Gå til innhold

Da jeg var liten, fantes ikke SFO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men alt annet fantes. Brann, sykdom, voldtekt, død, pedofili, villdyr osv alt det har vært der siden tidenes morgen.

Men jeg gikk altså hjem fra skolen på ett eller annet ukurant tidspunkt, enten til meg selv med en venninne på slep, eller hjem til henne, eller aleine hjem, eller ut og lekte. Noen timer etter var de voksne kommet hjem og det var middag og denslags.

Når mamma og pappa gikk ut, sa de til storebroren min, som er 4 år eldre: vi er hos den og den. Ring hvis det er noe. Skulle de bort hele helga, fikk de en barnevakt til å overnatte, eller vi sov hos venner.

Når kvinnfolk på denne sida blir hysteriske over at noen barn er aleine i 15 minutter, blir jeg helt svett. Er det virkelig mulig? hva med å si til 7-åringen at i løpet av natta må jeg ut og hente mamma, regner med at det går bra. La ungene sove på samme rom hvis de blir usikre av det.

Jeg sier det titt og ofte til min eldste, selv om han skal legge seg, så får jeg handlet inn kl 10 om kvelden uten å ha alle mulige ungeer på slep i butikken.

Du er aleine i en halvtime nå, ring hvis det er noe, er helt OK å si til skolebarn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var heller ikke SFO da jeg vokste opp så vi (jeg og bror) gikk alltid til morfar etter skolen. Spiste middag der og gjorde lekser. Så fulgte han oss hjem når mamma og pappa kom fra jobb.

Skrevet

Jeg har aldri gått hjem til tomt hus da jeg var lita.

Mamma var hjemme.

Skrevet

Dengang du var liten begynte barna på skolen 1 år senere

Skrevet

Ja før i gamle dager.....................................

Så du legger ungen på maven, kjører uten bilstol, røyker inne osv også?

Det går an å tenke litt lengre.

Selv om dine ikke var så smarte kan du prøve å være det. Eller er dette eple og stammen?

Skrevet

Jeg er 35 år og når jeg var liten fantes det SFO, men jeg var hos dagmamma etter skoletid. Mine barn derimot er på SFO eller tar bussen hjem og er alene til jeg kommer. Går helt greit!! De er også alene så jeg får handlet litt eller trent en time. Hvorfor skulle de ikke kunne gjøre det? Det skal sies at den yngste min er 9 år og har en eldre bror som følger med :)

Skrevet

Norges første SFO ble oppstartet, som prøveprosjekt, i 1987 og da var vel du strengt tatt for gammel til å gå på SFO

Skrevet

Er født i 1977, og når jeg var liten fantes det Sfo, det het Fritidshjem. Etter 4 klasse ble man nøkkelbarn, altså fikk gå hjem fra skolen selv. Jeg oppvokst i Oslo

Skrevet

SFO eller ikke SFO, det var jo ikke hovedpoenget, da! Herremin, det er ikke noe å henge seg opp i.

Hovedpoenget er at de samme tingene KUNNE ha skjedd med oss, med maks uflaks, som det en del hysteriske damer går av skaftet over på denne sida.

(Og nei, da tenker jeg ikke på røyking inne, soving på magen, kjøring uten bilstol; for det var dumt da også. Og vi har forskning som forteller oss på hvilken måte det var dumt. Dermed er det naturlig å slutte med skadelig praksis.)

Men å la en baby sove i bilstolen mens bilen står parkert og en selv handler: når ble DET farlig da? Det er da 1000 ganger større risiko for at "noe" skal skje mens du selv er i bilen og den er i FART! Det er jo det vi burde skåne barna fra!

Eller at skolebarnet (i vårt tilfelle min 7 år gamle bror) får greie på at de voksne er der og der, si fra hvis noe skjer den neste timen. Jeg på 3 og mellombror på 4 år lå og sov. Vi hadde ikke telefon engang, han hadde an lampe han skulle blinke med i vinduet, så mor og far kunne se ham fra nabohuset. Funka som ei kule det, når en av oss småungene våkna og gråt, blinka han til de voksne kom hjem.

Jeg syns en del av dere konstruerer farligheter som ikke fins. Når en mor her på forumet ikke kan gå fra bilen i 5 minutter med babyen i fordi barnet kan kidnappes (hvor ofte skjer det på Sunndalsøra eller i Trysil, da?) eller fordi "en trailer kan meie den ned mens den står parkert", da lurer jeg på hvem som er mest parkert.

Skrevet

Vel, jeg begynte da jeg var 7, og de barna som ikke fikk være alene hjemme var et storesøsken på 7 og et småsøsken på 4. Som skulle ligge i sine senger mens pappa hentet mamma på jobb. Altså 15 min aleine. Samme som oss.

Skrevet

"Før" var flere mødre hjemmeværende og besteforeldre hadde sluttet i jobb og var mer dedikert til familie. Folk var generelt mer hjemme før. Dermed var det tryggere for barn. I dag ser vi farer overalt og mange unger er overbeskyttet.

Skrevet

Hjemmeværende eller ikke, de mødrene jeg tenker på tar med seg farefantasiene sine overalt hvor de går. Jeg syns det er farligere å leie to småtasser over parkeringsplassen enn å la dem sitte i bilen mens jeg er 5 minutter i butikken. Hvis en av dem sliter seg er løpet kjørt!

Skrevet

.. eller hvis en av dem løsner håndbrekket.

Skrevet

Hah, ja den nevner mange. Hva skjedde egentlig med 5-punktsbeltene i deres biler, lurer jeg på? For mine unger sitter begge fastspent i setebelter/bilstoler, og kan ikke lene seg langt nok fram til å berøre sine egne sko en gang!

Skrevet

...dessuten sitter de i baksetet; det er visst avleggs har jeg skjønt. 2352

Skrevet

Ok, så lenge de ikke er smarte nok til å få av selen selv er det neppe noe problem, men plutselig en dag klarer de det.

Skrevet

Er enig med deg HI .

Barn i dag får for lite ansvar og det blir satt lite krav til de .

De får ikke lov til utforske og bli selvstendige .

Jeg begynte på skolen når jeg var 6 år og siste halve året på førskolen var jeg nøkkel barn 14 dager hver 4 uke .Hadde en far som jobbet til 17 og en ste mor som jobbet i nordsjøen og var borte i 14 dager hver 4 uke .

Når jeg gikk i 1 klasse bodde vi midt i byen ,jeg hadde ca 15 min til skolen + masse traffik ,jeg gikk til og fra skolen alene selv om jeg var døv og blind på ene siden .

Når jeg var 12 år måtte jeg ta vare på barna til søsteren min 2 ganger i uka pga at hun jobbet overtid .Barna var 1 og 3 år .

Jeg måtte dra når jeg var ferdig på skolen ,ned til byen ,hente nøklene til huset ,ta tbanen til bhg ,hente de ,ta bussen hjem til søsteren min ,lage middag,bade de og legge de , når søsteren min kom hjem ,tok jeg bussen hjem . Gikk helt fint det !

Jeg kommer fra en stor fam ,har 13 kusiner og 1 fetter og hver sommerferie og påskeferie dro vi opp på fjellet der moren min kom fra og hele slekta kom dit og da hadde hele fam store fester med både skirenn , gjetteoppgaver ,premieuteling , grilling , der de voksene drakk og ungene lekte .Ble vi trøtte så gikk vi å la oss på et soverom , og enten så ble vi vekt på natta når vi skulle hjem ellers sov vi over til dagen etter ..

Vi hadde det såå gøy og ingen av oss søskenbarna har tatt noe skade av det ,hverken da eller nå ... Vi har blitt veldig nære ,nesten som søsken :)

Jeg er glad for at jeg kommer fra en avslappet fam ..

Skrevet

Jeg var 6 år når jeg begynte på skolen, og jeg gikk hjem. 3 km langt var det også....Kom hjem til tomt hus og ordna meg selv!

Skrevet

Låsen på 5-punktsselene som barna mine har i bilstolene er faktisk så hard at jeg sliter med åpne dem selv, og jeg er høyskolelektor, så hvor "smarte" må de egentlig bli først? Regner med at de klarer å åpne den selv i 12-årsalderen, og før den tid kommer regner jeg også med at de ikke finner på noe faenskap mens jeg er i butikken...

Spøk til side: Hvis du har seler som unger kan åpne, har du feil bilstol. Eller for store barn. Låsen skal tåle over 2kg trykk på et bittelite punkt. Nettopp fordi småunger ikke skal åpne den i fart.

HI

Skrevet

Enig i det. Barn i dag kunne hatt godt av å få litt mer ansvar :)

Skrevet

Jeg ble skikkelig glad av å lese både hovedinnlegget og videre svar fra deg HI!! Kunne ikke sakt det bedre selv :) Herlig lesing.

Skrevet

Jeg blir ikke svett av at du synes det er greit å forlate dine små alene, og du bør heller ikke bli svett av at jeg Iikke gjør det!

Skrevet

Jeg kom ofte hjem til tomt hus etter skoletid og det gikk helt fint det.

Skrevet

Nei, jeg blir ikke svett av at du tar barna med på butikkken. Jeg sa ikke det på noe tidspunkt. Jeg blir svett av at du eller folk som deg skriker opp på denne debattsida og forteller sånne som meg at "har man fått barn, skal man ta seg av dem". Noe vi også gjør, mødre som meg. Vi bare har bestemt oss for ikke å sy dem fast i huden.

HI

Skrevet

Jeg gikk på fritidshjem (er så gammel ja) så kom ikke hjem til tomt hus, men hendte jeg var alene 1 time eller 2 hvis det var noe spesielt.

En gang (riktignok før jeg hadde startet på skolen) ved 5 års alder: Hjemme alene ca 20 min. Fra te-selskaplek med bamser til fjellklatringslek med hoppetau fra balkongen (andre etasje) i løpet av få min.

En annen gang (7 års alder): Hjemme alene ca 1 og en halv time. Lagde kiosk og solgte pannekaker til alle barna i nabolaget. Sølte utover røre, vasket fillerye i dusjen, forsøkte tørke denne med hårføner - alt mens pannekaker svir seg... Fullt kjør hos oss når mamma kommer hjem. Ja, jeg satt og leste en bok i det hun dro.

Kunne nok fortsatt... På seg selv kjenner man andre, så mao nei, jeg ønsker ikke å gå fra barna mine i den tro at det går bra da jeg vet hvor kjapt ideer kan ramle ned i hodet på en og hvor utrolig bra de kan virke der og da. Jeg var ikke spesielt rampete - fikk bare mange gode ideer.

En annen ting er jo at informasjon flyter mye hurtigere i disse dager, så vi blir mer klar over hva som KAN skje og det finnes de som tar det mer til seg enn andre. Ikke noe hyggelig å gå fra barnet med 1000 tanker om hva som KAN skje - slapper ikke akkurat av da, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...