Gå til innhold

Røyking i graviditeten og astma og allergi, adhd, add

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir helt sjokkerte over dere som tror adhd, astma og add kommer fra røyking!!

Adhd, add og astma er arvelige sykdommer som man arver fra tidligere slekt..

Adhd arver barna fra far, astma kan arve fra besteforeldre osv..

Ingen i min slekt har noen av sykdommene, og jeg har bevisst styrt unna å ha en flørt med gutter som har det, og ikke minst laget barn med de..

Når det er sagt, så er jeg 100 % sikker på at mange som får diagnosen i dag ikke har det, er nok mange barn som går rundt og har diagnosen , men som egentlig går rundt med en smule adferdsproblem.. Foreldrene er rett og slett udugelige til å sette grenser, er slitne og trenger en diagnose på barna for å kunne få lov til å forklare barnas oppførsel på..

Her strider det mellom fagfolk på området, kompetanse sentrene mener ingen barn skal ha diagnosen adhd før fylte 12 år, iom at symptomene er såpass like på adhd og adferdsvansker/problemer og enkeltee leger skriver ut amfetamin... les .. sentralnervestimulerende midler til barn ned i barnehage alder... De voksne som har brukt amfetamin over flere år, ender ofte opp med å bli schitzofrene, suicidal og avgår med døden i foholdsvis ung alder..

Her inne er det mye, troing og synsing.. Fatter ikke at folk hopper på ting bare fordi legen gir grønt lys.

Spesielt når man ser at alderen og utdanningsnivået til damene her inne er såpass høyt!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du skriver "Ingen i min slekt har noen av sykdommene, og jeg har bevisst styrt unna å ha en flørt med gutter som har det, og ikke minst laget barn med de.." Du må drive med skikkelig detektivarbeid du da før du får deg en mann, du må jo sjekke hele stamtavlen hans, haha

Ingen tvil om at røyking under graviditet øker sjansen for at barnet får astma eller allergi, det er ikke nødvendigvis arvelig...

Det med ADHD kjenner jeg ikke nok til så der holder jeg meg taus.

Skrevet

Ja faktisk så har jeg drevet litt detektivarbeid, er jo faktisk et helt liv med sykdom det er snakk om her.. Så klart her jeg gjort det!! Et barn skal være nøye planlagt..

Og ja er faktisk sjokkerte over at damene her inne kan slenge ut med grunnløse, feil og helt tåpeøige påstander om hva ungene kan få og ikke , før de har sjekket ut det på forhånd...

Hadde vært underlig her i verden om det fungerte slik..

Skrevet

HVerken røyking, alkohol eller omgang med katter, sått kjøtt etc gir automatsik barn med astma, allergier, ADHD; hareskår, eller andre "feil":...

Men alle disse tingene er med på og øke risikoen dramatsik, og man antar at mange barn født med ulike skader/skavanker/behod, IKKE hadde fått dette om moren hadde holdt seg unna disse tingene under svangerskapet.

Arv spiller inne, javisst, men la oss si at om far har astma så er det (bare et eksempel) 70% sjans for at ungen får det..OM mor røyker, så øker sannsynligheten til 95%....

Om det IKKE ligger noe form for allergi i slekta til far/mor, så er det likevel en liten proesentsjanse for at ungen får det..La oss si 4%...Om mor røyker under svangerskapet så vil dette øke til 50 %.....Bare for å bruke et eksempel

SÅ arv er en viktigere faktor enn røykin eller ytre stimuli under svangerskap,m en når man VET at visse ting øker sjans for et sykt barn veldig mye, så bør man vel prøve og holde seg unna..

Jeg tror de er helt ute på jordet her nå HI:.Antar du røyker selv...T.o.m røyking hos FAR fører til økt sjanse for senskader på et barn......Pga "defekte" sædceller....

Skrevet

Det finnes drøssevis av forskning som viser mye høyere forekomst av adferdsforstyrrelser og allergi- pg astma hos barn som hadde mødre som røkte.

Skrevet

Det kan være en viss mulighet for at du må revurdere noen av dine bestemte meninger her. Hvor i all verden har du det fra at barna kun arver adhd fra far? Barn kan få diagnosen før fylte 12, men det er svært sjelden de blir medisinert før de når den alderen, i samråd med lege. Å sammenligne en rusmisbruker med en medisinert person er helt horribelt, og ikke holdbart i det hele tatt.

Skrevet

DU er sjokkert? Da skulle du bare visst hva vi ble av ditt innlegg.

Skrevet

Ja ritalin og conserta er jo amfetamin, bare i små mengder, det påvirker sentralnervesystemet det, og videre utvikling av hjernen og myelinproduskjon i nervesystemet..

Og dette gir jo foreldrene barna sine, uten å tenke seg to gang om, bare fordi de i samråd med lege har fått det utskrevet.. Horribelt mener jeg, før 12 år, bør alt annet vært prøvd i såfall.

Jo forskning viser at adhd er arvelig fra far, kansje du kan søke d opp på google da vettu HI

Skrevet

Forresten så er det ikke sjelden at unger før 12 års alder har den medisinen der, har jobbeet i sykehusbarnehage, og minst 30 % av legebarna selv, hadde egen pedagog og ritalin/ conserta .. Ennå det ikke er anbefalt før fylte 12 år..

Skrevet

Tullejente... Det er da beviselig påvist at det er en sammenheng mellom røyking i svangerskapet og astma. De bokstavsykdommene kan jeg ikke uttale meg om.

Skrevet

Ok! Jeg har andre erfaringer fra tidligere arbeidssted, men det er noen år siden nå, så det har gjerne endret seg ang. medisinering før fylte 12 da...

Mvh 11.40

Skrevet

Det er høyere arvelighet fra far, men høy arvelighet fra mor. Les litt selv HI. Du virker uvitende. Det er forøvrig ikke amfetamin i ritalin og concerta.

Skrevet

Men det kan da også være arvelig fra mor?

Ja, medisinen inneholder amfetamin, men du kan da virkelig ikke mene at medisineringen kan sammenlignes med det inntaket en amfetaminmisbruker har?

Skrevet

Det er ikke amfetamin i concerta og ritalin. Hva er det med dere her inne da?

Skrevet

Det er jo såpass nytt og mange får det før fylte 12, og ingen solid forskning ennå på senvirkninger det eventuelt har på unger som får diagnose for tidlig, eventuelt feil.. Ja regner med det kan sammenlignes med å ta amfetamin for en normal person, om ungen får det på feil grunnlag..

Jo da er vel delvis arvelig fra mor i enkelte tilfeller..

Dette synes jeg er skremmende !!

Skrevet

Det er ikke delvis arvelig fra mor, det er svært arvelig fra mor.

Nei, du kan ikke sammenligne barnedoser med ritalin/concerta med brukerdoser med amfetamin for en rusmisbruker.

Skrevet

Men du HI..siden du mener at ADHD kun er arvelig fra far..forklar meg da hvorfor min eldste sønn har denne diagnosen, når det ikke finnes på fars side, kun min?

Lese og lære først, skrive innlegg etterpå..

Skrevet

Det er mye HI ikke kan :)

Skrevet

Metylfenidat da, som er et amfetaminlignede stoff... Så sammenligningen er ikke helt på viddene.

Skrevet

Har du masse erfaring med unger på ritalin of conserta? Det har jeg.. de får akuratt samme virkning som en som tar det som ikke har adhd, og det er jo en kjennsgjerning at amfetaminbrukere tar slike piller om de kommer over, og får samme virkning som om de tok amfetamin kjøpt på svartebørsen!

Skrevet

ADHD is not a sex linked condition. In other words, ADHD is not occurring only in males and thus passed down only from the father to the children. So often people think -- “It’s the dad who has ADHD and if the dad doesn’t have ADHD then the child can’t possibly have it.” This is inaccurate. It is important to understand that as many mothers may have ADHD as fathers.

Skrevet

hehehehe... du nn 11:47....

Concerta og Ritalin inneholder virkestoffet Methylphenidat, ikke amfetamin.Og hva er så horribelt med å gi mennesker medisin de trenger for å fungere i samfunnet?

ADHD er arvelig fra både mor og far. En har nå begynt å lure på om det er en genfeil.

Skrevet

Du kjenner tydligvis ikke så godt til amfetaminmisbrukere. De LER av de som tar ritalin og forventer at det skal gi samme rus som ritalin...

Skrevet

forventer at det skal gi samme rus som ritalin... Sorry, mente samme rus som amfetamin...

Skrevet

12:28.... Du har tydeligvis LITEN kunnskap om Concerta/Ritalin OG om hvordan det virker på de med ADHD. Og da også liten kunnskap om ADHD generelt.

Hvis virkningen er den samme både for de med og de uten ADHD, hvorfor er det da i det hele tatt en medisin som blir gitt? Vet du hvordan hjernen til en med ADHD virker, med og uten medisin? Neppe.....

Og for å sette det litt i perspektiv. Hva med Valium og Rohypnol på svartebørsen? cosylan? Ja, skal jeg fortsette? De to første her, er da mye mer brukt at narkomane, enn hva Ritalin er. Concerta er ikke like enkelt å ruse seg på som Ritalin, pga oppbygningen av tablettene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...