Anonym bruker Skrevet 3. mars 2011 #1 Skrevet 3. mars 2011 er det universal blod? eller kan jeg kun ta imot blod fra andre med A+? noen som har fått blodoverføring her? skal ha ks, og grøsser på tanken av mange må ha blodoverføring... synes rett å slett det er litt ekkelt å tenke på at det er noen andre sitt blod! jeg synes selvfølgelig det er at blodgivere gjør en kjempe jobb, og redder masse liv, men blod gjør meg dårlg om jeg bare kutter meg i fingeren, å tanken på noen andre sitt blod, som har vært i dems kropp gjør meg dårlig.... men heller dårlig enn død.....
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2011 #2 Skrevet 3. mars 2011 Har du A+ kan du få blod av andre med A eller fra blodtype O. Flest mennesker med blodtype O så mest blod av denne type. O kan gis til alle og de med blodtype AB kan motta fra alle blodtyper.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2011 #3 Skrevet 3. mars 2011 Og så heter det ikke O, men 0 Veldig viktig det der. hehe.. Det beste er å få blod av den samme typen som du har, men du kan som det sies over her også få blodtype 0. Blodtype 0 (null altså) er universalblod, som du kaller det. Du som er rhesus positiv kan også få blod fra rhesus negative, mens rhesus negative ikke kan få rhesus positivt blod. I Norge er faktisk A den mest vanlige blodtypen. (sakset fra www.giblod.no: Blodtype 0 finnes hos 40% av den norske befolkning, A hos 48%, B hos 8% og AB hos 4%)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2011 #4 Skrevet 3. mars 2011 Ikke bekymre deg du, det skal mye til at de gjør feil på sykehuset, de dobbeltsjekker før de setter blodet i årene dine... Jeg måtte ha to poser med blod etter keisersnitt, livmoren ville ikke trekke seg sammen og jeg mistet mye blod. Det var helt uproblematisk. Jeg har blodtype Null Rhesus minus, så jeg fikk tilført 0- også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå