Gå til innhold

Jeg trodde helsevesenet trengte flere hender jeg........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å finne meg en praksisplass innen helse og omsorg, ringt rundt og prøvd å tilby meg til diverse sykehjem og hjemmesykepleie..

Men, det er jammen ikke lett å få napp! Ennå jeg tilbyr min hjelp helt gratis!!

Har nemlig vært så heldig å fått innvilget omskolering av nav, begynner på sykepleieutdanning til høsten. Så tenkte det ville passe bra med litt praksis først da vettu, slik at jeg liksom fikk litt innblikk i hva som venter..

Noen her med gode tips eller råd å komme med angående hvordan jeg kan få tak i en praksisplass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ringt sykehuset for å høre om du kan få hospitere litt der?

Skrevet

Nei, jeg har ikke det..

Innbiller meg liksom at det er vanskelig å komme inn på sykehuset uten utdanning.. Jeg har jo heller ikke erfaring!

Skrevet

Nei men om du hospiterer så er du bare med å observerer, eventuelt gjøre det du føler du får til.

Mange som gjør dette i forbindelse med utdanning, for å lære mer.

Jeg hospiterer med ambulansen nå, og skal også hospitere hos AMK sentralen. Da skal jeg bare sitte som medlytt, ikke gjøre noe annet.

I ambulansen får jeg gjøre det jeg føler jeg kan.

Skrevet

Men du trenger jo ikke jobbe masse gratis før du begynner på skolen. Det er jo MASSE praksis på sykepleien. Jeg begynte, med NULL erfaring, og er nå nesten ferdig og storkoser meg =) Jeg ante ikke hva et sykehjem var nesten..

Skrevet

Vil tro det er lettere å ta jobb som assistent/vikar, enten på sykehjem eller i hjemmesykepleien? Da får du jo litt erfaring, betalt sådan.

Skrevet

Tror det er viktig at du er tydelig på hvor mye merarbeid det blir.

Vi synes det er kjempe fint med hjelp i skolen, men ikke hvis det medfører flere evalueringsmøter, rapporter osv. Da blir det mer arbeid, hjelp med studenter.

Skrevet

Jeg tror nok jeg ville enten spurt om å hospitere eller å jobbe som tilkallingsvikar.

Jeg tror nok det er vanskelig å få praksisplass uten å være tilknytta til noen utdanning eller noen form for opplegg. Det krever jo tross alt en del ressurser for en arbeidsplass å ha en student/praktikant.

Så det er nok ikke mangelen på hender som er problemet, men at stedene du har spurt ser på det som mer en balastning enn som hjelp. De fleste arbeidsplasser har avtaler med skolene rundt omkring om et visst antall studenter de tar imot i året.

Hospitere ville jeg tro du får lov til nesten alle steder du måtte spørre. Da er du en "flue på veggen" som er med og observerer en kort periode.

Jeg vil tro de aller fleste sykehjem hvertfall trenger tilkallingsvikarer. Da får du jo opplæring og i tillegg lønn.

Skrevet

Enig, du får nok mer napp hvis du søker om jobb som pleieassistent. Hvis du er i praksis er det flere begrensinger for hva du har lov å gjøre uten hjelp, og det blir fort mer en byrde enn hjelp.

De fleste sykehjem/ sykehusavdelinger er pliktet til å ha studenter og elever i praksis hvert år og de får betalt av skolene for å undervise disse.

Skrevet

Ok, kanskje jeg rett og slett skal prøve å skaffe meg en helgejobb:-)

Takker for tips og svar jenter!

Skrevet

tror det er for det er så masse "rare" folk som ringer/møter å spør om di kan jobbe/hospitere her hos oss, mulig det er derfor de sier nei..?

som regel trengs jo flere hender! Jeg hadde møtt opp å spurt avd leder jeg, så får du vist hvem du er :-)

Skrevet

Man trenger fler hender men man trenger fler hender som gjør en jobb ikke som blir en ekstra belastning. Har de dårig erfaring som de sikkert har er det ikke så greit. Du må heller jobbe ekstra vise din gode arbeidsmoral da får du også masse erfaring LYKKE TIL =0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...