dette er TULL å holde på med..

Men det er jo fint for bhg at du synes de kan fortsette med timeouten...

Men om han ikke lærer av nei, har han tydelig ikke lært av 4 timeout heller..

Dette tar jo i de fleste tilfeller litt tid å avlære dem. Han er såpass liten at impuls styringen ikke er utviklet!!!! det er viktig å ha i bakhode.

Skrevet

Enig med 1844. Det der time-outgreiene er bikkjepsykologi.

Det er mye mer "effektivt" å ta ungen til side et øyeblikk og fokusere med trøst og kos på den som ble slått. Og selvsagt minne barnet om det er vondt for kompisen å bli slått.

Når HI sier "jeg vil ikke ha et barn som slår" blir jeg helt oppgitt. Begge småguttene mine spiste skamløst av smågodtdisken i butikken her i fjor. Hva sier jeg da? Jeg sier i alle fall ikke "Hjelp, jeg har fått to barn som STJELER!" De vet ikke at det er feil å ete godter vi ikke har betalt for. Og denne aktuelle ungen skjønner ikke helt hvor plagsomt det er at han slår. Å si "huff, jeg har et barn som stjeler/ et barn som slår" er jo en pussig merkelapp å sette på et individ i utvikling. Det er jo bare sosialiseringen som ikke er helt ferdig...

Skrevet

Da ville jeg ha kjørt samme opplegget som barnehagen har.

Skrevet

Jeg synes du har fått noen temmelig merkelige reaksjoner her. Jeg skjønner at du ikke vil ha et barn som slår. Ingen vil ha det.

Jeg har tre barn og har ikke opplevd at noen av dem har slått eller utagert ovenfor andre barn i bhg eller på skole. Er det unormalt? I følge andre på denne tråden så er det visstnok en del av normal utvikling til barn at de slår andre.

Det er nok ikke så mye annet du kan gjøre med sønnen din enn å korrigere uønsket atferd når han slår. Snakke med ham. Spør ham hvorfor han slår?

Så fjerne ham fra situasjonen. Det trenger nok gjennom til slutt, han er jo ikke gamle tassen :)

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og det er veldig mange barn som slar i en periode i den alderen. Det går somregel veldig fort over for de fleste. Kanskje bare noen dager. Vi har aldri brukt time-out på så små barn. Det må ihvertfall utføres etter foreldrene ønske. Vi er jo hele tiden i nærheten av barna og sier ifra med en gang "nei, det er ikke lov å slå", når episoden skjer. De får selvfølgelig lov til å fortsette i leken.

Hilsen en som jobber som spesialpedagog i barnehagen.

Skrevet

Det er absolutt ikke flertallet som slår. Mine erfaringer fra 17 år i barnehage er vel at sånn ca. 20 % av barna på småbarnsavdelinger slår i perioder. Jobber på småbarsavdeling nå og der er det 3 stykker som slår i perioder og det går 14 barn på avdelingen. Men selvfølgelig er det forskjell på barnegrupper.

Det er ihvertfall ikke unormalt.

Hilsen 19.17.

Skrevet

Herregud. Er som å si "jeg vil ikke ha et barn som sikler". Det går over!!!

Skrevet

jada, det vil jo rette seg etterhvert, men jeg var heller aldri noe til å slå som småbarn :/ Jeg slo aldri før jeg kom opp i skolealder.....

Nei jeg får fortsette og korrigere og ta ham ut av leken hvis han slår når jeg er i nærheten, og skal jeg si til BHG at de gjerne kan fortsette akkurat som de gjør. Han er sta, og bare littegranne slu den lille røveren min, og han vet å utnytte situasjonene. Han skjønner inderlig godt at han ble tatt ut av leken fordi han slo. Barn er ikke dumme nek som ikke skjønner at en konsekvens har kommet pga uønsket atferd. Min sønn skjønner ihvertfall dette veldig godt, på tross av at han "bare er 2,5 år". Når skal man sette ned foten da? Når ungen er 4 år og slår mer treffsikkert og hardere?

Jeg ville ha tips og erfaringer fra andre som har vært oppe i samme situasjon, at barnet har endret seg "over natta" og plutselig begynt å slå mye. Hadde det vært et lite slag iløpet av dagen, hadde det nok ikek vært store saken, selvom vi ville forklart at slåing ikke er riktig, men å slå ned alt han kommer over iløpet av dagen, det synes jeg er litt ekkel utvikling :/

Det er forøvrig en liten BHG med maks 10 unger, så de voksne har godt med tid til å forklare hva som er riktig og galt, og barna blir ALLTID snakketmed før de blir tatt ut av leken. De blir først tatt ut når de gjentatte ganger går imot den beskjeden de har fått. Og det mener jeg må være stuereint hvis det roer ned / fjerner den uønskede atferden?

HI

Skrevet

Er det greit for en unge å slå da siden han bare er 3 år og i trass alderen?? Det skal ikke være konsekvenser?? Så la han bare holde på da eller??

Enig med HI, og istedenfor å bare fortelle at det er så normalt å greier så kanskje noen kan komme med noen aktuelle tips?? Som disse pedagogene her inne???

Skrevet

oi, har du en 1åring som slo? skjønner at det er verdens største mareritt, for å ikke snakke om krise.

Skrevet

forskjell på å skrive at man ikek vil ha et barn som slår og å skrive at man ikke vil at barnet skal slå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...