Gå til innhold

Noen her med erfaring rundt skadde brystvorter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstemann er en liten uke, han ammer flott og riktig det har flere jordmødre bekreftet. Men jeg er nok dessverre disponert til å få såre/ødelagte vorter. Jeg bruker purelan, smører med morsmelken og bruker albueskjell. Det sies at de skal lufttørke så mye som mulig, men da blir de jo helt tørre og jeg synes det er forferdelig vondt når han da suger igjen. Har noen noen gode "oppskrifter" her inne? Hvor lang tid pleier det å ta før en er herdet og det er grodd?

Videoannonse
Annonse
Gjest lillemamsi
Skrevet

Hei!

Akuratt sånn hadde jeg det med mitt første barn. Helt jævlig vondt, jeg satt og gråt og hadde blodsmak i munnen.

Hun gulpet blod og verk som kom fra brystene mine.

Var som åpne sår. Og jeg var skuffet over at ingen hadde fortalt meg om at amming kan gjør vondt !!

Det var verst fra hun var 1-4 uker gammel. Plutselig så gikk det over, og jeg ammet henne til hun var 15 mnd.

Gjelder å ikke gi opp.

Høres ut som du gjør alt riktig, lykke til fremover.

(brystvortene er helt fine den dag i dag, har to barn)

Og husk at det er verdt smertene og slitet :)

Skrevet

Takk for peptalken! Har ikke noe lyst til å gi opp:) har ammetime til fredag så får ta en sopptest da

Skrevet

Hadde det på samme måte med nr.2. Hun sugde meg til blods de første 2-3ukene. For hver gang det grodde litt, så skulle jio hun ha mat, så da sprakk det opp igjen.

Skjønner godt de som gir opp ammingen. Men jeg husket hvor praktisk det er å amme, så jeg beit tenna sammen og telte til 10 hver gang hun skulle amme. Grudde meg og tårene sprutet.

Plutselig gikk det over, jeg kjenner fortsatt at hun suger hardt, men rart hvordan de brystene herdes.

Lykke til, og prøv å hold ut hvis du klarer:)

Skrevet

Min erfaring er at det som hjelper mest er lufttørking. Jeg var ikke mye plaget at det ble for tørt da, men de få gangene det var et problem smurte jeg på purelan, ellers brukte jeg ingenting. Med førstemann sov jeg med bh i begynnelsen fordi jeg lakk mye og med en gang jeg sluttet med det, så grodde det mye raskere. Jeg hadde heller et håndkle under meg og byttet laken/dynetrekk ofte og vasket alt inkl dyne og undermadrass når sårheten hadde gitt seg og jeg kunne sove med bh.

Med andremann ble sprekkene verre og da brukte jeg skjold mens jeg ammet en periode til det grodde. Jeg brukte det kun på den siden som var verst, så da ble det ikke noe problem å amme uten når jeg kuttet det ut. Tror jeg var verst fra ca når melka kom til en ukes tid etterpå med begge.

Skrevet

Jeg kjøpte en salve på apoteket som heter Brysvortekrem. Smurte den på og brukte hjemmelagde kluter av bomull over. Tok noen dager så var det borte. Anbefales!

Skrevet

Har blitt anbefalt en brystvortekrem som brukes på sykehusene som heter noe lignende som Unguentum M :) Man får visst det på apoteket! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...