Busy_bee Skrevet 3. mars 2011 #1 Skrevet 3. mars 2011 Trenger litt råd. Har en litent god klump på ca. 1 mnd. Han er født ca. 1 mnd for tidlig og sleit med ammingen i begynnelsen. Han var sugesvak og hadde liten muni etc. Helt normale problemer slik jeg kunne forstå på barnepleierne. Etter litt prøving fikk vi heldigvis til ammingen, men han bruker så utrolig lang tid. Hvert måltid nå tar fort minst 1 time på det korteste. Jeg vet at jeg har mer enn nok melk i og med at jeg pumpet i begynnelsen. Han spiser relativt aktivt, men tar seg en del pauser innimellom. På helsestasjonen anbefalte de å stimulere han mest mulig slik at han ihvertfall ikke sovner. Dette prøver jeg å gjøre så godt jeg kan, men måltidene tar likevel uhyre lang tid, noe som jo gjør at jeg føler meg rimelig låst hjemme inntil videre. Er det andre med liknende erfaringer der ute? Hva gjorde dere for å få litt fart på måltidene? Eller må jeg bare vente litt og håpe at han blir sterkere og mer effektiv etterhvert? Jeg har jo ikke særlig lyst å bli smokken hans på sikt heller. Foreløpig kjenner jeg at han spiser rimelig aktivt når han ligger til brystet, så jeg regner med han er litt svak enda. Kan nevnes at han legger godt på seg. Håper det er noen der ute med gode råd og tips. Vil så gjerne "komme i gang igjen", men har ikke særlig lyst å sitte på cafe o.l. med puppen ute i over 1 time. :-)
J -76 Skrevet 3. mars 2011 #2 Skrevet 3. mars 2011 Hei du gutten min er født 5 uker for tidlig og vi har hatt mye av de samme vanskene som deg. I beggynnelsen fikk jeg til slutt ikke lov å amme da han kavet og brukte langt tid og ble utslitt. Dette medførte at han gikk veldig fort ned i vekt og det ble flaskemating med pumpet morsmelk. Nå fullammer jeg. Han er blitt flinkere til å suge, men jeg har omvendt problem av deg, jeg føler han blir alt for fort ferdig og vil ha mat ofte, tror sjelden han får i seg den feteste melka. Han går opp i vekt, sakte, men sikkert er nå 3730 og fem uker i morgen. Har ingen råd eller tips, annet enn at jeg tror vi må smøre oss med tålmodighet. Jeg fikk min førstefødte til termin og det er annerledes å få en for tidlig født, ting tar litt mer tid og de mer sårbare. Jeg er sikker på at det går seg til med tiden, viktigste at de går opp i vekt. Klem til deg
Gjest mphs Skrevet 3. mars 2011 #3 Skrevet 3. mars 2011 Første min var slik, men hun var ikke født for tidlig. Brukte å amme 1-1,5 timer om gangen på dagtid og nesten i ett på kveldene. Ingen som sa noe på det da jeg nevnte det på helsestasjonen. Da jeg fikk andre og spurte om dette med lengden på ammingen sa de at jeg bare skulle amme max 20 min og var hun ikke ferdig da skulle jeg avslutte ammingen og vente til hun ble sulten igjen. Det gikk mye bedre andre gangen.
Busy_bee Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2011 Jeg snakket med helsesøster denne uken og hun mente han ikke bør få die mer enn ca. 45 min om gangen. Men da har jeg en baby som fremdeles søker etter brystet. Hadde jeg tatt ham av etter 20 min tror jeg det hadde blitt mye hyling og skriking fra en unge som aldri blir mett. Jeg håper jo vi kan komme ned i 20 min per måltid, men tror ikke jeg kan kutte fra 1 time til 20 min og tro at han vil godta det. :-) Han er også sånn at han vil die ofte på kveldstid, men fikk beskjed på helsestasjonen at det er normalt. Så jeg håper jo at det også vil bedre seg etterhvert som han forhåpentligvis blir mer effektiv. Jeg ble også rådet til å begynne med smokk på ham når han åpenbart bare kosesuger. Det hjelper litt for å få noen pauser på kveldene, men han er ikke så voldsom på kosesuging på dagene, så det letter ikke ammingen noe spesielt da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå