Gå til innhold

Jente og avløser, hvorfor er det ille?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som avløser ( for de som ikke måtte vite hva det er: steller fjøs) på 3 gårder der jeg bor, stor trives i jobben min, enda jeg stinker ku møkk på slutten av arb dagen ;)

Når folk spør meg hva jeg jobber med, sier jeg jo som det er, jeg er avløser i ku fjøs. Reaksjonen er som regel sånn "jeg må kaste opp" fjes ol.

Og de andre i avløser sirkelen der jeg bor er plagsomme, like før man kan si at de mobber, bare fordi jeg er kvinne i jobben?!

Hvorfor er det så fordømt stor forskjell? Hva er vel verre med at jeg som kvinne jobber i fjøs, enn mannfolka?!

Må bare få ut litt damp her.. Grrrr

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan virkelig ikke forstå at det skal være så ille.

Neste gang får du konfrontere de som lager kaste-opp-fjes og spørre dem hva de spiser. Regner med at de hverken spiser rødt kjøtt eller melkeprodukter da, ettersom dette liksom er så ekkelt.

Skrevet

Burde vel ikke være ille i dagens moderne norge vel?? Selv elsker jeg å hjelpe til i fjøset, er morsomt synes jeg .. Dattra mi er odelsjente, selv om jeg er skilt fra barnefar, så håper hun trår til i fjøset om noen år også !!

Skrevet

Da har du en rar omgangskrets. Jeg kjenner ingen som reagerer på at tanta til mannen min er avløser ;)

Skrevet

Trodde ikke jeg heller, men er vist en krise sak her jeg bor.

Og mine foreldre, oi oi oi! Skulle hørt dem da de fikk vite hva jeg jobbet med! Virket som om det var en stor skam for dem.

Må vel si det da, at jeg har en bra nok utdanning egentlig, men gikk veldig fort lei yrket, følte meg som ei kontor rotte, så jeg sluttet, og startet jakten på fjøs arbeid, da jeg trives med litt hardere tak. Bøndene jeg jobber for trives heldigvis med meg, mener at fjøset blir renere når det er en kvinne som står bak jobben :)

Skulle bare ønske folk kunne godta og respektere andres yrkes valg!

HI

Skrevet

Nei veit ikke hva som skulle ha vært så ille jeg? Kjenner mange kvinnelige avløsere som gjør en kjempe flott jobb og trives:)

Før i tiden var det jo faktisk vanlig at fjøs stell var kvinnens jobb, hvertfall fra bygda våres der mannfolka jobbet i gruvene hele dagen. Da drev kvinnene gården, stelte hus og barn. Så hvorfor skulle ikke en kvinne gjøre det i dag, med all den nye teknologien og hjelpemidlene?

Skrevet

Kroppsarbeid er digg. Jeg er lei av å sitte bak et skrivebord selv jeg.

Skrevet

Er ikke min omgangskrets ;) er andre mennesker rundt om. Omgangskretsen min består av gårds eiere/arbeidere/arvtakere :)

Skrevet

Frekke folk du omgås. Selvsagt er det ikke ille! Tøft å velge et såpass utradisjonelt yrke.

Skrevet

Ja, jeg trodde fremdeles fjøsstell var en damegreie jeg? Men så er jeg byjente da og kanskje ikke helt oppdatert :-)

Skrevet

Jeg kommer fra gård og ser ingen forskjell på mannlig eller kvinnelig avløser. Tror det er merkelige folk du har truffet på :)

Skrevet

Jobber selv som avløser og som fast avløser på gården til min onkel (sauebonde) og har aldri fått noen kommentarer på det.

Snodig opplegg at du skulle bli sett rart på fordi du er kvinne.

Skrevet

Fjøsstell var nok en mere damegreie før i tiden, da mor var hjemme med barna og far jobbet. (litt forskjell fra sted til sted kanskje). I dag har jeg inntrykk at det er litt mere 50/50, men det er kanskje større andel gutter som har hatt odel (selv om jenter også har odelsrett nå) og interressen for gårdsbruk er muligens større fordi far kanskje har hatt odelsrett (vanlig at bare elste gutt hadde odel før) og vidrefører dette ubevist til sine sønner. Og siden det i dag er like vanlig at kvinner og menn jobber, har kanskje kvinnene lettere for å ta seg en vanlig jobb og mannen fortsetter å drive gården.

Skrevet

Er du sikker på at det er fordi du er kvinne da?

Jeg tenker kanskje at de lager et "kaste opp fjes" fordi de synes det er en "ekkel" jobb, vonde lukter, møkkete osv.

Ikke fordi du er kvinne.

Skrevet

Ja, æ trur nu også du har truffe på bærre raringa.. Æ gikk landbruksskolen rett etter grunnskola, og da va vi nu flere jente enn gutta på heile skola. Ser oftere jente enn gutta i traktoran rundt på bygdan der æ har jobba også. ... ;)

Skrevet

Jeg har lyst til å bli avløser/gårdshjelp, men har jo fint lite erfaring med dyr... Hvor lang "opplæring" trenger man og hvordan går man frem, dere som har slik jobb? Vet ikke helt om jeg tør og spørre naboene her.. vet de trenger hjelp, men er litt redd for at de vil le av meg, eller føle at jeg fornærmer dem hvis jeg liksom innbiler meg at jeg kan hjelpe dem sånn helt uten bondeutdannelse.... (jeg har jo bittelitt erfaring med gårdsarbeid altså, men som sagt ikke med dyr)

Skrevet

Huff, det var rare tilbakemeldinger, frekke og fisefine folk. Tenk om vi skulle lage "spytryne" som reaksjon hver gang vi snakka med personer i helse- og omsorgsyrker, barnehageansatte osv, det forekommer jo ekle lukter (både spy og bæsj) i deres jobb også?

Nei, vær stolt av jobben din du, hver dag du går på jobb vet du at du bidrar til at vi andre får mat på bordet. Ikke alle som er liek nyttige i sin jobb.

Hilsen odelsjente som for tida sitter på kontor

Skrevet

HI her.

Jeg har ingen utdannelse innen dette, startet hos ene bonden som lærling, han lærte meg det jeg trengte å kunne som avløser, som melke maskinen ol. I starten var jeg bare med å så hva som skulle gjøres, og hvordan, litt etter litt fikk jeg mer ansvar, og til slutt var det jeg som gjorde alt, mens han fulgte med, tok vel ca 4 månder før jeg følte meg helt trygg på at jeg kunne alt. Eneste jeg slet med i starten, var kalving! Det å skulle trekke ut kalver er ikke så lett når man ikke har en mansstyrke, men nå som jeg har holdt på i 6 år, så er det lett, så lenge kalven ikke er unormalt stor. Siste 3 årene har jeg også hjulpet til med vårøna, og i år gleder jeg meg maks til å sette meg inn i traktoren og dra ut på jordet for en bra arbeids dag *kjenner lukten av vår alerede*

Skrevet

Det er fordi jeg er kvinne som gjør slik jobb ja, har spurt rett ut hvorfor de lager ansikt.

HI

Skrevet

Har selv vært avløser i årevis, ELSKER det! Men jeg hadde fint lite kontakt med andre, var helst på somrene der jeg ble leid inn på mange forskjellige steder det konsekvent var menn jeg jobbet med. Men, nå er jeg ei pen, smart og opepgående jente da, som ikke har problemer med å omgås hankjønn i det hele tatt, så de synes nok det bare var greit med litt variasjon.

Skrevet

Hi her.

Grunnen til at de andre avløserne her er spydige, har ikkke med utsenet mitt å gjøre, men fordi jeg er kvinne i "dems" arbeid, de mener at "en svekling" som meg ikke har noe i en manns arbeid å gjøre. Jeg er eneste kvinnelige avløser her, og her jeg bor, er det så kvinnenne skal gjøre kvinne jobb og mennene mannfolk jobb. Håpløst gammeldags.

Skrevet

Jammen, du gjør jo kvinnfolkjobb.... Her er det flest damene som tar fjøsstellet, og kara kjører traktor og jobber ute..

merkelige folk du har møtt...

Skrevet

Jeg kjenner følelsen..:)

Jeg gikk på jordbruksskolen og skulle bli agronom i første omgang,planen var å gå videre på landbrukshøyskolen.

Men andre året byttet jeg skole,til Voss jordbruksskole,og der måtte jeg fordommer hos lærere og andre elever.Fordi jeg var jente og var fra "byn" (bergen).

Jeg fikk ikke kjøre traktor feks fordi jeg var jente,selvom jeg hadde lappen på det,ikke fikk jeg gjøre andre ting som ble ansett som for vanskelig for meg som jente fra byen..Karakterene mine raste fra 5 til 2,og det året ødela alle mine planer.

Det var andre jenter der,men de var jo fra strøket og visste hva det gikk i.Jeg som var fra byen var det forventet at jeg skulle møte opp i fjøset i skjørt o.l.Alt dette fikk jeg vite av en i klassen som så hvor mye jeg slet:-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...