Gå til innhold

Kloramfenikol til spebarn og til ammende mamma? Erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte for en uke siden, og på mandag måtte vi bare kapitulere og dra til legen med minstemor. Øyet var så plaget og gjenklistret at legen mente det var bakterier fra sykehuset som gjorde dette, så vi startet med kloramfenikol.

I dag kjente jeg at jeg kleiet på begge øynene og såg puss, så jeg dryppet like gjerne begge øynene mine. Etterpå gikk jeg inn på felleskatalogen bare for å sjekke, og der sto dette:

"Overgang i morsmelk: Går over. Utskillelsen av kloramfenikol hos spedbarn er mye langsommere enn hos voksne. Det er risiko for at det ammende barnet kan få irreversibel benmargssuppresjon som fører til aplastisk anemi. Skal ikke brukes under amming."

Jeg har ringt legevakten for å forhøre meg og venter på å kanskje få en respons fra en lege som kanskje ringer meg opp igjen.

Men er det noen som har erfaring selv med dette?

Har noen andre spebarn brukt kloramfenikol? Går det greit at babyen bruker det, men jeg bør IKKE gjøre det pga ammingen?

Skrekk og gru!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig å bruke det til babyer, men kanskje det kan bli for mye med både i øynene og via morsmelk? Du kan jo vaske dine øyne med NaCl fra apoteket. Utenfra og inn mot nesen. Evt morsmelk på dine øyne også? Det skal jo kunne funke på babyene;)

Jeg ville ikke bekymret meg enda, det må da være en mikroskopisk mengde babyen din har fått i seg!

Skrevet

Hei!

I felleskatalogen er det produsentene selv som har skrevet det som står der. Men det er imidlertid stor forskjell på lokal og oral bruk. Relis er et uavhengig organ som gjennomgår slike spørsmål. Her kan du lese hva de skriver:

http://relis.no/sok.aspx?q=kloramfenikol

Det er med andre ord trygt å bruke mens du ammer, så lenge du ikke drikker det, men bruker det på øyet. Jeg har ikke bare lest dette hos Relis, men lærte det av en farmasøyt, da jeg gikk på ammeveiledningskurs hos Nasjonalt Kompetansesenter for amming ved Rikshospitalet. Kloramfenikol er et av de legemidlene hvor det er mye feilopplysning og skremselspropaganda ute og går. Selv legene vet ikke alltid om dette er trygt. Men det ER det! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...