Gå til innhold

Gud bedre hvor mange sære damer det er her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

'Vil ikke ha besøk av svigermor første mnd...'

'Vil ikke ha besøk på barsel'

'Barnet må bli kjent med foreldrene først...'

Hjelpes om jeg skulle vært så vanskelig. Ikke rart mannfolk ikke forstår seg på damer.

Hva med å se besøket som en ressurs for eksempel??

De kan jo ta et tak med støvsuger, vaskebøtta, klesvask.

Er de på overnatting så kan de jo lage mat.

Vet iallfall at jeg aldri ville nektet noen, og da spesielt ikke nær slekt, å komme på besøk for å treffe babyen.

For noen egoister dere er som ikke skjønner at besteforeldre på begge sider er like glade i babyen og vil treffe vidunderet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke rart det er krig i verden ;-)))

Kom hjem fra barsel til nyvaska hus, nye duker og fine planter, blomster i vaser, kake og middag. Svigermor som hadde ordna og styra. De kom innom nesten hver dag, og allerede i starten fikk de trille en tur med vesla mens jeg fikk litt tid til enten en dusj, høneblund eller rett og slett ren avslapping. Synes det var utrolig kjekt.

Senere i dag kommer svigers å henter jentene, de skal ha dem til søndag.

Besteforeldre og ungene har et utrolig nært og fint forhold. Synes det var kjekt med besøk på barsel, og kjekt med besøk hjemme. Var jeg for sliten så sa jeg fra til folk og det respekterte de. De som kom hadde gjerne med seg kaffemat, de forventer ikke full oppvartning når de skal besøke en barselskvinne, det er jo babyen de vil se tross alt.

Skrevet

Så du mener man er sær om man ikke ønsker besøk på barsel? Man er ego om man vil prioriterere disse få dagene til å slappe av,bli kjent med barnet og få tak på ammingen? Du vet at enkelte sykehus ikke åpner for besøk av andre enn far,nettopp fordi de mener mor og barn trenger fred den aller første tiden? Vel,jeg synes de som ikke godtar det er de største egoistene. Som nybakt mor skal man tydeligvis tilfredstille alle andres lyster først og fremst,og som vanlig sette egne behov og ønsker bakerst i rekka. INGEN er så flinke til å sette forventninger på kvinner som kvinner selv.

Skrevet

Hehe enig hi, men at besøket kan være en ressurs går heller ikke her inne, for hjelpe meg, her inne skal man virkelig ikke ta i mot hjelp fra familien eller andre, man skal da vitterlig klare seg selv, for fy skam så dårlig person en er om en får hjelp av noen til å ta husarbeid eller andre ting.

Skrevet

Hvorfor utelukker det ene det andre?

Er jo ikke slik at besøket flytter inn på barsel.

Skrevet

Ja,for alle har jo barselbesøk som vasker,rydder og har med seg mat og kaker. Og alle er jo i like god form etter fødsel og har de samme behovene. Herregud,snakk om å ha lite perspektiv. Mannen min har forresten spurt meg om vi kan ha mindre besøk på barsel og hjemme de første dagene denne gangen. Han sa han ble stressa av det sist,at det alltid var folk rundt oss og at han følte han aldri fikk mulighet til å slappe av sammen bare han og babyen. Er han sær i dine øyne hi? Egoistisk? Eller er det bare damer som ønsker ro rundt seg den første tiden som er det?

Skrevet

Hehe.

Jeg er 'bare' 18 uker på vei med nr 3. Men jeg hadde blitt overlykkelig om mamma eller svigermor kom på besøk og tok helgevasken;-)

Fysj, for en dårlig husmor jeg er;-)

HI

Skrevet

Nå er det stor forskjell på de første dagene da og de første månedene... som det sikkert er siktet til her...

Tror de fleste skjønner at nybakte foreldre vil ha litt ro de første dagene.

Skrevet

Jo, jeg synes vel han er noe sær. Eller muligens litt lat, siden mye faller på far når mor er sliten..?

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er ett diskusjonstema jeg...

folk må gjøre det som passer seg! hvorfor skal alle tres ned i en mal! Folk er forskjellig.. og godt er det.. kjedelig om alle tenkte det samme, hadde de samme behovene, og ønsket det samme...

Skrevet

Tror du er litt sneversynt nå HI. Er nok ressurs for noen, men ikke for alle. Betyr ikke at en er sær skjønner du, bare ulike grunner for å føle det slik en gjør.

Mener dere at folk er sære om dem ikke er som dere selv?

Minner mer om tunellsynet råder her inne, sammen med MYE annet..

Skrevet

jeg hadde ikke mindre en 23 mennesker som var på besøk hos meg på barsel de tre dagene jeg var der. og etter jeg kom hjem var dagene i starten fylt med folk som ville se og hilse på.

nå hadde jeg som holdning at alle som ville skulle få komme.

men ikke en eneste av dem ordnet noe, hadde med seg noe eller hjalp til noe og jeg var aleneforeder.

jeg er en ekstremt sosial person og har ikke problemer med å ha folk rundt meg, men jeg har ikke noe problem med å forstå at andre har et behov for å få familien til å fungere først. og hadde jeg hatt en mann så hadde jeg nok begrenset besøket mye mer, nettopp fordi vi da som en liten familie skulle blitt trygge først.

Skrevet

11:08, hva mener du med at det ene utelukker det andre?

Jeg sier at barselkvinnen bør være i sin fulle rett til å ikke ville ta imot besøk på barsel, slik også mange sykehus anbefaler.

Har aldri sagt noe om at besøket skal flytte inn, så jeg skjønner ikke innlegget ditt?

Du mener altså at en kvinne i barsel er sær og egoistisk om hun ikke vil ta imot besøk på barsel?

Skrevet

11:07....HÆ?

Herregud, dere overgår dere selv i å kritisere mødre som ikke orker besøk den første tiden. Nå beskyldes vi plutselig for å ikke ville ta imot hjelp nå.

Har det noen gang slått dere at ikke alle har familie som tilbyr seg å hjelpe i særlig stor grad? Men tvert i mot forventer å komme til nybakst og fersk kaffe???

Skrevet

Ja vel, det får du bare synes 11:14. Det sier litt om hvor trangsynt du er. For en grusom far som ønsker litt ro og fred sammen med babyen sin de første dagene.

Skrevet

Jeg får snart en baby. Og etter erfaringene jeg gjorde meg med førstemann, så er det fult mulig at jeg kommer til å nekte å ta imot besøk de første dagene etter fødselen.

3-åringen skal selvsagt møte babyen først. Jeg vil at VI FIRE først og fremst skal bli kjent, og storebror skal selvsagt få være den første til å møte babyen.

Så får Dib-damene bare mene jeg er egoistisk og sær, det bryr meg i ryggen. Jeg tenker først og fremst på meg selv, barna og mannen min. Det er ingen andre som tenker først og fremst på oss, så noen må gjøre det og:)

Og vet dere, jeg er sikker på at INGEN i vår familie kommer til å bli fornærma for at vi ønsker ro og fred de første dagene, ja, kanskje selv den første uka. Så store egoister har vi heldigvis ikke i nær familie eller som nære venner.

Skrevet

Gratulerer med trådens mest fornuftige innlegg 11:15.

Ja, folk bør faktisk få gjøre som det passer seg!

Det er faktisk ikke alle som ønsker eller føler at de orker besøk i barseltiden, og det må da for pokker være greit.

Skrevet

Her kommer det igjen..

"Ingen som tenker på oss..."

"Kvinnen må bare sette sine egne behov i bakerste rekke..."

Hva er det egentlig med dere? Er det ingen mellomting?

Om folk ikke hadde tenkt på nettopp dere, så hadde de gitt blanke f... i å besøke dere. Skjønner dere ikke det?

Skrevet

Nå er det jo stor forskjell om besøket kommer på barsel el hjemme til deg. Ikke mye besøket får hjulpet til med når de stimer inn på sykehuset. Sykehuset har vel egne vaskere og kokker??? Man er normalt 48 timer på barsel om ikke annet skjer, så hvorfor i all verden skal folk stime inn dørene i det tidsrommet der? når alt er nytt og man kanskje vil komme seg litt til hektene igjen? Jeg syns det er egoistisk av de som ikke respekterer det.

Men en annen ting er om de kommer hjem til deg og faktisk gjør noe nytte for seg. Tror du har misforstått littegranne hva flesteparten mener. For de fleste tar i mot besøk, bare de får kommet seg hjem først. Det er jo ikke akkurat store plassen du har på sykehuset heller.

Skrevet

Fra nettsidene til føden på Ahus:

"Mor og barn er sammen 24 timer i døgnet på barselseksjonen

Slik blir mor kjent med barnet sitt og lærer å dekke barnets behov. Mor får hjelp til å amme, eller gi barnet mat på annet vis. Barnefar er også velkommen til å få opplæring i barnestell. VI OPPFORDRER DE NYBAKTE FORELDRENE TIL Å TA DET MED RO I TIDEN HOS OSS OG HA MINST MULIG BESØK PÅ BARSELSEKSJONENE.

Kun far/ledsager kan besøke avdelingen. Søsken til det nyfødte barnet besøkstid mellom kl 17.00 -19.00 alle dager. Det er ikke adgang for annet besøk."

Ja, sære, egoistiske foreldrene som ikke vil ha besøk på barsel altså! Selv når man hører på råd fra de som har greie på ting og som har mor og barnets beste i fokus, og velger å ta det med ro, så gjør man noe galt.

Merkelig at man som nybakt mor er den personen i familien som skal sette sine behov og ønsker desidert lengst bak i rekka. Det er hun som har tatt og tar belastningen, men det er ikke så nøye, HUN har jobben med å tilfredsstille alle andres ønsker først og fremst.

Kvinner er kvinner verst.

Skrevet

Svigerfamilien min kom på besøk 10 dager etter fødsel sist gang (de bodde i et annet land) og jeg ble nervevrak av det. De "overtok" alt og jeg ble helt tilsidesatt. Jeg lot meg tilsidesette fordi jeg hadde barselstårer som vel kan sies ble til en (heldigvis kortvarig) barseldepresjon.

Jeg synes folk burde stole på sin EGEN magefølelse (ikke de andre, bedreviterne sin magefølelse) og gjøre det som passer best for seg og sin familie.

Skrevet

FY for en egoist du er 12:24!

Måtte stakkars, stakkars svigerfamilien vente hele 10 dager med å komme på barselbesøk, også klager du i tillegg over hvor vanskelig det var for deg?

SÆR er du rett og slett!!!

Barseltårer og barseldepresjon er da ikke verre enn at du bør klare å holde det ut uten å klage! Husk: Først alle andre, så deg selv. Det er ditt lodd som kvinne, og det skal du være stolt over.

Skrevet

For det første, de reglene er nok laget for å slippe diskusjon fra mødre som ikke takler folk rundt seg på barsel, sånn at hun får fred fra andres besøk.

For det andre. Det har gjennom mange år vært tillatt med besøk på barsel, om noe begrensede tider. Og gjett hva, mødrene har blitt kjent med babyen sin likevel!!

Og du setter ikke dine behov bakerst om du tar imot en visitt på en halvtimes tid.

Hadde aldri kunnet velge å føde et sted hvor de ikke tillot besøk av svare enn far/søsken.

Men det er jo flott. Da kan jo dere som må være alene for å bli kjent med babyen velge dere slike steder, så kan vi mer sosiale velge annerledes??

Skrevet

Jeg hadde lite besøk de første ukene fordi det var ferie og mange var bortreist, syntes det var så kjedelig! Lengtet jo etter å "vise frem" barna :)

Men om noen har familier eller venner som ikke har grenser eller sosiale antenner som venter å bli oppvartet når de kommer, så skjønner jeg at man vil vente. Ellers ser jeg ikke problemet med besøk,de er bare koselig.

Men nå er alle forskjellige :)

Skrevet

Ja de som kommer på besøk og tar i et tak er alltids velkommen både nå og den gang jeg kom fra barsel.

Men de som kommer klager og styrer over at det er litt rotete eller gulvet burde vært vasket. Eller setter seg på rompa og forventer at det blir servert kaffe og kaker. og om en ikke gjør det så blir det først hintet og deretter forlangt.

De er ikke velkommen.

Venninnen min dukket opp på besøk hadde med seg kake og brus og en leke til storesøster som underholdt henne.

Ho hentet tallerken og fat og satt fram mens jeg fikk beskjed om å bare sitte. Ho skiftet på storesøster som trengte ny bleie og vi satt mange timer og koste oss å pratet. Før ho gikk tok ho oppvasken.

Det var utrolig deilig med sånt besøk.

Søsteren min og mannen hennes kom, Etter jeg hadde ammet sendte de meg i seng mens de tok seg av begge barna og når jeg voknet var huset strøkent.

jeg var alene med to små så du skal tro det var deilig.

Men da moren min kom klaget hun over at leiligheten var så møkkete og rotete, og da var det vasket og ryddet kvelden før så nei var ikke ille hjemme hos meg. Mente jeg måtte gå i butikken å kjøpe kake fordi jeg ikke hadde noe å servere, og klaget over at jeg kun hadde pulver kaffe. (jeg drikker ikke kaffe selv og har derfor ikke trakter)

Da er det ikke hyggelig med besøk.

Nå skal det si at moren/faren/broren til bf har alltid hatt en stående invitasjon til å komme på besøk og overnatte (de bor ikke i norge)slik at de skal bli kjent med barna. Og invitasjonen har blitt gjentatt ange ganger men de har valgt det bort. De har faktisk bare sett største som de har sett 2 ganger. Minste blir 3 år snart og de har aldri sett henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...