Gå til innhold

Ønsker tips ti å inkludere stebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stedatter på 15 år, og en liten jente på 2år og en i magen. Far har samvær annenhver helg og en dag i uka, men ukedagene utgår ofte da tenåringen ofte er opptatt med venner, så stort sett ser vi henne annen hver helg.

Problemet er at stedatter ikke føler seg inkludert hos oss, og vi sliter med å finne på fellesaktiviteter for hele familien. Vesla er lett å ta med ut i hagen, ut å ake, ut på tur, vi liker å være i aktivitet. Tenåringen vil helst på kino eller shopping, resten av tiden benyttes til å titte på en av skjermene (pcskjerm, tvskjerm og mobil). Hun trekker seg som regel inn på rommet og synes littesøster er støyete og masete og har liten interesse av å delta og bli kjent med henne. Hun vil helst at hun og pappa skal leve i en sånn liten minifamilie på siden av. Nå er hun da også bekymret for om det blir enda mindre alenetid med pappa når neste baby kommer, naturlig nok. Og det blir det jo, særlig i begynnelsen. Regner med det blir rimelig hektisk til en finner rytmen med å ha to små i hus.

Far og jeg har et veldig bra forhold, så vi snakker om dette, uten å ha funnet noen god løsning. Vi ønsker ikke en todelt familie annen hver helg, men ser at noen aktiviteter må de ha på egenhånd, da særlig pga stor aldersforskjell mellom søskenene.

Er det noen som har erfaring med lignende situasjoner?

Evt tips til hvordan vi skal gripe dette an?

Situasjonen har vel heller blitt verre siste året enn bedre.... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dessverre ingen tips til deg, men er i samme situasjon og vet hvor frustrerende det kan være.

Jeg tror at uansett hva vi skal finne på av ferie eller lignende så kommer det ikke lenger til å være så gjevt for tenåringen å være med oss, men det er nok kanskje litt slik i "vanlige" familier også at tenåringen melder seg litt ut?

Jeg er også redd for at far ikke kommer til å sette like strenge grenser i disse vanskelige tenårene slik han ville gjort med et barn som bor med han 100% for da velger kanskje tenåringen å være hos hos moren hvor det er litt friere tøyler og ikke så mange plikter.

Er også rådvill så tar også i mot tips. Gjerne tips om en god terapeut som jeg kan gå til også for å få luftet mine frustrasjoner. :)

Skrevet

HI her.

Nei, ferier er vanskelig. Nå stedattera er med så blir det enten kjedelig for henne eller så blir vi todelt, jeg og vesla som et team og pappa og tenåringen på det andre.. greit en dag eller to, men fungerer liksom ikke helt. Ferie er familie og avslappingstid for meg, men nå så må det grubles gjennom for å få til ok dager for alle sammen..

Men er tenåringen din interessert i å være 'medlem av familien'? Med det mener jeg å bli kjent med den lille, leke litt sammen, og være på stua sammen med resten av familien? Selvsagt ikke hele tida, det har jeg full forståelse for.

'Skillsmissebarn' vil nok alltid lite litt under situasjonen.. noen blir for lite strenge, for få krav til å delta i daglige hussysler, kompenserer med lite tid med barnet med dyre aktiviteter, for vi 'må' jo ha det gøy den korte tida som tilbringes sammen. Nei, vanskelig å få det til å fungere skikkelig.

Og med veldig forskjellige regler hos mor og far, så gjør det det iallfall ikke enklere, det skal være sikkert! Frie tøyler og ingen småsøsken hos mor (hvor mesteparten av tiden tilbringes) gjør det ekstra vanskelig å ha vanlig familieliv hos oss.

Håper noen i lignende situasjon som har funnet gode løsninger kan gi oss noen tips!

Skrevet

Hos oss er det to tenåringer og to småbarn. Vi deler opp dagen, om dagen gjør vi ting som alle kan være med på, men vi legger småbarna tidlig også i helg og ferier så kvelden kan brukes til aktiviter for større barn.

Problemet er at de større barna helst bare skal gjøre ting som koster penger, og det er litt vanskelig for oss da vi ikke har så mye penger. Gratis aktiviteter gidder de knapt å bli med på.

Et kino besøk koster jo raskt en 500 kroner, det samme med bowling etc. Så det blir mest til at kvelden blir tv- titting, gjerne en fil eller noe. Av og til spiller vi brettspill.

Det som lider er tid for meg og han, ikke uten barn, men går de ut på kvelden er jo jeg hjemme som barnevakt. Men det er greit, har ingen problemer med det. Men hadde nok vært mer sammen med dem om vi alle var i slekt. Nå er det mer naturig at jeg trekker meg litt mer tilbake av og til, slik at de får sin tid med far.

Nei det er ikke lett når det er av og til barn, da har man ikke like mye tid til rådighet. De skal liksom være integrerte og også være alene med far, alt på samme tid. Og et er jo en naturlig konsekvens at det blir mindre tid sammen med far når han får flere barn. Det er jo situajonene for de fleste barn og foreldre. Man kan ikke gå rundt å gi alenetid til hver enkelt i stor utstrekning. Ser jo på våre at de aldri har alenetid med oss, eller så godt som aldri.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hos oss har vi to tenåringer som er mine stebarn. Vi ser dem bare annenhver helg. Det er to gutter. Vi gjør det sånn at de helgene så deler vi oss litt. Far gir sønnene sine alenetid i stor grad. Da spiller de fotball, det hender jeg er med også. Vi er så heldige at vi kan låne en gymsal vinterstid, ellers så bruker vi fotballbanen ute. De fisker, enten så kjører/går de til et vann, eller til sjøen. Dette er noe som vi ofte drar hele familien sammen på. Og da er tante, onkel, søskenbarn og besteforeldrene med. Da griller vi pølser og steiker vafler. Vi har også et par overnattingsturer ute i løpet av vinteren, og noen flere i løpet av sommeren. Også her er besteforeldrene med.

Ellers blir det tv-titting på kveldene, eller vi spiller spill av ymse slag. Gutta har også noen plikter som de må gjøre. Vi har hester som de må være med å stelle, og selvsagt får de ri om de ønsker det, men det er de ikke så interessert i. Kjøring med vogn er mer i deres gate.

Så løsningen for oss er å ha en kombinasjon av alenetid med faren dems, og fellestid med hele familien. Besteforeldrene ønsker også sin tid med dem og blir derfor en naturlig del av samværet.

Er femtenåringen din interessert i hest? Dersom du bor slik til så er det helt sikkert en eller annen hesteeier som vil være veldig glad for litt avlastning med hestestellet mot at hun får ri. Jeg ville i allefall sagt ja om noen spurte meg. Og det hender stadig at vi har ungjenter innom i perioder der de børster og steller og så rir de etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...