Gå til innhold

Hvor mange er vi som skal ha keisersnitt da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ikke altfor mye liv inne på keisersnittdebatten, og tenkte derfor å lage en tråd for oss som vet vil skal ha eller kanskje skal ha keisersnitt. Håper at dette kan være en tråd hvor vi kan diskutere fritt, uten krasse kommentarer.

Forrige gang følte jeg det litt som et nederlag å ikke føde og å ikke få til amminga. Denne gangen vet jeg at det ikke trenger å ha noe å si. Alle vil jo det beste for sine barn, og bare man gir det kjærlighet og trygghet, så er det det viktigste.

Synes det kan være greit å dele erfaringer om rutinene rundt ks, hvordan våre ønsker blir tatt hensyn til. Jeg fikk en fantastisk opplevelse sist, med en fantastisk jordmor. Det hele skyltes nok at jeg leste boka "mamma for første gang" hvor to helt forskjellige historier blir fortalt. I forhold til vanlig fødsel er det jo så forskjellig hvordan man det hele blir. Slik er det jo med ks også... For mange er det helt naturlig å ha med seg et fødebrev til føden med ønsker. Jeg tror det er like viktig ved ks, og ikke minst barselopphold.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ha ks for andre gang.. denne gangen valgte jeg det da det ble hastekeisersnitt forrige gang fordi barnet ikkje kom ned i bekkenet.

Nå har jeg målt bekkenet og de sier at jeg ikke kan føde et barn som er over 3400. De mener at det virker som barnet ikke er større enn dette,men pga at forrigemann var større så tør jeg ikke ta sjangsen. Vil ikke holde på dobbelt opp denne gangen også.

Skrevet

Grunnen til ks her er også at det endte i haste ks sist, stor baby, smalt bekken og søvnproblemer (angst) i ettertid. Nå er det slik at jeg har litt lyst til å føde normalt også, så skal inn på vekstkontroll i uke 37 og se litt på muligheten, men datoen er for ks er satt for det er uaktuelt å gå over termin. Dette har med medisiner jeg ikke kan ta nå som jeg er gravid, men som det er greit jeg får begynt på så fort svangerskapet er ferdig. Kunne fått ks tidligere, men synes det er greit, så lenge det ikke er fare for meg eller babyen, å gå lengst mulig, så baby er mest mulig klar. Tror kanskje jeg kommer til å angre når det nærmerer seg, hehe! Uansett forrige gang ble det ks 10 dager over termin, og skal bli deilig å gå 10 dager kortere :)

Skrevet

Hei,

Jeg skal mest sannsynlig ha KS pga at baby ligger i sete. Han lå i sete helt til 37+5, men snudde seg selv natten før jeg hadde time for å prøve å snu han manuelt... Så alt virket OK... helt til tirsdag når jeg var hos JM og han hadde snudd seg til sete igjen... er i dag 39+5 og har time på sykehuset for å igjen sjekke om han fortsatt ligger i sete.. Hvis han er det så blir det KS i løpet av de neste dagene... Så halvveis planlagt.. Veldig glad nå for at han allerede en gang før ¨lå i sete og vi måtte tenke gjennom KS sånn at jeg nå synes det er helt greit! Setefødsel er ikke aktuelt for meg (ikke anbefalt her i England uansett pga at de ofte visstnok ender i hasteKS og gir mer stress til både mor og barn enn planlagt KS) for han sitter visst på bena sine og da tar de ikke sjansen...

Så kanskje har jeg baby allerede i ettermiddag... eller veldig snart iallefall... Spennende!

Lykke til!

Skrevet

Jeg skal ha mitt 3. keisersnitt (denne gangen planlagt) pga. forrige keisersnitt medførte en del alvorlige komplikasjoner slik at jeg ble liggende på sykehus i 14 dager etter fødsel. Nå ser jeg frem til en roligere og kontrollert keisersnitt, hvor jeg slipper å ligge med rier i over et døgn og være helt utslitt når barnet endelig blir tatt ut. Har hatt samtaler med gynekolog og jordmor og føler jeg har fått snakket om mine vonde opplevelser fra forrige gang. Jeg skulle jo gjerne kunne født på normal måte, men sånn ble det dessverre ikke. Ønsker alle dere der ute som skal gjennomføre et ks riktig lykke til!

Skrevet

Jeg skal ha KS på Harstad sykehus den 29 mars. :)

Gutta mine ble født på vanlig vis, men begge fødsla va extremt harde, og endte med mye revning og stort blodtap. Så nå satser vi på en stille og rolig "fødsel" med vanlig rekonvalesenstid etter. Gleder meg vilt og uhemmet! :D

Skrevet

Jeg skal ha mitt første keisersnitt pga placenta previa marginalis/totalis (morkake som ligger foran livmorhalsåpningen og hindrer totalt vaginal fødsel)!

Har fått dato 11 dager før termin (03.05) og ks ble satt til 22.04 (langfredag i påsken), både gleder og gruer meg, men gleder meg mest :)

Fikk brev i går med alle detaljer, oppmøte etc, er veldig, veldig spent ja :)))

Har en datter fra før på 5 år som jeg fødte vaginalt med store komplikasjoner under/etter fødsel hvorpå jeg lå første døgnet på Intensiven og 10 dager på barsel etterpå... forferdelig opplevelse :(

Så er veldig, veldig spent på hvordan denne opplevelsen blir, siden situasjonen er som den er så har jeg ikke noe valg, vaginal fødsel er utelukket da morkaken ligger slik den gjør, men jeg ser svært positivt på det og gleder meg veldig :)))

Klems

Skrevet

jeg skal ha ks mellom den 20-23 mars, får brev neste uke med rett dato.

termin 29 mars :)

skal ha ks pga angst og stort barn.

Skrevet

Jeg skal ha mitt 3. ks i april. Har bare positive erfaringer fra mine 2 forrige ks.

Føler meg veldig godt ivaretatt på St Olavs hospital i Trondheim i alle fall. Både i forhold til fødslene og oppholdet på barsel. Også nå i tiden før fødsel har jeg veldig god oppfølging fra dem. Skal på en ny ul neste uke for å se hvordan babyen vokser.

Jeg har også en fantastisk jordmor her jeg bor, og hun er forsåvidt tilgjengelig til alle døgnets tider. Det er viktig at jeg ikke går i fødsel før ks, så vi har en avtale om at jeg kan ta kontakt med henne når som helst slik at jeg kommer raskest mulig inn til sykehuset (som ligger ca 2 timer unna her vi bor).

Jeg har skrevet litt om mine ønsker i forhold til ks til sykehuset, og det er tydelig at dette blir lest. Legen jeg har vært på kontroll i etterkant refererte til disse ønskene, og mange av dem er blitt spesifisert i journalen.

Skrevet

Jeg skal ha planlagt ks i slutten av april. Dette er første barnet mitt.

Årsaken til ks er fysiske i forhold til kroppen min. I samråd med leger ble det enighet om at ks var det beste.

Jeg føler jeg vet mye om hvordan et ks blir utført om omstendighetene rundt, samtidig som jeg merker at jeg har tusen spørsmål.

Noen av dere skriver at dere har en "ønskeliste" med hvordan dere ønsker opplevelsen skal være som tas med til sykehuset. Jeg forstår at man har med det ved vaginal fødsel. Men under et ks er det vel ikke så mye man får styrt selv? Eller?

En av tingene jeg lurer på er om de kan legge inn kateteret etter epiduralen / spinalbedøvelsen. Noen som vet?

Og så lurer vi begge på om det er lov å ha med seg kamera inn på operasjonssalen - for å ta bilde av lillegutt etter han er kommet ut.

Og får far lov til å være med hele veien under operasjonen? Eller må han vente på gangen helt til de er klare til å gjøre snittet når baby'n skal ut?

Håper noen vil dele litt tidligere erfaringer - om gangen under et ks:-)

Skrevet

Vi hadde med kamera inn på operasjonsstua, og tok mange bilder. Spurte om det var greit først da. Og når jeg skjønte det nærmet seg så ba jeg jordmor passe på at pappan tok mange bilder av den biten jeg ikke fikk være med på.

Pappan gikk på et rom for å skifte, også møttes vi inne på operasjonsstua. Vi var borte ca. 3 min fra hverandre. Han var med hele veien. I dette tilfelle ca. 15 min + 15 min etter snittet. Så ble jeg sydd ferdig, ca. 15 min, og trillet på oppvåkninga. Der lå jeg i 10 min før jeg spurte om de kunne ringe til barsel. (Jordmora mi sa at det skulle jeg si på oppvåkninga). På oppvåkninga svarte de at de ikke pleide ringe, men at de pleide å komme ned fra barsel etter en stund. Dette fant jeg meg ikke i, siden jordmora sa de skulle ringe. De ringte og pappa, jordmor og baby var på plass etter 5 min. De lengste minuttene i mitt liv, men overlykkelig for at jeg insiterte :D

Her er mine ønsker fra forrige gang, skrevet med tanke på de to ulike opplevelsene som er beskrevet i mamma for første gang:

- Jeg vil unngå narkose, hvis det er mulig.

- Noen prater med meg mye om det som skal skje evt. holde meg oppdatert i etterkant.

- Ta vare på og inkludere pappan.

- Sette inn kateteret etter spinalbedøvelsen.

- Jeg vil ha babyen opp på brystet til meg hvis mulig rett etter han blir hentet ut, uansett så fort som mulig. Pappan vil passe på om jeg er litt redusert.

- Babyen ikke blir badet eller målt/veid, bare tørket av før vi får være sammen. (Babyen ble målt/veid, men uten meg, men først etter jeg hadde hatt han på brystet mitt i ca. 15 min).

- Babyen og pappan kan være sammen med meg mens jeg ligger på overvåkninga. (Så lenge babyen ikke gråter stod det i boka at det ikke er noen grunn til at man kan være sammen, men at flere sykehus ikke har samme rutine på dette, derfor dette punktet med. Det er også forskjellig hvor lenge man ligger på overvåkningavåkninga, alt fra 15 min - 4 timer før man blir trillet på barsel).

- Hvis jeg ikke kan være sammen med babyen, vil jeg at babyen skal ligge hud mot hud med pappan.

- Babyen skal legges opp til brystene mine så fort som mulig. Pappan passer på om jeg er redusert.

- Dersom jeg skulle bli adskilt fra barnet mitt etter fødselen ønsker jeg kontinuerlig oppdateringer på hva som skjer. Forrige gang jeg var på sykehus (med magesmerter) ble jeg liggende alene på uten å få noen informasjon. Disse timene var mye vondere enn de fysiske smertene. Det vil også føles helt feil at andre skal vite hva som skjer med barnet mitt flere timer før jeg gjør det.

- Jeg vet det er mulig å få en fantastisk fødselopplevelse selv med keisersnitt. Håper dere gjør det som står i deres makt for å få til dette.

Skrevet

Jeg Skal også ha mitt 3. ks i juli... pga et haste ks, og et ikke fullt så haste, men ikke planlagt heller... så nå har jeg ikke noe valg... heldivis...

Kjedeli å måtte gjøre begge delene med fødsel og ks...

Tror grunnen er at det ikke åpner seg... Var 16 dager over tiden med den første og ble satt igang da jeg hadde 3 cm åpning, hadde 4 cm åpning etter 24 timer og 12 av de timene hadde jeg rier konstant....

Glad for å få en dato man kan møte opp på å bare få det gjort... Ganske luxus... men vet jo etter erfaring at de første 2-4 dagene er det ikke mye behagelig med smerter i magen å sprøyter å tygge på tabeletter, og tarmer som skal begynne å fungere igjen, men det er de dagene der åsså går det bare bedre å bedre...

Min ønskeliste er ganske enkel å det er...

De er nødt til å sy meg igjen med Fransk søm

Jeg vil ha elektrisk seng (det har jeg ikke hatt før, men er et must de første dagene man skal reise seg opp i sittestilling siden magemusklene ikke er helt som dem pleier)

klyster før ks så man slipper å gå på do de 2 første dagene...

Skrevet

<3 gutt <3: Tusen takk for innlegget ditt!

For min del ga det meg svar på ting jeg har lurt på og fikk noe å tenke på;-)

Jeg har bare tenkt at vi må ta ting som det kommer, og at vi blir fortalt fra sykehuset hvordan ting skal foregå.

Har egentlig ikke tenkt på at det går ann å "kreve" litt rundt selve hendelsen.

Når tar man opp "ønskene" sine med sykehuset?

På samtalen uka før keisersnittet eller på selve dagen?

Skrevet

Hvordan synes dere som har tatt ks før at amminga gikk? Trengte dere mye hjelp? Jeg følte jeg trengte mye hjelp. I hvertfall de to første dagene, men at de som var på jobb ikke skjønte hvorfor jeg trengte denne hjelpen? Følte jeg maste, men så var jeg ganske usikker også. Ble fort sår og følte det var fordi jeg ikke fikk lagt han til riktig pga. smertene.

Jeg lå bare å ammet på sykehuset. Fikk liksom ikke dreisen på det å sitte og amme, så endte med å amme liggende i 2 uker. Fikk hjelp av helsesøs på hjemmebesøk. Hus syntes det var rart jeg ikke ble vist begge deler på sykehuset. Hvordan stillinger ammet dere i? Ammet dere med babyen oppå magen de første dagene? Kommer selvfølgelig til å være mye mer avslappet nå.., men lurer nå litt allikevel :)

Skrevet

Jeg har termin 04.05 og skal til ul til mandag for å undersøke om jeg må ha keisersnitt. Siste kontroll viste at morkaka ikke hadde flyttet på seg enda, så det er fare for at den ligger å blokker for noemal fødsel.

Gruer meg litt til å eventuelt måtte ha keisersnitt, men velsletulla må jo ut på et vis, så får bare la det synke inn og godta det.

Er det normalt å få time til keisersnitt lenge før termin i slike tilfeller?

Ser det er flere som har fått mellom 1-2 uker før termindato..

Skrevet

Jeg kommer til å si det på undersøkelsen uka før hvis du spør, men uansett ta det på selve dagen. Det er jo ikke sikkert det er samme personen. Tenker også det er en fin dialog å ha med jordmora, som skal være sammen med deg under ks.

Skrevet

Skal ha ks 1.juni. Kjenner at det er veldog deilig å ha en dqto å forholde seg til, spesielt mtp å fikse barnevakt til storesøster. Hr et haste ks bak meg og grugleder meg. Vet det blir grøsselig vondt den første tiden, men håper jeg tar det litt bedre denne gangen siden jeg er forberedt på hva slags smerte det er.

Skrevet

Jeg skal kanskje ha et k.s denne gangen. Etter å ha blitt indusert første gang og det ente i et haste snitt. Ønsker at denne fødseln skal starte av seg selv, men gjør den ikke det så har jeg nå en avtale om at k.s en uke over termin.

Kommer da til å lage to fødebrev.

Om k.s så ønsker jeg IKKE å ha barnet opp i mitt ansikt med en gang det er tatt ut. Vil at de skal svøpe det og holde han nær meg så jeg kan SE han og ta på han. Og så at de tar vare på far og barn og holder dem sammen, mens jeg blir "ferdig" og kommer opp til oppvåkning. De vil jeg gjerne ha dem med meg om det er mulig. Ønsker å få et klyster før opperasjoenen og at de helst stripser igjen såret (fikk strisp sist og veldig fornøyd med det)

Ønsker at de er litt på når det kommer til ammingen, og hjelper meg der. Men om melka ikke kommer med det første igjen og babyen er klart sulten så skal han få MME. Mett baby = Mamma (jeg ivertfall) som slapper av.

Er det jeg har kommer frem til for nå =)

Skrevet

huff jeg er blitt syk... stygg hoste og vond hals...gått med det i 5-6 dager nå og bare 4 dager til keisersnitt. Kan det bli avlyst tror dere??

Skrevet

Når går dere ut i permisjon?

Jeg tenkte å sende søknad til nav nå. Har fastsatt operasjonsdato 1.juni, men ordinærul termin er 10.juni. Godtar NAV ks dato som termindato?

Skrevet

Hadde ei venninne som ble forkjøla, og hun fikk ønske selv.. Det eneste er hvis du blir veldig tett, så kan det være det blir utsatt med tanke på narkose.

Skrevet

Nav godtar ks som termindato, men det må være en lege eller jordmor som skriver bekreftelse på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...