Kanskje snart <3 86 Skrevet 2. mars 2011 #1 Skrevet 2. mars 2011 Og det viser seg at den venstre egglederen min er helt tett Legen var ikke sikker på om hun klarte å åpne den, og det så ikke slik ut på bildene. Nå er jeg skikkelig nedfor selv om jeg vet at jeg fremdeles kan bli gravid ca annenhver måned ifølge legen. Det som er så synd er at sambo er bortreist annenhver måned så aner ikke om vi har truffet eller treffer på de riktige månedne i det hele tatt. Fra alt jeg vet kan det være at det kun er de månedene han er vekke at jeg slipper et egg fra høyre eggleder som er åpen og da er jo prøvingen bare tull! Uff, nå er jeg skikkelig lei av all prøvingen... Føler all prøvingen i 16 måneder har vært forgjeves!! Sist jeg var hos gynekolog ville hun at vi minst skulle prøve 6-8 måneder til (med pergo) før hun ville sende henvisning til prøverør. Vet ikke om jeg klarer/orker å vente så lenge. Føles som en evighet... Nå føler jeg bare for å gi opp ( Uff nå ble det mye syting her... I dag har jeg det ikke lett....
Underveis --> Skrevet 2. mars 2011 #2 Skrevet 2. mars 2011 Æsj! Så kjedelig! Ikke noe moro når man nå vet at det vil bli vanskeligere å bli gravid. Alikevel så vet du jo også at den andre er velfungerende! Det er slettes ikke et mirakel som skal til for å at dere skal bli gravide. Alikevel så skjønner jeg GODT at du synes det er traurig å måtte vente i et drøyt halvår før dere får mer hjelp. Pergo har jo gitt gode resultater for mange, og jeg ville definitivt testet for el dersom du ikke gjør det allerede. Da øker du sjansene for å treffe når du tross alt får eggløsning. Lykke til! Detta går så bra, atte!
ispinne Skrevet 2. mars 2011 #3 Skrevet 2. mars 2011 hva må til for at man skal få tatt røntgen av livmor for å sjekke om egglederen er tett?
Vår-tur-snart? Skrevet 2. mars 2011 #4 Skrevet 2. mars 2011 Det var ikke noe greit å høre. Håper det ordner seg for deg! Hvordan fikk du undersøkelsen (hva gjorde at du ble henvist), og etter hvor lang tid? Vi har prøvd et år og jeg lurer på om jeg burde hatt en tur og fått sjekket om det er meg det er noe galt med, feks tette eggledere..
Erle85 Skrevet 2. mars 2011 #5 Skrevet 2. mars 2011 Trist å høre :/ Håper virkelig spiren sitter snart for dere.... Skjønner godt at du synes det kan være lenge å vente, men har du snakket me gyn etter du var på HSG? Jeg venter på time på sykhuset for skikkhulsoprasjon, hvor de skal sjekke livmor, eggleder osv... kjempe spendt... Krysser fingre for deg, håper det ordner seg for deg <3 Til dere som lurer på hvordan man bli henvist: Vi hadde prøvd i over 1år, tok kontakt med lege... Fikk henvising til gyn., der jeg tok blodprøver, mannen måtte ta spermtest, ventet der etter på svar fra alle prøver.. Så da henviste legen videre, i mellomtiden har jeg fått beskjed om å begynne på pergotime...
Vi4+1!?:-) Skrevet 2. mars 2011 #6 Skrevet 2. mars 2011 Hei Jeg fikk beskjed om at begge egglederne mine var tette etter en HSG røntgen. 2 måneder senere hadde jeg en laparaskopi for å fjerne endovev som lå og gjorde vondt. Der fant de ut at begge egglederne mine var pip åpne!! :-D Det kan være muskelsammentrekninger eller slim som gjør at det er midlertidig tett. Men før laparaskopien min sa legen at dersom de så at den ene egglederen var litt mer åpen enn den andre så kunne de fjerne den som var mest tett. Dette ville øke sjansen for å bli gravid hver måned! Siden den andre egglederen på en eller annen måte vil gjøre dobbel jobb dersom den er alene Du burde få en henvisning til sykehuset og se hva de kan gjøre. Laparaskopi er en liten operasjon og der skyller de blå kontrastvæske gjennom egglederne, noe som ofte åpner dem ;-) Lykke til!!
Kanskje snart <3 86 Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2011 Tusen takk for svar Underveis --> Jeg blir nok gravid til slutt... Men samboeren er vekke annehver måned noe som gjør at jeg ikke vet om vi treffer på de månedene jeg har eggløsning i den friske eggstokken. Så har han bare 2 % normale sædceller og bøker og andre kilder sier at dette er et stort problem i forhold til sjansene for å bli gravid. Gynekologen min derimot sier at det ikke er av betydning. Så vet ikke hva jeg skal tro om det... 16 pp sier jo sitt, men jeg vet (tror ihvertfall) innerst inne at vi blir sikkert gravid til slutt med eller uten prøverør Pergo hjelper jo på, så har ikke gitt helt opp selv om jeg fikk en kraftig nedtur i dag... Mistet litt motet men ikke håpet Ønsker deg også lykke til )
Kanskje snart <3 86 Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 2. mars 2011 Hei M1988 Jeg ble først henvist fra fastlegen etter ca 12 måneder med prøving til en spesialist i barnløshet. Imellomtiden mens vi ventet ca 2-3 måneder på time gikk sambo til sin lege og fikk henvisning til sædprøve. Etter den ble tatt tok jeg med resultatene til gynekologen og der tok jeg en vanlig GU og innvendig ultralyd. Hadde tatt hormonprøver på forhånd og de var fine, jeg hadde EL av meg selv. Så fikk jeg Pergo og gynekologen sendte henvisning til røntgen av livmor og egglederne. Tok ca 1 måned før jeg kom til der. Lykke til videre med prøving
Kanskje snart <3 86 Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 2. mars 2011 Hei Vår-tur-snart? Har svart like over på dette innlegget Anbefaler deg å ta kontakt med lege/gynekolog etter ca et års prøving dersom du ønsker utredning. Gynekologen vil tilpasse utredningen etter ditt individuelle behov
Kanskje snart <3 86 Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #10 Skrevet 2. mars 2011 Hei forhåpningsfull 22pp Nei har ikke snakket med gynekologen min etter røntgenet i dag. Vurderer å ringe i morgen for time. Er redd jeg er litt for utålmodig da ettersom hun sikkert ikke har fått tilsendt svarene på røntgenet i posten allerede i morgen. I tillegg er jeg redd hun bare sier det samme som sist at vi må prøve pergo i 6-8 måneder først og så skal hun sende henvisning. Og etter det jeg har forstått så tar det ofte lang tid før evt time til prøverør etter henvisningen er sendt. Skulle øsnke hun bare kunne sende den nå sånn at vi heller kan prøve med pergo i ventetiden men slippe å vente i over et år! Som du sikkert skjønner så har jeg mine tvil på at vi får det til på egenhånd... Ønsker deg all lykke til med skikkhullsoperasjonen Det går så fint vetu og er sikkert vel verdt det etterpå Og lykke til videre med prøvetiden. Ser du har 22 pp bak deg, du fortjener virkelig en spire snart
Kanskje snart <3 86 Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 2. mars 2011 Takk for at du deler din erfaring med meg Vi2+1? 19pp Ser at jeg langt ifra er alene om å ha prøvd en stund. Vurderer sterkt å høre med gynekologen min om laparaskopi kunne være noe for meg. Har ikke lyst å ha noe uprøvd før evt prøverør. Samtidig så vil jeg som mange andre ha fortgang på sakene nå Lykke til du også
LC87 Skrevet 3. mars 2011 #12 Skrevet 3. mars 2011 Sender deg masse varme tanker kanskje snart <3 86. Skjønner at det ikke er så lett for deg når ting ser mørkt ut.. Lykke til. Hold oss oppdatert
Kanskje snart <3 86 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter #13 Skrevet 4. mars 2011 Tusen takk for varmende ord LC87 og alle dere andre som har svart på innlegget mitt Er kanskje noe i ordene: "Tiden leger alle sår", for etter noen dager har jeg fått fordøyd litt og fått håpet igjen Har fremdeles litt på hjertet som jeg trenger å få ut... For meg var det hele veldig smertefult og legen var lite sympatisk og snakket svært lite til meg under undersøkelsen/røntgenet. Fikk en svært dårlig opplevelse da kateteret falt ut og hun bare presste på et nytt et uten å snakke til meg. Hun fomlet også svært mye inn og ut med spekelet eller hva enn det heter slik at dette også ble smerter for meg. I tillegg synes jeg hun presset meg og smertene mine altfor mye når hun ville prøve å åpne egglederen. Lå å vred meg i smerte mens jeg gråt. Lite sympati å få, føltes nesten ut som hun syntes jeg overreagerte. Det er individuelt hvordan man reagerer sa hun, og det har hun jo rett i. De fleste opplever lite smerter eller ubehag med hsg røntgen. Uheldigvis var det ikke slik for meg... Jeg lå i fosterstilling resten av dagen og blør fortsatt en del. Har klart å fordøye at jeg bare har en åpen eggleder, men det var selve undersøkelsen som var tøffest for meg har jeg funnet ut. Men nå får jeg bare krysse fingrene for at det kanskje kommer noe godt ut av dette og at spiren sitter snart Ikke bare hos meg men hos alle dere der ute som også strever med å bli gravid! Tvitvi )
Vi4+1!?:-) Skrevet 5. mars 2011 #14 Skrevet 5. mars 2011 Dette høres dessverre veldig kjent ut.. :-| Når legen skulle sprøte inn med hjelp av kateteret så gjorde det så vanvittig vondt!!! Jeg hoppet i stolen og lå bare og skalv i bena. Klarte ikke å slutte. Begynte å kaldsvette og bli kvalm. Det kan jo virke som om det har en sammenheng med at egglederne mine så tette ut, siden jeg garantert hadde muskelsammentrekninger i underlivsområdet! Og hvis du også fikk vondt så kan det hende at det hadde en virkning på dine muskler og dine delvis tette eggledere. Håper for din skyld at det var kun var muskelsammentrekninger. Men du burde få en ny sjekk på et sykehus. Der er de mye mer grundige. De fleste sykehus har også gått vekk fra HSG røntgen pga av det ikke gir sikre resultater.
Kanskje snart <3 86 Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #15 Skrevet 5. mars 2011 Hei Vi2+1? 19pp Kjenner meg veldig godt igjen i hva du beskriver også... Legen forklarte meg at årsaken til de store smertene jeg opplevde trolig var på grunn av den ene egglederen var tett. Hun sa også at det den tette egglederen kan skyldes muskelsammentrekninger men hun tvilte litt på det siden hun ikke klarte å presse noe som helst kontrastvæske igjennom noen av gangene hun prøvde desverre Undersøkelsen/Røntgenet tok jeg på sykehus, men synes det var litt rart at det var en lege og ikke gynekolog som gjorde det på meg. Hun presenterte seg ihvertfall ikke som gynekolog. Har aldri hatt en sånn vond oppøevelse i hele mitt liv, er glad det er over nå Nå er jeg spent på veien videre, venter utålmodig tilbakemelding fra gynekologen som henviste meg. Regner med hun gir en tilbakemelding når hun får svarene...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå