Gå til innhold

Dere med store barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg diskuterte, eller, fikk kritikk av naboen i dag.

H: Lager ikke du frokost og kvelds til gutten din? (10 år gammel)

J: Eeh, nei

H:Jeg lager fremdeles mat til gutten min og han er 12 år gammel. Det er jo så koselig.

J: Det er også bra å være selvstendig.

H: Ja, men han spiser mer når han får servert maten.

Gutten min kan av og til være litt småspist, siden han ikke gidder å lage mat selv.

Jeg lager mat til han, men da er det varmmat, grøt, nudler o.l.

Når er det vanlig å lage maten sin selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre nabogutten er særdeles skranten, så synes jeg "spise mer"-argumentet ikke bør brukes. De fleste norske barn spiser mer enn nok som det er!

Min eldste er 8 år og lager maten selv. Ok, jeg lager om jeg er på kjøkkenet, men hun kan alldeles ikke beordre meg huset rundt når hun vil ha skiver.

Skrevet

Spiser dere ikke måltidene sammen? Er jo stusselig å spise alene- uansett alder.

Mine foreldre dekket på bordet, jeg smurte min egen mat, mens vi hadde en samtale om alt mulig rart.....slik hadde jeg det i hele barndommen.

Synst iallefall foreldre har en plikt til å "passe på" at barnet spisr riktig. Tenker en 10-åring på at agurk vil gjøre en brødskive litt friskere/sunnere/bedre?!

Et sugerør i appelsinjuicen, litt paprika på gulosten, en kiwi ved siden av, et kokt egg....det skal så lite til for å få et barn til å spise litt mer når det trengs.

Skrevet

20:55

Her er vi forskjellige, hverken jeg eller mannen er oppvokst med felles måltider utover middagen. Det har blitt til at vi har fortsatt sånn inn i det voksne livet. Det er dermed ikke sagt at gutten får spise hva han vil.

h.i.

Skrevet

Min på 9 lager seg mat selv og det har han gjort ei stund. Det betyr ikke at han sitter alene og spiser hver gang da... Men synes og så det er greit at de er selvstendige og kan sånt selv!

Skrevet

Nei, men det er jo trist at dere fører denne uvanen med dere !

Skrevet

Ja, det er koselig å spise felles måltider, det gjør vi liker faktisk også å spise alene.

Jeg koser meg når jeg spiser frokost med en avis forran meg.

Det er ikke sånn at gutten sitter alene og spiser, vi er stort sett alltid i samme rom, så det blir jo litt småprat.

h.i.

Skrevet

Da ungene mine var 10-12 år så smurte jeg frokost til dem, men de lagde seg kveldsmat selv. Trøtte unger har lett for å gripe til noe søtt om morran, så om ikke jeg hadde smurt skiver til dem, så hadde de levd på brød og bringebærsyltetøy.

De hadde ikke blitt introdusert for halvparten av det pålegget som de spiser i dag, og jeg tror ikke noen av dem hadde oppdaget at paprika og agurk er ganske godt på maten.

Så selvstendighet er fint, men litt overoppsyn fra foreldrene må til. Dessuten er det mye omsorg i å få ferdigsmurt mat og et krus med kakao når man er sliten etter en lang dag ;-)

Skrevet

Ja, jeg har prøvd å lage frokost til gutten før jeg går på jobb om morningen, siden han ofte ikke er sulten om morningen.

Resultatet er ofte at han lar maten stå igjen, og enten dropper frokosten, eller lager noe annet.

h.i.

Skrevet

Jeg er selvfølgelig helt enig med dere som mener 10åringer kan smøre maten sin selv. Men jeg smører frokost, kvelds og niste til småsøsknene så da blir det for dumt at hun må gjøre det selv når jeg først er i gang. Hun er 11, forresten. Men skal hun ha mat utenom felles måltider så må hun ordne det selv ;)

Skrevet

Blir man mindre selvstendig av at mamma eller pappa lager mat til en da? ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...